Gå til innhold

Har hørt at psykopati ikke kan behandles, eller at psykopaten ikke kan forandre seg, hvorfor ikke ?

Anbefalte innlegg

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

11

• ISW

9

• TulleKoppen

6

• Madelenemie

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet (endret)

Selvfølgelig vet psykopaten at han eller hun gjør noe galt. Hvorfor tror du ellers de skjuler sin kriminelle adferd? En psykopat har også evnen til å ha medfølelse hvis han eller hun vil, for de er flinke til å gråte når de synes synd på seg selv.

- Med hilsen datter av en psykopat.

Interessant det du skriver der. Et godt logisk resonnement. Derfor er det ingen tvil at en med psykopati må slite meg seg selv. Prøver å forandre seg av og til, men faller tilbake, har vanskelig å lære. Kan behandle andre kjærlig og omtenksom, Men det er tydelig at de mangler en motivasjon for å komme videre, få stimulans til å forandre seg.Det få for mye negativ stimulans, eller kanskje det viktigste, de kommer inn i en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av.

Andre med en slik personlighetsforstyrrelse  sliter med det , men klarer å takle dette. Men her har det mye med holdninger og ildstillinger å gjøre, og synet på seg selv og andre. 

Endret av FGT
Skrevet (endret)

Hva vil det si å være egosynten(e?)?

Fantes ikke i ordboka

Eksempel på forskjell mellom egosynton og egodyston.

Min lidelse er utpreget egodyston.

Jeg kan få en tanke om å skade meg selv. Jeg hater denne tanken over alt i verden og derfor er jeg villig til og med til å ta antipsykotika for å få den vekk.

En deprimert person kan, selv om depresjonen er egodyston, få tanker som "passer" med stemningsleiet sitt om å skade seg selv. Da kan det være sånt som: "Jeg har ingenting å leve for, jeg kan like gjerne dø". Motivasjonen for å "medisinere vekk" tanken er ikke til stede i samme grad, selv om vedkommende godt kan tenke seg å bli kvitt grunnlidelsen.

Ser du forskjellen?

En psykopat liker tanken om å plage andre, å kontrollere andre, å være voldelig, osv. Det er sånn han er og sånn han liker å være. Hvorfor skulle han ville behandles?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det er ikke korrekt at alle symptomer ved pf er egosyntone. Men det er korrekt at det er svært vanskelig å behandle hvis de er egosyntone.

Det er for øvrig fascinerende at når en hel verden har forsket på dette og er relativt samstemmige om resultatet, så er det fortsatt noen som på uvisst hvilket grunnlag er overbevist om noe annet.......

Hei,

Jeg sa vel ikke "alle" :)

Men det jeg reagerer mest på her er at TK skal hoppe på alt jeg (og andre) skriver og dra trådene ut i en evighet... legger jo en viss demper på motivasjonen.

Men jeg er enig i at jeg kan være litt bombastisk iblant. Jeg får behandling mot det :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@ISW: Jeg har kjent TK mye lengre enn deg.

En må ha evne til å overse mye.

Skrevet

Personlighetsforstyrrelser er egenskaper ved en selv som man ikke ser på som et problem (ego-syntone lidelser). Man har derfor ikke motivasjon til å få tilstanden behandlet.

. Men et faktum er likevel, man gjør det ikke. Akkurat som en person med spiseforstyrrelse vil si "problemet er ikke at jeg har en spiseforstyrrelse, problemet er at jeg er feit", så vil en psykopat si "problemet er ikke at jeg er psykopat, problemet er alle andre".

Her feilinformerer du både om personlighetsforstyrrelser og spiseforstyrrelser.

Skrevet

Her feilinformerer du både om personlighetsforstyrrelser og spiseforstyrrelser.

Ja, kanskje litt upresist, tar selvkritikk for det.

Men poenget mitt er liksom at det er vanskelig å ha motivasjon til å få noe behandlet som man ikke helt ser på som feil..

Litt fra min egen hverdag, jeg har en mild OC PF. Jeg elsker rett og slett skjemaer, orden, struktur og perfeksjonisme. Det er liksom "meg". (men ikke i noen invalidiserende grad). Motivasjonen for å behandle dette er ikke så veldig høy. 

