Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne i en periode...igjen...hvor alt lukter råttent , det lukter av folk, maten er veldig motbydelig. Det har kommet snikende den siste måneden. Nå har maten blitt et lite problem, spiser jeg noe så byr det meg veldig imot og jeg blir kvalm. Når dette har skjedd så mange ganger som nå så har jeg snart ikke alternativer igjen. Spiste jeg brødskive en dag og ble kvalm så greier jeg ikke tanken på det samme en gang til. Nå byr alt snart meg imot. Jeg har gått ned 4 kilo på kort tid.

Hva kan jeg gjøre med denne kvalmen? Maten er ekkel, det er også mye annet som er motbydelig. Bl.a er ser jeg at ting rører på seg, ufyselig og ekkelt. var på en kafe her en dag, men jeg måtte gå fordi jeg ser/ tror det er ufyselige dyr i maten.

Denne konstante kvalmen er jeg lei av, har hatt den ihvertfall i 4 uker, eller egentlig enda lengre. What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er inne i en periode...igjen...hvor alt lukter råttent , det lukter av folk, maten er veldig motbydelig. Det har kommet snikende den siste måneden. Nå har maten blitt et lite problem, spiser jeg noe så byr det meg veldig imot og jeg blir kvalm. Når dette har skjedd så mange ganger som nå så har jeg snart ikke alternativer igjen. Spiste jeg brødskive en dag og ble kvalm så greier jeg ikke tanken på det samme en gang til. Nå byr alt snart meg imot. Jeg har gått ned 4 kilo på kort tid.

Hva kan jeg gjøre med denne kvalmen? Maten er ekkel, det er også mye annet som er motbydelig. Bl.a er ser jeg at ting rører på seg, ufyselig og ekkelt. var på en kafe her en dag, men jeg måtte gå fordi jeg ser/ tror det er ufyselige dyr i maten.

Denne konstante kvalmen er jeg lei av, har hatt den ihvertfall i 4 uker, eller egentlig enda lengre. What to do?

Har du diskutert situasjonen med din psykolog?

Skrevet

Ja har nevnt det så vidt. Har hatt det sånn før, men synes det varer lenge denne gangen. Denne kvalmen som aldri gir seg. Sitter og ser på andre som spiser og kan ikke fatte hvordan de greier all denne motbydelige maten?

Jeg skal til psykologen en tur neste uke, men tror neppe det går an å prate seg ut av dette? Dette er nok meg som jeg har vært siden jeg var ung, men denne gangen takler jeg det dårlig. Er kvalm hele tiden.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du redusert medisiner forut for dette?

Skrevet

Har du redusert medisiner forut for dette?

Ja, sluttet med ap i april. Jeg har fortsatt rykninger rundt munnen etter denne medisinen. Heller verre etter at jeg sluttet med den. Dette kan kanskje ha noe med saken å gjøre? Ellers har jeg vært sånn i perioder før også.

Skrevet

Må være tøft å ha det sånn! Mat må vi jo ha for å fungere godt. Når man ikke klarer å få i seg nok, blir det fort en vond sirkel av det. Mat er i utgangspunktet motbydelig og kvalmefremmende, kvalme er ubehagelig, matlysten går åt skogen.

Synes du skal ta det opp med behandleren din så snart som mulig. Uten å være psykiatrisk fagpersonell, vil jeg tro at eksponeringsterapi ville hjulpet deg. Gradvis utsette deg for de tingene du er redd for i forbindelse med matinntak inntil du kan spise uten å få særlig angst/ubehag. Kvalme avstedkommer fort katastrofetanker som f.eks. at man kommer til å spy pga av kvalmen. Slik blir bare det å bli kvalm i seg selv angstprovoserende. På doktorsk heter det emetofobi.

Skrevet

Mat er et stort problem for tiden ja. Spiste litt røktet laks til frokost og greide kanskje to biter,smaker helt forferdelig. Jeg kastet resten av stykket, det må være surt eller noe. I går kveld fikk jeg ned et par pizzastykker. Pizzaen kjøpte vi ute. Jeg var kvalm hele kvelden og spydde flere ganger, siste gang klokka to i natt. Fikk ikke sove fordi jeg følte meg så syk.

Når jeg tenker på den mannen som serverte pizzaen nå, så tror jeg han serverte bedervet kjøtt på den pizzaen. Han var helt sort i øynene.

