Gå til innhold

Har hørt at psykopati ikke kan behandles, eller at psykopaten ikke kan forandre seg, hvorfor ikke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er et tema som har gått mye igjen, men jeg stiller meg tvilende til den oppfatning at et menneske med psykopati ikke kan forandre seg. Jeg snakker da først og fremst om en skadelig adferd.

Selv om vedkomme  kan forandre sin tankegang, holdning  og  dermed også sin adferd osv. så betyr ikke det at personen ikke vil slite med seg selv.

Jeg tror ikke at andre kan forandre en så kalt psykopat, men at hen selv kan forandre seg, hvis han selv vill.

Psykopati vurderes  mye ut fra hvordan en persons væremåte, akkurat som en gjør med andre personlighet forstyrrelser, eller diagnoser.  Og det er her poenget mitt ligger, at jeg tror ikke at det finnes noen forstyrrelser eller diagnoser i et menneske som er avgjørende på  hvordan han eller henne vil oppføre seg kriminell , eller ondskapsfull, eller skadelig på ande måter ovenfor seg selv eller andre. 

Derfor så finnes det mange mennesker som vi ser på som sosiale, omgjengelige  men som allikevel sliter , kanskje har det også psykopati,  nettopp fordi det vet hva som bygger opp og hva som river ned, ja i hele tatt hvordan de bør føre seg.

De eneste grunnene for en gal oppførsel, er ikke fordi en person ikke kan være annerledes, men at personen ikke er bevisst seg selv av en eller annen grunn, som en alvorlig psykose, Men  fordi et menneske ikke klarer å takle sitt liv med de svakhetene di har, så kommer merkelappene frem. Hvis de klarer å takle livet på en grei måte, for de som regel ingen merkelapp, heller ikke psykopaten.

Ingen vil ha en merkelapp som folk i verstefall forbinder med onde  mennesker, hvis de selv sliter med å være en grei kar, for å si det slik.

Endret av FGT
  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

11

• ISW

9

• TulleKoppen

6

• Madelenemie

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Fordi psykopater ikke forstår at det de gjør er galt. I motsetning til mange andre psykiske lidelser, f.eks angst og depresjon, som er tilstander vi opplever fremmed for hvem vi ønsker å være og således vil bli kvitt.

Det blir for de som om noen skulle "kurere" meg for heterofili.

Skrevet

Fordi psykopater ikke forstår at det de gjør er galt. I motsetning til mange andre psykiske lidelser, f.eks angst og depresjon, som er tilstander vi opplever fremmed for hvem vi ønsker å være og således vil bli kvitt.

Og dette vet du... fordi?

Leste om en (norsk) psykolog som hadde forsket på psykopati, og kommet frem til at de var veldig følsomme mennesker, altså noe helt annet enn det "følelseskalde" bildet folk flest har.

Man vet at tradisjonell terapi hittil ikke har vist behandlingsresultater. (Jeg antar dette har vært prøvd på straff-fanger.)

Jeg sier ikke at det du mener er feil, men jeg reagerer på alle "sannhetene" du på en måte utbasunerer, støtt og stadig. Du tegner et ganske banalt og oppstykket bilde.

Skrevet

Jeg forstår det slik at psykopaten forstår godt hva som  er galt og rett, og at det ikke der problemet  ligger. Men det at dette gjelder ikke han, altså han ignorerer det,  han bryr seg ikke. 

Men der står han ikke alene, for det er mange som forstår at det de gjør er galt , men de gjør det likevel, de er jo i tollfelle verre en den som ikke forstår at det de gjør er galt . 

Skrevet

Jeg forstår det slik at psykopaten forstår godt hva som  er galt og rett, og at det ikke der problemet  ligger. Men det at dette gjelder ikke han, altså han ignorerer det,  han bryr seg ikke. 

Men der står han ikke alene, for det er mange som forstår at det de gjør er galt , men de gjør det likevel, de er jo i tollfelle verre en den som ikke forstår at det de gjør er galt . 

Dette er like banalt, det er ikke så enteneller.

Tipper de fleste som begår kriminelle handlinger lager seg "argumentasjon" for hvorfor det de gjør er rett. Type "jeg har rett til å stjele denne iphonen fordi jeg er fattig og butikken er rik og dette er urettferdig, også hadde jeg en fæl barndom mens alle de andre hadde det bra".

Hvis du skulle putte dette eksempelet i nøyaktig én bås - vet denne personen at det en gjør er feil, eller tror han det er rett?

Skrevet

Er  de som har psykopati, svart tilbakesende mennesker, siden de ikke vet forskjell på galt og rett ?

Skrevet

Er  de som har psykopati, svart tilbakesende mennesker, siden de ikke vet forskjell på galt og rett ?

De tror på sine egne løgner.