Skrevet

Dette er et tema som har gått mye igjen, men jeg stiller meg tvilende til den oppfatning at et menneske med psykopati ikke kan forandre seg. Jeg snakker da først og fremst om en skadelig adferd.

Selv om vedkomme  kan forandre sin tankegang, holdning  og  dermed også sin adferd osv. så betyr ikke det at personen ikke vil slite med seg selv.

Jeg tror ikke at andre kan forandre en så kalt psykopat, men at hen selv kan forandre seg, hvis han selv vill.

Psykopati vurderes  mye ut fra hvordan en persons væremåte, akkurat som en gjør med andre personlighet forstyrrelser, eller diagnoser.  Og det er her poenget mitt ligger, at jeg tror ikke at det finnes noen forstyrrelser eller diagnoser i et menneske som er avgjørende på  hvordan han eller henne vil oppføre seg kriminell , eller ondskapsfull, eller skadelig på ande måter ovenfor seg selv eller andre. 

Derfor så finnes det mange mennesker som vi ser på som sosiale, omgjengelige  men som allikevel sliter , kanskje har det også psykopati,  nettopp fordi det vet hva som bygger opp og hva som river ned, ja i hele tatt hvordan de bør føre seg.

De eneste grunnene for en gal oppførsel, er ikke fordi en person ikke kan være annerledes, men at personen ikke er bevisst seg selv av en eller annen grunn, som en alvorlig psykose, Men  fordi et menneske ikke klarer å takle sitt liv med de svakhetene di har, så kommer merkelappene frem. Hvis de klarer å takle livet på en grei måte, for de som regel ingen merkelapp, heller ikke psykopaten.

Ingen vil ha en merkelapp som folk i verstefall forbinder med onde  mennesker, hvis de selv sliter med å være en grei kar, for å si det slik.

[/quote

En psykopat har jo ikke evnen til empati, dvs sette seg inn i hvordan andre mennesker føler og tenker. Han er uten anger, nekter for at han gjør noe feil, storhetstanker om seg selv, ber aldri om unnskyldning. Går du i strupen på han og forteller han hva du mener, kan han bli veldig farlig, det kan han også bli om du nekter å bli med på de reglene han setter opp for deg.

Slike mennesker er det best å ha på noen kilometers avstand, etter hva jeg har erfart. Jeg tviler i hvert fall sterkt på at slike personer kan endre seg, da må det i såfall være i korte øyeblikk hvor han kan tjene på dette selv.

Skrevet (endret)

issomethingwrong skriver :

"En psykopat liker tanken om å plage andre, å kontrollere andre, å være voldelig, osv. Det er sånn han er og sånn han liker å være. Hvorfor skulle han ville behandles"?

Dette kan jo være fristende noen ganger å si det slik, men da dømmer en mennesker ut fra en diagnose, og ikke handlingene. Det er dessverre ofte slik det fremstilles i media også fra tid til annet. Hvis psykopati er en diagnose, så burde en gå litt mer forsiktig frem. Har vedkommende bedt om en slik diagnose i sin ungdom for eksempel. Etter det jeg vet, så har en person som har utviklet psykopati, hatt en svært vanskelig barndom og ungdomstid. Tror ikke han ba om det akkurat. Dette har selvfølgelig gjort dette menneske sammen med evt. andre lidelser til et forstyrret indre , og som vil i mer eller mindre grad påvirke adferden. Det er ingen tvil om at en slik person kan få hjelp, men det kan være vanskelig for han å " forstå" at han trenger det. Kan kanskje ikke se sitt eget beste.

Endret av FGT
Skrevet

Ja, kanskje litt upresist, tar selvkritikk for det.

Men poenget mitt er liksom at det er vanskelig å ha motivasjon til å få noe behandlet som man ikke helt ser på som feil..

Litt fra min egen hverdag, jeg har en mild OC PF. Jeg elsker rett og slett skjemaer, orden, struktur og perfeksjonisme. Det er liksom "meg". (men ikke i noen invalidiserende grad). Motivasjonen for å behandle dette er ikke så veldig høy. 

Poenget er godt når det gjelder hvor vanskelig det er å behandle antisosial pf. Det blir imidlertid helt feil å likestille psykopatens manglende behandlingsmotivasjon med andre personlighetsforstyrrelser og spiseforstyrrelser.