Jeg kan jo ikke leve uten mat heller. Blir svimmel og rar.

Tror egentlig jeg vet hvorfor jeg ble så mye verre akkurat nå. Var på en undersøkelse mage/tarm på sykehuset. Dette tåler jeg veldig dårlig, uten at jeg tenkte på det akkurat der og da. Men føler meg på en måte voldtatt på nytt. Kanskje har dette noe med at maten blir motbydelig å gjøre. Har vært sånn før, men veldig vanskelig å gjøre noe med det. Kan man leve på luft og kjærlighet lenge?

Skrevet

Kanskje du kan kjøpe noen næringsdrikker på apoteket og presse deg selv til å drikke dem i denne perioden. Samtidig tror jeg det er svært viktig at du forteller psykologen om hvor dårlig du er for tiden, Mener å huske at du du har skrevet før at du ikke tåler noen form for AP; eller er det på tide å få gjort en ny medisinvurdering?

Skrevet

Kanskje du kan kjøpe noen næringsdrikker på apoteket og presse deg selv til å drikke dem i denne perioden. Samtidig tror jeg det er svært viktig at du forteller psykologen om hvor dårlig du er for tiden, Mener å huske at du du har skrevet før at du ikke tåler noen form for AP; eller er det på tide å få gjort en ny medisinvurdering?

Jeg greier å presse ned litt mat nå og da, men problemet kommer etterpå. Maten liksom vokser i magen og kommer opp, kvalm og uvel.

Ap tror jeg ikke blir aktuelt flere ganger for min sin del. Jeg orker bare ikke å bli i så dårlig form fysisk flere ganger.

Jeg har ikke sovnet før i 5-tida på morgenen i flere netter heller. Har et familiemedlem med mye smerter som jeg må ta meg av. Dette gjør ikke saken bedre. Har time hos psykolog til uka, skal se om jeg kan skrive ned en del ting og ta med. Litt vanskelig å få forklart dette muntlig, synes jeg. Synes det er ekkelt å snakke om forskjellige ting. Blir kvalm av alt egentlig. Jeg er sliten og trett nå, angst pga av mye som skjer som jeg ikke kan kontrollere helt. Har behov for å gjemme meg litt bort, tror jeg.

Skrevet

Grunnen til at jeg foreslo næringsdrikker, er at jeg ser for meg at du nå fort utvikler aversjon mot en haug med ulike matvarer fordi du erfarer kvalme og ubehag etter inntak. Da vil jeg tro det er bedre om du presser i deg næringsdrikker og evt. utvikler aversjon mot disse, slik at du kan spise vanlig mat når du er i bedre form igjen.

Du skrev at du nylig hadde gjennomgått en mave-tarm-undersøkelse? Betyr dette at det kan være fysiske årsaker til din kvalme?

Lærte en gang at dersom man fikk aversjon mot matvarer, så er det viktig å spise ting man har lyst på - helt uavhengig om maten er sunn eller ikke. Mannen min levde en periode på gele med vaniljesaus, anbefalt av ernæringsfysiolog.

Det finnes også noen svært konsentrerte ernæringspreparater som det hjelper om man kun får i seg noen få spiseskjeer av.

Skrevet

Grunnen til at jeg foreslo næringsdrikker, er at jeg ser for meg at du nå fort utvikler aversjon mot en haug med ulike matvarer fordi du erfarer kvalme og ubehag etter inntak. Da vil jeg tro det er bedre om du presser i deg næringsdrikker og evt. utvikler aversjon mot disse, slik at du kan spise vanlig mat når du er i bedre form igjen.

Du skrev at du nylig hadde gjennomgått en mave-tarm-undersøkelse? Betyr dette at det kan være fysiske årsaker til din kvalme?

Lærte en gang at dersom man fikk aversjon mot matvarer, så er det viktig å spise ting man har lyst på - helt uavhengig om maten er sunn eller ikke. Mannen min levde en periode på gele med vaniljesaus, anbefalt av ernæringsfysiolog.

Det finnes også noen svært konsentrerte ernæringspreparater som det hjelper om man kun får i seg noen få spiseskjeer av.

Nei, ingen fysiske årsaker, er ganske sikker på at dette er psykisk. Det kom rett etter undersøkelsen jeg var på. Jeg skal se om jeg kan finne noen slike næringsdrikker, takk for godt råd. Jeg har problemer med å finne mat som ikke byr meg imot. Takk for hjelpen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...