Skrevet

Dette er like banalt, det er ikke så enteneller.

Tipper de fleste som begår kriminelle handlinger lager seg "argumentasjon" for hvorfor det de gjør er rett. Type "jeg har rett til å stjele denne iphonen fordi jeg er fattig og butikken er rik og dette er urettferdig, også hadde jeg en fæl barndom mens alle de andre hadde det bra".

Hvis du skulle putte dette eksempelet i nøyaktig én bås - vet denne personen at det en gjør er feil, eller tror han det er rett?

Nei det er ikke enten eller,  men som du også antydet, dette gjelder ikke han. altså en tenkemåte  som også er påvirket av en bakgrunn som igjen påvirker hans følelser,  Og følelsene påvirket også holdninger og tenkemåte.

Skrevet

Nei det er ikke enten eller,  men som du også antydet, dette gjelder ikke han. altså en tenkemåte  som også er påvirket av en bakgrunn som igjen påvirker hans følelser,  Og følelsene påvirket også holdninger og tenkemåte.

Såklart, slik som med alle andre mennesker (og dyr)...

Skrevet (endret)

Dette er et tema som har gått mye igjen, men jeg stiller meg tvilende til den oppfatning at et menneske med psykopati ikke kan forandre seg. Jeg snakker da først og fremst om en skadelig adferd.

Selv om vedkomme  kan forandre sin tankegang, holdning  og  dermed også sin adferd osv. så betyr ikke det at personen ikke vil slite med seg selv.

Jeg tror ikke at andre kan forandre en så kalt psykopat, men at hen selv kan forandre seg, hvis han selv vill.

Det jeg har lest, er at psykopater ikke kan forandre natur, hverken av egen vilje eller ved påvirkning fra andre. Eneste unntak er at karaktertrekkene mildnes i alderdommen.

Psykopaten forstår utmerket godt at han/hun begår brudd på etiske normer, men de bryr seg ikke. Egeninteressene er større. De kan gjerne utføre ugagnen sin når offeret ikke har andre vitner slik at etterspill blir bare påstand mot påstand. Da har de tydeligvis forstått at de gjorde noe galt.

Svikten er ikke lavere intellektuell kapasitet, men de har en en brist i personligheten til å håndtere emosjoner. De har svekket opplevelse av ubehag ved synet av at medmennesker lider.Nesten som "macho-genet" har gått fullstendig bananas.

Endret av ecbole
Skrevet

Og dette vet du... fordi?

Leste om en (norsk) psykolog som hadde forsket på psykopati, og kommet frem til at de var veldig følsomme mennesker, altså noe helt annet enn det "følelseskalde" bildet folk flest har.

Man vet at tradisjonell terapi hittil ikke har vist behandlingsresultater. (Jeg antar dette har vært prøvd på straff-fanger.)

Jeg sier ikke at det du mener er feil, men jeg reagerer på alle "sannhetene" du på en måte utbasunerer, støtt og stadig. Du tegner et ganske banalt og oppstykket bilde.

For å tilfredsstille deg skal jeg fra nå av begynne å bruke kilder i svarene mine.

Skrevet

Jeg kan jo oppklare litt hva jeg mente, uansett.

Vi som har lidelser som vi ikke identifiserer med oss selv (ego-dystone lidelser) har en klar motivasjon for å bli kvitt dette problemet. Jeg som har angst er villig til å gå i terapi, ta medisiner, osv. rett og slett fordi jeg vil bli kvitt mine angstskapende tanker. En person med depresjon gjør det samme, eller i ytterste konsekvens skader seg selv for å bli kvitt de forferdelige tankene.

Psykopati er en personlighetsforstyrrelse (dette bekreftet NHD da jeg spurte han). Personlighetsforstyrrelser er egenskaper ved en selv som man ikke ser på som et problem (ego-syntone lidelser). Man har derfor ikke motivasjon til å få tilstanden behandlet.

Så kan man selvsagt spørre hvorfor vedkommende ikke ser på det som et problem. Men et faktum er likevel, man gjør det ikke. Akkurat som en person med spiseforstyrrelse vil si "problemet er ikke at jeg har en spiseforstyrrelse, problemet er at jeg er feit", så vil en psykopat si "problemet er ikke at jeg er psykopat, problemet er alle andre".

Skrevet

Min erfaring er at de aldri vil forandre seg. Og at hvis man forsøker å snakke saklig med dem om at man har problemer med å forholde seg til atferden dems (løgn, manipulasjon, kritikk, være overfladisk), så vil de aldri erkjenne at det er noe galt med dem. De prøver å dytte problemet over på deg, og vrir og vrenger på alt. Jeg har møtt flere opp gjennom årene, og de har vært følsomme. Noen har også vært ganske svake og har dårlig selvtillit. Har også kjent til den typen som er dominerende og herskesyk i alle sammenhenger.