Skrevet

Poenget er godt når det gjelder hvor vanskelig det er å behandle antisosial pf. Det blir imidlertid helt feil å likestille psykopatens manglende behandlingsmotivasjon med andre personlighetsforstyrrelser og spiseforstyrrelser.

Ja. Jeg ser den. Ville bare nevne en annen egosynton lidelse. Men jeg vet at det ikke er like ekstremt der.

Beklager.

Skrevet

issomethingwrong skriver :

"En psykopat liker tanken om å plage andre, å kontrollere andre, å være voldelig, osv. Det er sånn han er og sånn han liker å være. Hvorfor skulle han ville behandles"?

Dette kan jo være fristende noen ganger å si det slik, men da dømmer en mennesker ut fra en diagnose, og ikke handlingene. Det er dessverre ofte slik det fremstilles i media også fra tid til annet. Hvis psykopati er en diagnose, så burde en gå litt mer forsiktig frem. Har vedkommende bedt om en slik diagnose i sin ungdom for eksempel. Etter det jeg vet, så har en person som har utviklet psykopati, hatt en svært vanskelig barndom og ungdomstid. Tror ikke han ba om det akkurat. Dette har selvfølgelig gjort dette menneske sammen med evt. andre lidelser til et forstyrret indre , og som vil i mer eller mindre grad påvirke adferden. Det er ingen tvil om at en slik person kan få hjelp, men det kan være vanskelig for han å " forstå" at han trenger det. Kan kanskje ikke se sitt eget beste.

Ja, sånn er det jo ofte.

Man kan jo helt på spissen si at det ikke er noe "galt" i å være pedofil i seg selv, men det er ekstremt galt å forgripe seg på barn. Det er heller ikke noe galt i å hate Arbeiderpartiet, men det er ekstremt galt å skyte uskyldige. Det er ikke tankene, men handlingene som skaper galskapen.

Skrevet

Det må da være noen medisinske behandlingsformer som må kunne hjelpe litt på psykopati ? Altså slik at det skjer noe med følelsene. Har de prøvd sjokkbehandling tilstrekkelig, slik at de kan komme mer i følelsemessing balanse på en måte ? Det kan virke slik at psykopati  også har med en stemningslidelse å gjøre. Jeg er klar over at ECT brukes mest til stemninglidelser.  

Skrevet (endret)

Ja, sånn er det jo ofte.

Man kan jo helt på spissen si at det ikke er noe "galt" i å være pedofil i seg selv, men det er ekstremt galt å forgripe seg på barn. Det er heller ikke noe galt i å hate Arbeiderpartiet, men det er ekstremt galt å skyte uskyldige. Det er ikke tankene, men handlingene som skaper galskapen.

Ja nettopp, der tok du poenget. derfor skal en være forsiktig å definere personer ut fra diagnoser. Det er handlingen som forteller hva slags person du er , både på godt og ondt. 

Men det er dermed ikke sagt , at en ikke skal passe på hva en nærer tankene med heller, Tanker kan føre til handling vet du .

Endret av FGT
Skrevet

Ja, sånn er det jo ofte.

Veldig godt og enkelt sagt og forklart :)

Skrevet

Vær så snill og pass litt bedre på tegnsettingen! Det skal ikke være mellomrom før punktum, komma, utropstegn og spørsmålstegn på norsk; heller ikke foran semikolon.

Skrevet

Vær så snill og pass litt bedre på tegnsettingen! Det skal ikke være mellomrom før punktum, komma, utropstegn og spørsmålstegn på norsk; heller ikke foran semikolon.

Har du tenkt på at det kan være mennesker med dysleksi her inne? Skal de la være og skrive fordi de kan skrive feil? Jeg trodde alle var velkommen her, uansett skrivefeil. Det er vel ikke et forum for rettskriving?

Skrevet

Akkurat dette er ikke dysleksi, det er en mote som sprer seg, og det gjør teksten unødvendig tung å lese.

Skrevet

Akkurat dette er ikke dysleksi, det er en mote som sprer seg, og det gjør teksten unødvendig tung å lese.

Faktisk ganske enig. Enda verre med de som ikke lager mellomrom mellom siste bokstav og punktum eller smiley.

Anonymous poster hash: 60f87...f0c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...