Gå til innhold

Oppdrag lykke på NRK1

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Undersøkelser viser at få "tester" er bedre enn et enkelt og direkte spørsmål om det det gjelder.

"I hvor stor grad har du følt deg nedstemt og deprimert de siste to ukene?".

"På en skala fra 0-10, hvor lykkelig vil du si at du har vært den siste måneden".

Slike spørsmål er meget gode til å finne svaret på nettopp depresjon eller lykke.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• TulleKoppen

36

• ColaZero

12

• XbellaX

7

• sur kjerring

6

Skrevet

Dette er jo to veldig gode eksempler på vage og komplekse spørsmål!

Skrevet

Hei!

Lykke er for meg også en grunnleggende og vedvarende og stabil brikke i meg.

Jeg er lykkelig fordi jeg har så mange daglige gleder, mye av å se barna, ved å dele hverdagens logistikk med min mann, eller ved å kjøpe nye fisker til akvariet :-) det er så mye....

Når jeg dager er sliten og det kjennes for mye ut, så blir jeg roligere når jeg oppdager lykken inni meg, jeg husker alt det jeg har å være glad for og tenker " om noen dager kjennes det bedre" der og da er uroen det gjennomgripende, men å huske på alt det jeg har å være glad for gir meg pusterom i fortvilelsen, selv om jeg står midt i det slitsomme/ vonde, da tenker jeg sånn er livet for alle.

Enkelte dager er strevsomme og sånn vil det alltid være.

Man er likevel, hel og lykkelig, det er som en grunnmur omtrent.

Skrevet

Hvis den beste "testen" for å finne ut lykkenivå/depresjonsnivå er et enkelt spørsmål om hvor lykkelig/nedstemt man er, hvordan får man kontrollert dette svaret, altså funnet ut om dette er den beste testen? Da blir jo alle andre "tester" vurdert ut i fra dette, altså nettopp det man ønsker å teste om er det beste. Det blir ikke som å sjekke hvem som løper raskest, for der han man jo en konkret definisjon på hva det vil si å være raskest. Det kan umulig være sånn at lykke og depresjon er definiert ut i fra hvordan man rapporterer at man har det - da, i såfall, er det vel slettes ingen overraskelse at den beste testen nettopp ville være å spørre vedkommende...

Skrevet

Hvis du leser litt om hva folk har tenkt opp gjennom så ser du fort at begreper har forskjellig innhold, og at dette er på grunn av at man ønsker å forklare ulike ting. Det jeg ønsker å forklare, er forskjellen og forholdet mellom disse to tingene jeg har beskrevet godt nok allerede. Nå har du to valg; du kan gjøre som du hittil har gjort, å devaluere et verktøy jeg har brukt (definisjonen), eller du kan lese det jeg har skrevet en gang til og komme med en adekvat og relevant kommentar. Ditt valg.

Og du bør komme med fra din høye hest, og slutte å være så kjepphøy.

Skrevet

Ja akkurat det tenkte jeg også.  :P

Skal en psykotest i det hele tatt ha sjanse for å være i alle fall litt relevant, må den ta utgangspunkt i helt konkrekte spørsmål... det er jeg sikker på uten å ha noe som helst utdannelse på feltet.

Og der tar du altså feil.

Skrevet

Dette er jo to veldig gode eksempler på vage og komplekse spørsmål!

Dette er da to ganske enkle spørsmål.

Skrevet

Nei, nå tripper du, sur kjerring.

Skrevet

Sitter og ser på dette programmet nå, men jeg fikk ikke med meg starten. Takknemlighetsbrev, ja? Hva var det som skulle være vitsen med det, egentlig? Hva i alle dager skal man få ut av å skrive tekknemlighetsbrev til folk som gjorde en forskjell for et halvt liv siden, og som man kanskje ikke har hatt noe med å gjøre siden? Dette synes jeg bare er pinlig å se på. Kleint, kleint, kleint.... Jeg må slutte å se på sånne dilleprogrammer! Jeg hadde blitt irritert hvis noen kom på døra mi med et svulstig takknemlighetsbrev. Herregud, og sukk og amen.

Skrevet (endret)

Merkelig, kom ingen tekst. Må være en feil i nettleseren min.

Endret av TulleKoppen
Skrevet

Det jeg skulle skrive:

Jeg har også droppet Oppdrag Lykke. Syns det var tullete. Jeg vil heller se programmer om personer med reelle psykiske lidelser, og ikke bare er "ulykkelige" og lager et drama ut av at de ikke skårte høyt nok på lykketesten. Og da programmer som er pedagogiske, ikke bare slik grafs man finner på TV3. Hvorfor ikke lage et program om personer med alvorlig schizofreni og deres kamp i hverdagen - vise befolkningen at det i all hovedsak ikke dreier seg om "tikkende bomber" og drapsmenn.

Skrevet

Sånne programmer hadde jeg også gjerne sett flere av! Programmer om psykisk sykdom handler nesten alltid om tragedier eller tikkende bomber. Det hadde vært flott med programmer som bare handlet om de ulike sykdommene. Hvordan det er å leve med dem, hvordan de arter seg, hva som skjer i hjernen, hva som finnes av behandlingstilbud, osv.

Hvis de skal lage flere programmer for friske voksne i 30-40-50-årskrisa nå kan de godt handle om å  skjerpe seg en smule, bli voksen, skjønne at det er normalt å innimellom være sliten og lei, og ikke minst innse at det er et fåtall mennesker som får absolutt alt det de drømte om de de var tenåringer.

Skrevet

Ja, bra sagt... men lurer jo endel på om du har "antidiagnostisert" meg nå... ikke at jeg nødvendigvis bør ha en diagnose, ikke det. Bare lurer.

Skrevet

Ja, bra sagt... men lurer jo endel på om du har "antidiagnostisert" meg nå... i

Tror ikke "tonie" indirekte snakket om deg...

Skrevet

Det jeg skulle skrive:

Jeg har også droppet Oppdrag Lykke. Syns det var tullete. Jeg vil heller se programmer om personer med reelle psykiske lidelser, og ikke bare er "ulykkelige" og lager et drama ut av at de ikke skårte høyt nok på lykketesten. 

Helt enig. Dette programmet er bare svada som hadde passet bedre på TV3.

Skrevet

Men det tenker jo jeg, da.  :)

Helt enig. Dette programmet er bare svada som hadde passet bedre på TV3.

Ja, jeg mener NRK har et krav på seg til å produsere programmer som vi skisserte ovenfor. Det er det som er hele tanken bak NRK, de skal ikke lage brød og sirkus for Colosseum.

Skrevet

Men det tenker jo jeg, da.  :)

Ja, jeg mener NRK har et krav på seg til å produsere programmer som vi skisserte ovenfor. Det er det som er hele tanken bak NRK, de skal ikke lage brød og sirkus for Colosseum.

Dessverre er det den veien NRK har gått de siste årene.

Skrevet

Dessverre er det den veien NRK har gått de siste årene.

Jepp. Og nå har vi fått en kommers regjering (sannsynligvis). Tror ikke akkurat det vil hjelp sådann.

Skrevet

Nei, jeg snakket ikke om deg, TulleKoppen.

Skrevet

Nei, jeg snakket ikke om deg, TulleKoppen.

Kanskje ikke, men du kunne gjort det, for det er akkurat det du mener... du skal selvsagt få lov til å mene akkurat hva du vil, da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...