Gå til innhold

Brudd på taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke konsekvenser har det for en psykolog om denne (som i mitt tilfelle) bryter taushetsplikten? 

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Brudd på taushetsplikten er ikke et enten/eller.

Konsekvensene avhenger av alvorlighetsgraden.

Skrevet

Dette var på et stort ansvarsgruppemøte der jeg i forkant hadde sagt fra om noe h*n spesifikt IKKE måtte nevne. Det var akkurat dette hun fortalte, noe som satte meg i en svært vanskelig situasjon.

Skrevet

Jeg leste denne om ansvarsgrupper. Jeg skrev at hendelsen oppstod i et slikt møte, noe som ikke er helt presist. Det var et møte mellom bl.a. min behandler, flere ansatte ved en psykiatrisk avdeling og min nærmeste pårørende. Ikke et ansvarsgruppemøte i ordets rette betydning, ettersom jeg på den tiden ikke engang hadde en slik gruppe. Beklager feilinformasjonen.

Det som ble opplyst var noe det var ekstremt viktig for meg at noen at de på møtet ikke fikk vite, og som heller ikke angikk temaet for møtet.

Skrevet

Brudd på taushetsplikt er et brudd på norsk lov, og således kan du anmelde det. Nå kjenner jeg ikke din sak konkret, men lovpålagt taushetsplikt skal jo tjene til beste for deg.

Hvis dette har ødelagt skikkelig for deg, anbefaler jeg at du rådfører deg med en advokat om du har anledning til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...