Begge typene er farlige å få innpå seg. Om ikke fysisk, så i hvert fall psykisk.

Er enig med det som blir skrevet over her, at de mangler selvinnsikt og empati.

Alt er bare ego og spill for dem. Og det forandrer seg ikke med årene.

Skrevet

Vi som har lidelser som vi ikke identifiserer med oss selv (ego-dystone lidelser) har en klar motivasjon for å bli kvitt dette problemet. Jeg som har angst er villig til å gå i terapi, ta medisiner, osv. rett og slett fordi jeg vil bli kvitt mine angstskapende tanker. En person med depresjon gjør det samme, eller i ytterste konsekvens skader seg selv for å bli kvitt de forferdelige tankene.

Psykopati er en personlighetsforstyrrelse (dette bekreftet NHD da jeg spurte han). Personlighetsforstyrrelser er egenskaper ved en selv som man ikke ser på som et problem (ego-syntone lidelser). Man har derfor ikke motivasjon til å få tilstanden behandlet.

Så kan man selvsagt spørre hvorfor vedkommende ikke ser på det som et problem. Men et faktum er likevel, man gjør det ikke. Akkurat som en person med spiseforstyrrelse vil si "problemet er ikke at jeg har en spiseforstyrrelse, problemet er at jeg er feit", så vil en psykopat si "problemet er ikke at jeg er psykopat, problemet er alle andre".

Så det er uansett ikke håp for personer med en hvilken som helst annen personlighetsforstyrrelse heller?

"så vil en psykopat si "problemet er ikke at jeg er psykopat, problemet er alle andre"" => Reinspikka psykopater vil nok si dette, men psykopati, på linje med alle de andre personlighetsforstyrrelsene, er jo egentlig bare ekstremvarianter av personlighetstrekk vi alle mer eller mindre har.

Du tenker så kategorisk...

Skrevet

Dette er direkte feil. Mange pf innebærer betydelig symptomtrykk. Antisosial pf er kun én av mange typer personlighetsforstyrrelser. Her fremstår du som uvitende.

Anonymous poster hash: d8d86...42b

Skrevet

Selvfølgelig vet psykopaten at han eller hun gjør noe galt. Hvorfor tror du ellers de skjuler sin kriminelle adferd? En psykopat har også evnen til å ha medfølelse hvis han eller hun vil, for de er flinke til å gråte når de synes synd på seg selv.

- Med hilsen datter av en psykopat.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke korrekt at alle symptomer ved pf er egosyntone. Men det er korrekt at det er svært vanskelig å behandle hvis de er egosyntone.

Det er for øvrig fascinerende at når en hel verden har forsket på dette og er relativt samstemmige om resultatet, så er det fortsatt noen som på uvisst hvilket grunnlag er overbevist om noe annet.......

Skrevet

Det er for øvrig fascinerende at når en hel verden har forsket på dette og er relativt samstemmige om resultatet, så er det fortsatt noen som på uvisst hvilket grunnlag er overbevist om noe annet.......

1. Nøyaktig hvor går grensen for antisosial adferd for en diagnose? Kan det tenkes at det stiller seg anderledes for personer i grenseland? Har man forsket på annet "full blown" tilfeller? Jeg syns det virker kunstig når de med full diagnose ikke kan behandles, mens andre personer kan behandles, og antisosialitet visselig er noe alle i større eller mindre grad kan oppvise.

2. Har man noe garanti for at det ikke vil utvikles behandlingsmetoder i fremtiden?

3. Nøyaktig hva er det du insinuerer? At de som er stiller seg undrende til etablerte sannheter ang. dette er psykopater?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
  • 1. Les DSM-IV
  • 2. Nei.
  • 3. Nei.
Skrevet

Selvfølgelig vet psykopaten at han eller hun gjør noe galt. Hvorfor tror du ellers de skjuler sin kriminelle adferd? En psykopat har også evnen til å ha medfølelse hvis han eller hun vil, for de er flinke til å gråte når de synes synd på seg selv.

- Med hilsen datter av en psykopat.

Hei!

Enig i det du skriver, jeg vil tilføye:

Psykopater gråter også når det passer inn, jeg tror de er dyktige skuespillere.

Jeg ser en serie som heter " breaking bad" jeg tror advokaten der har psykopatiske trekk.

Videre tror jeg de er vanskelige å behandle, fordi de mener de ikke har noe problem, andre er problemet.

Noe jeg mener er symptom ved mange pf . Isteden for å tenke" jeg er lei meg, hva gjør jeg med det." Det vil si at man tar ansvar for sine egne følelser. Det er ingen andres skyld at man er lei seg/ sint/ fortvilt, man må ta eget ansvar for egne følelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...