Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er urolig. Har hatt sterkt behov for å skade meg i kveld.  Har klart meg fint i et halvt år nå.  Har veid for og imot om jeg skal ta sobril eller kutte meg.  Forløpig har jeg ikke gjort noe.  Jeg er påvirket av ytre ting som jeg vet ikke er bra for psyken min. Nå er jeg redd for ny nedtur. 

Det nytter vel ikke å øke på noe medisiner heller så lenge det er ytre ting som påvirker meg?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Valget mellom en enkelt Sobril og kutting synes jeg er enkelt.

Skrevet

Valget mellom en enkelt Sobril og kutting synes jeg er enkelt.

For de som ser det fra utsiden er det nok enkelt. For meg er ikke det ene verre eller bedre enn det andre. Men jeg skal klare meg i kveld iallefall.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For de som ser det fra utsiden er det nok enkelt. For meg er ikke det ene verre eller bedre enn det andre. Men jeg skal klare meg i kveld iallefall.

Siden du skrev her på DOL, antok jeg at du ønsket en respons fra utsiden.

Skrevet

Siden du skrev her på DOL, antok jeg at du ønsket en respons fra utsiden.

Jeg trengte vel bare å få ut litt av angsten jeg har nå. Slike tanker er det ingen i RL jeg kan si det til.

Skrevet

Er det noe du kan erstatte denne selvskadingen med? Trene, arbeide, iskald dusj, tenk på alt annet enn å skade deg. Ikke la dette være et alternativ uansett. Da svelger du heller en sobril.

Skrevet

Er det noe du kan erstatte denne selvskadingen med? Trene, arbeide, iskald dusj, tenk på alt annet enn å skade deg. Ikke la dette være et alternativ uansett. Da svelger du heller en sobril.

Det skal gå greit denne gang. Jeg er roligere nå. Det har vært så godt å slippe dette i et halvt år. Jeg blir redd for å bli ustabil igjen når jeg får det slik.

Skrevet

Behovet for å skade meg kommer ennå. Hvorfor ikke bare gjøre det, så får jeg kanskje fred en liten stund. Det er nok destruktivt å skrive dette. Men jeg trenger å få ut litt av disse destruktive følelser og tanker. Jeg klarer meg foreløpig, men jeg er redd. Orker ikke en ny nedtur. Trenger litt råd for å få stoppet en ny nedtur. Jeg vet hvorfor jeg begynner å bli ustabil igjen, men det er noe jeg ikke kommer utenom, som jeg bare må lære meg å takle.

Skrevet

Behovet for å skade meg kommer ennå. Hvorfor ikke bare gjøre det, så får jeg kanskje fred en liten stund. Det er nok destruktivt å skrive dette. Men jeg trenger å få ut litt av disse destruktive følelser og tanker. Jeg klarer meg foreløpig, men jeg er redd. Orker ikke en ny nedtur. Trenger litt råd for å få stoppet en ny nedtur. Jeg vet hvorfor jeg begynner å bli ustabil igjen, men det er noe jeg ikke kommer utenom, som jeg bare må lære meg å takle.

Hvorvidt det er et poeng å la være å skade seg eller ikke, må du nesten ta stilling til selv. Du skader deg jo ikke alvorlig, så det jo opp til deg selv hvilke strategier du ønsker å benytte.

Jeg er fristet til å si at vi alle tåler en og annen nedtur eller noen dårlige dager. Siden du har hatt det ok i et halvt år, så er det jo god grunn til å tro at dette kun er en kortvarig nedtur, og jeg synes du bør vurdere om du ikke kan motivere deg selv til kort og godt "tåle det".

Kanskje har du det ok igjen allerede i morgen.

Skrevet

Hvorvidt det er et poeng å la være å skade seg eller ikke, må du nesten ta stilling til selv. Du skader deg jo ikke alvorlig, så det jo opp til deg selv hvilke strategier du ønsker å benytte.

Jeg er fristet til å si at vi alle tåler en og annen nedtur eller noen dårlige dager. Siden du har hatt det ok i et halvt år, så er det jo god grunn til å tro at dette kun er en kortvarig nedtur, og jeg synes du bør vurdere om du ikke kan motivere deg selv til kort og godt "tåle det".

Jeg er bare redd. Men skal prøve å ikke skrive mer om det.

Skrevet

Kanskje heller du bør tenke slik: okey, nå har jeg en dårlig dag, eller dager. Jeg vet at dette kommer til å bli bedre igjen bare tiden får gå. Jeg er sterk, har opplevd dette mange ganger før og erfart at jeg står det over. Jævlig, ja, men det kunne vært verre. Denne gangen blir sikkert mye bedre enn den forrige osv. Prøv å tenke positivt og bygge deg opp istedet for å tenke på alle gangene før når du har hatt det ille. Du bruker medisin som hjelper nå, neturen blir sannsynligvis ikke så ille som før. Krysser fingrene for at dette gir seg raskt!

Skrevet

Jeg er bare redd. Men skal prøve å ikke skrive mer om det.

Du kan jo godt skrive om at du er redd, men når du begynner å skrive om selvskading så flyttes fort fokus fra at du er redd til hvorvidt du skal eller ikke skal skade deg selv.

Hva slags tanker er det som kverner? Er du redd for noe spesielt?

