Gå til innhold

Friskt eller sykt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mennesker (kunder) som bare må øse utav seg sin frustrasjon og la dette gå utover uskyldige (butikkansatte) - hva feiler det dem? Er de friske? Eller er det normalt?

Skrevet

Mennesker (kunder) som bare må øse utav seg sin frustrasjon og la dette gå utover uskyldige (butikkansatte) - hva feiler det dem? Er de friske? Eller er det normalt?

I min verden er dette helt nomalt. Har familie, venner og mere perifere venner som gjør sånn. Kanskje på en måte sunt for den som får ut sine frustrasjoner, ikke behagelig for den som tar imot. Lær deg å stenge av følelsene og tenk at det er deres problem. Blir det for mye sutring frà et menneske mener jeg det er lov til å si ifra.

Skrevet

I min verden er dette helt nomalt. Har familie, venner og mere perifere venner som gjør sånn. Kanskje på en måte sunt for den som får ut sine frustrasjoner, ikke behagelig for den som tar imot. Lær deg å stenge av følelsene og tenk at det er deres problem. Blir det for mye sutring frà et menneske mener jeg det er lov til å si ifra.

Det er utestengt noen kunder pga tyveri. Skulle ønske det gikk an med slike også

Man får til slutt nok. Men da vet jeg iallfall at det er notmalt. Så takk for svar :)

Skrevet

Normalt? Ja, mange er sånn.

Sykt? Som regel ikke, ingen diagnose har dette som kriterium.

Hva som feiler dem? De syns vel det er greit å uprovosert angripe andre, da.

Skrevet

Normalt? Ja, mange er sånn.

Sykt? Som regel ikke, ingen diagnose har dette som kriterium.

Hva som feiler dem? De syns vel det er greit å uprovosert angripe andre, da.

'Kunden har alltid rett". Så vi får ikke lov til å si noe. Vi må bare ta imot dritten.

Skrevet

'Kunden har alltid rett". Så vi får ikke lov til å si noe. Vi må bare ta imot dritten.

Ja, hadde ikke likt det selv, men det er nok sånn over hele linja, så hvis du ikke takler det er nok eneste løsningen å finne noe annet å gjøre.

Skrevet (endret)

Ja, hadde ikke likt det selv, men det er nok sånn over hele linja, så hvis du ikke takler det er nok eneste løsningen å finne noe annet å gjøre.

Ja, har som sagt fått klarhet i at det er normalt. Jeg takler fint at "ukjente"/nye kunder gjør det, det har jeg lært meg. Jeg tar det heller ikke personlig. Men når de samme personene over lang tid oppfører seg slik så kommer man til et punkt der man blir lei og får nok.

Men kanskje jeg burde finne meg et annet yrke. Hvis jeg går tilbake til gamle jobben mon slipper jeg dette i tillegg til at jeg går opp 30 kr timem i lønn.. har vært inne på tanken.

Endret av hww
Skrevet

Men kanskje jeg burde finne meg et annet yrke. Hvis jeg går tilbake til gamle jobben mon slipper jeg dette i tillegg til at jeg går opp 30 kr timem i lønn.. har vært inne på tanken.

30 kr/timen er mye, er det ikke?

Hva er ulempene med å gå tilbake, da?

Skrevet

30 kr/timen er mye, er det ikke?

Hva er ulempene med å gå tilbake, da?

Ja, for meg er det ca 3000,- mer i mnd. Ulempen er en ensformig jobb som jeg ikke trives med. Men jeg holdt ho ut i den i ti år, og det kan være at ting hae endret seg i den bransjen også. Jeg vet jeg vil få en jobb der hvis jeg bestemmer meg for det, så vi får se :)

Skrevet

Det er i hvert fall ikke uvanlig. Jeg opplevde det (i matbutikk og kiosk) på 70-tallet og datteren min fortalte mange liknende historier da hun jobbet deltid på Rimi 30 år senere.

Noen få kan vel lide av et eller annet med navn på, men de fleste tror jeg bare er stresset og frustrerte og har det travelt på et dårlig tidspunkt på dagen. Det blir litt som når man venter på en buss som ikke kommer og så overhøvler sjåføren på den neste (som jo faktisk kommer og er helt uskyldig) - eller når man kjefter på de oppmøtte (i klasserommet, auditoriet eller gymsalen) fordi det burde vært flere av dem.

Jatt med dem og ønsk dem en fin dag, så blir noen av de som bare er sure, litt flaue og tar seg sammen. De andre får du uansett ikke gjort noe med, og det er ingen grunn til å ta det personlig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke frisk/syk er det riktige utgangspunktet.

De er umodne og uhøflige. Det finnes mange varianter av drittsekker uten at de trenger å ha en diagnose.

Skrevet

Jeg er veldig enig med NHD. Når jeg så posten din første gang var det noe slikt jeg også skulle svare.

Men jeg vil gjerne tilføye noe (som jeg har lært meg etter å ha jobbet med kunder i tiår..)

Det er ikke deg som person de er sure på. Det kan være arbeidsgiveren din, det faktum at de ikke rekker noe de skulle gjøre, priser, etc. Og siden du er en representant for din arbeidsgiver er det deg det går ut over. Mange er ikke så reflekterte at de skjønner dette, særlig ikke i kampens hete.

Jeg gjør aldri sånt, nettopp fordi 1) jeg forstår dette, og 2) jeg klarer ikke å la meg stresse av køer, høye priser, osv. Det er rett og slett ikke verdt min irritasjon.

Nøkkelen her (også) er å se mer profesjonelt på det. Du har ingen personlig relasjon med denne kunden, han/hun kjenner deg ikke og vet ikke hva du står for. Det blir litt som spammen i innboksen din igjen..

Skrevet

Dette synes jeg er en rar måte å se det på. Hva med å lære seg å takle det?

Skrevet

En butikkansatt er jo i et serviceyrke og en del av jobben er å ta imot kritikk fra misfornøyde kunder og bringe denne videre til den som har det ansvarsområdet, evt å henvise kunden videre dit. Man er kanskje "uskyldig" i det konkrete kunden klager på, men man fungere som et bindeledd for kunden.

Jeg tror du kommer mye lenger med å svare "Takk for at du sier ifra om dette! Det skal jeg bringe videre til den det angår!" enn å bedyre din uskyld foran kunden.

At kunden velger å legge frem kritikken på en ufin og fornærmende måte må man bare se på som en personlig svakhet hos denne.

Skrevet

En butikkansatt er jo i et serviceyrke og en del av jobben er å ta imot kritikk fra misfornøyde kunder og bringe denne videre til den som har det ansvarsområdet, evt å henvise kunden videre dit. Man er kanskje "uskyldig" i det konkrete kunden klager på, men man fungere som et bindeledd for kunden.Jeg tror du kommer mye lenger med å svare "Takk for at du sier ifra om dette! Det skal jeg bringe videre til den det angår!" enn å bedyre din uskyld foran kunden.At kunden velger å legge frem kritikken på en ufin og fornærmende måte må man bare se på som en personlig svakhet hos denne.

Det er jo nettopp det jeg gjør da - sier vennlig at jeg skal bringe det videre, jeg tier stille og lytter, jeg prøver å vise forståelse for kundens frustrasjon osv. Og hva når dette ikke hjelper og du må taimot den samme dritten hang etter gang?

Dette gjelder ikke bare meg, men også mine kolleger som også sliter med disse kundene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...