IsteSitron Skrevet 17. september 2013 Skrevet 17. september 2013 Hei! Var hos legen i dag, da jeg hadde slitt i flere uker med hjertebank og problemer med ekstraslag og svimmelhet. Jeg fikk målt blodtrykk, puls og ekg, og det viste at jeg hadde høyt blodtrykk og høy puls, noe jeg har hatt lenge, men ikke blitt medisinert for. Jeg fikk utskrevet betablokkere, noe som gjorde at jeg ble redd for at det feiler meg noe farlig. Jeg synes det er litt uvanlig at en så ung jente som meg (22) skal slite med høyt blodtrykk og høy hjertefrekvens. Kan denne engstelsen bare være psykisk eller er det noe alvorlig galt med meg? Ekg var normalt utenom for høy hjertefrekvens på 105. Er det vanlig å gi så unge mennesker betablokkere? Jeg går forresten på 200 mg seroquel om morgen og 400 kveld, i tillegg til 5 mg zyprexa og 25 nozinan om kvelden. Kan det rett og slett være at det er medisinene som gjør at jeg sliter med høyt blodtrykk og puls? Håper på svar 0 Siter
ISW Skrevet 17. september 2013 Skrevet 17. september 2013 (endret) Hei. De fleste AP gir jo lavt blodtrykk som bivirkning, gjennom at de blokkerer reseptorer i blodårene som gjør at blodårene trekker seg sammen (som gir økt blodtrykk). Høy puls er da vanligvis en konsekvens av det lave blodtrykket. I ditt tilfelle, så er det ikke usannsynlig at det er angsten som gir både økt blodtrykk og puls, som følge av høye adrenalinnivåer i blodet. Du skriver jo selv at du har angst. Det samme gjelder ekstraslag. Så lenge ditt EKG er normalt er ekstraslag helt uskyldig. Da lider du heller ikke av noen alvorlig hjertesykdom. Hjertebivirkninger av medisinene dine ville vist seg på EKG. Jeg ville sjekket hvilepulsen, og eventuelt kjøpt en blodtrykksmåler for hjemmebruk (koster 3-400 kroner) og sett om din puls på 105 og ditt forhøyede blodtrykk er dine "egentlige" verdier eller om de bare er situasjonsbetinget hos legen (som de vanligvis er hos unge mennesker). Hvis du har hatt vektøking av medisinene, er det også en bidragsyter til høyt blodtrykk. Betablokkere er ikke farlige og jeg bruker dem selv ved behov. Jeg kan nevne: Selv har jeg en hvilepuls på 45-50 og et blodtrykk i hvile på 90/55. Hos legen, særlig hvis jeg skal ta et EKG, kan pulsen være 100 og blodtrykket 150/90. "Personlig rekord" for meg (våren 2010) var puls på 211 og blodtrykk på 190/100. Da ble jeg satt på betablokkere. Endret 17. september 2013 av issomethingwrong 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.