Skrevet

Takk nycora. Det blir nok en langvarig prosess, som sannsynligvis vil gjøre meg mer ustabil. men jeg håper medisinene skal klare å ta bunnene.

Skrevet

Du kan jo godt skrive om at du er redd, men når du begynner å skrive om selvskading så flyttes fort fokus fra at du er redd til hvorvidt du skal eller ikke skal skade deg selv.

Hva slags tanker er det som kverner? Er du redd for noe spesielt?

Jeg er i en usikker situasjon som har gjort meg syk før. Jeg har lenge visst om dette, og gått ut fra at det ville gjøre meg ustabil. Det er ikke situasjonen i seg selv jeg er mest redd for, men at jeg skal bli syk på grunn av den. Og det er jo det jeg begynner å merke nå.

At jeg skriver om tankene rundt selvskading forstår jeg at dere ikke liker. Men det er tanker og følelser jeg ikke har noen å snakke med om.

Skrevet

Ikke skad deg selv! Jeg synes det er en forferdelig ting å gjøre! Hold heller ut, ta en sobril, du får det sikkert bedre snart. Litium hjelper deg, selv om du kan få en liten nedtur!

Skrevet

Ikke skad deg selv! Jeg synes det er en forferdelig ting å gjøre! Hold heller ut, ta en sobril, du får det sikkert bedre snart. Litium hjelper deg, selv om du kan få en liten nedtur!

Jeg skal prøve. Jeg vet at hvis jeg begynner igjen så er det veldig lett å fortsette. Men det er ikke det som bekymrer meg mest. Jeg håper bare medisinene skal klare å holde meg oppe.

Skrevet

Takk nycora. Det blir nok en langvarig prosess, som sannsynligvis vil gjøre meg mer ustabil. men jeg håper medisinene skal klare å ta bunnene.

Hei du!

Jeg mener det er en stor forskjell fra å tenke og anta at dette vil gjøre deg sykere, istedet for å tenke: Dette skal jeg selvsagt klare, jeg er sterkere nå enn hva jeg var før. Jeg har lært mye av de gangene før da jeg blir syk. Jeg er sterkere nå. Prøv å tenke på disse motsetningene. Blir det noen forskjell i følelsene dine når du tenker positivt kontra negativt?

Jeg prøver å gi litt mere F... Enn jeg gjorde før, andre, voksne mennesker får ta ansvar for seg selv. Er det noe som skjer med barna mine er det selvsagt verre, men jeg tenker sånn at min situasjon er sikkert ikke så mye verre enn mange andres.

Ikke gi deg over og la sykdommen overta, ikke tenk sykdom for hver en motgang. Faktisk så består livet av både motgang og medgang. Dette er normalt og endel av livet.

Noe annet blir det om man blir sykere og sykere selvsagt, da må man jo få hjelp. Vet ikke om du skjønner helt hva jeg mener, men det å anta at du blir sykere pga en situsjon hvor du har blitt syk før mener jeg er feil tankegang. Disse tankene tror jeg faktisk kan gjøre deg syk. Fokuser heller på at dette skal du greie, sett livet i perspektiv og lykke til ;-).

Skrevet

Hei du!

Jeg mener det er en stor forskjell fra å tenke og anta at dette vil gjøre deg sykere, istedet for å tenke: Dette skal jeg selvsagt klare, jeg er sterkere nå enn hva jeg var før. Jeg har lært mye av de gangene før da jeg blir syk. Jeg er sterkere nå. Prøv å tenke på disse motsetningene. Blir det noen forskjell i følelsene dine når du tenker positivt kontra negativt?

Jeg prøver å gi litt mere F... Enn jeg gjorde før, andre, voksne mennesker får ta ansvar for seg selv. Er det noe som skjer med barna mine er det selvsagt verre, men jeg tenker sånn at min situasjon er sikkert ikke så mye verre enn mange andres.

Ikke gi deg over og la sykdommen overta, ikke tenk sykdom for hver en motgang. Faktisk så består livet av både motgang og medgang. Dette er normalt og endel av livet.

Noe annet blir det om man blir sykere og sykere selvsagt, da må man jo få hjelp. Vet ikke om du skjønner helt hva jeg mener, men det å anta at du blir sykere pga en situsjon hvor du har blitt syk før mener jeg er feil tankegang. Disse tankene tror jeg faktisk kan gjøre deg syk. Fokuser heller på at dette skal du greie, sett livet i perspektiv og lykke til ;-).

Når de destruktive tankene og følelsene kommer som jeg har vært lenge fri fra, så blir jeg engstelig for en ny nedtur.

Jeg søkte på nettet om bipolare og ustabilitet og fant dette.

"Her er noen påvirkninger en bipolar bør være forsiktig med:

Negative eller positive opplevelser som utløser følelsesmessige påkjenninger (f.eks. en fødsel, forfremmelse på jobben, slutte i jobben, avslutte et forhold eller flytte til en annen bolig).1"

Jeg har sett at det ikke bare er negative opplevelser som gjør meg ustabil, men også posive. Alle følelsesmessige påkjenninger får meg i ubalanse.

Jeg håper lithiumen klarer å holde meg sånn noenlunde i balanse gjennom dette. Jeg har vurdert om jeg skal øke i denne perioden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...