Gå til innhold

Har hørt at psykopati ikke kan behandles, eller at psykopaten ikke kan forandre seg, hvorfor ikke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gi meg et eksempel på hva som blir galt, og hva som blir riktig i et setning, hvis dere vil.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

11

• ISW

9

• TulleKoppen

6

• Madelenemie

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette er et tema som har gått mye igjen, men jeg stiller meg tvilende til den oppfatning at et menneske med psykopati ikke kan forandre seg. Jeg snakker da først og fremst om en skadelig adferd.

Selv om vedkomme  kan forandre sin tankegang, holdning  og  dermed også sin adferd osv. så betyr ikke det at personen ikke vil slite med seg selv.

Jeg tror ikke at andre kan forandre en så kalt psykopat, men at hen selv kan forandre seg, hvis han selv vill.

Psykopati vurderes  mye ut fra hvordan en persons væremåte, akkurat som en gjør med andre personlighet forstyrrelser, eller diagnoser.  Og det er her poenget mitt ligger, at jeg tror ikke at det finnes noen forstyrrelser eller diagnoser i et menneske som er avgjørende på  hvordan han eller henne vil oppføre seg kriminell , eller ondskapsfull, eller skadelig på ande måter ovenfor seg selv eller andre. 

Derfor så finnes det mange mennesker som vi ser på som sosiale, omgjengelige  men som allikevel sliter , kanskje har det også psykopati,  nettopp fordi det vet hva som bygger opp og hva som river ned, ja i hele tatt hvordan de bør føre seg.

De eneste grunnene for en gal oppførsel, er ikke fordi en person ikke kan være annerledes, men at personen ikke er bevisst seg selv av en eller annen grunn, som en alvorlig psykose, Men  fordi et menneske ikke klarer å takle sitt liv med de svakhetene di har, så kommer merkelappene frem. Hvis de klarer å takle livet på en grei måte, for de som regel ingen merkelapp, heller ikke psykopaten.

Ingen vil ha en merkelapp som folk i verstefall forbinder med onde  mennesker, hvis de selv sliter med å være en grei kar, for å si det slik.

Hei!

Hvorfor tenker du så mye på dette?

Tror du at du selv har psykopatiske trekk?

Skrevet

Ja kanskje det, AS er jo blitt forvekslet med både psykopati og andre alvorlige lidelser,  men jeg tenkte først og fremst på dette, i en større sammenheng, med at ingen diagnoser kommer helt på kanten av andre diagnose, 

Skrevet

Ja kanskje det, AS er jo blitt forvekslet med både psykopati og andre alvorlige lidelser,  men jeg tenkte først og fremst på dette, i en større sammenheng, med at ingen diagnoser kommer helt på kanten av andre diagnose, 

Hei!

Jeg har vært inne på tanken selv, :-(, :-)

Men jeg er uenig med deg at det ikke er klare og tydelige skiller, jeg tror dyssosial pf er veldig ulikt asperger, og at dette handler om flere forhold, men feks at de som har dyssoial pf liker å se andre lide, de gleder seg ved det og føler ingen sympati.

Vi med asperger syndrom, har vansker med empati, men jeg tror vi alle har en sterkt utviklet sympati, og ikke ønsker å skade andre mennesker.

Jeg burde svart deg langt og mye... men faktisk har jeg ikke tid, jeg er svært sliten, av naturlige grunner, for tiden.

Men psykopat begrepet bør du sette deg bedre inn i, se på det historisk.

Jeg leste en bra artikkel om psykopat begrepet og diagnostiseringen av barn med psykopati tidlig på vårt århundre og forrige århundre. Det var den tidens "motediagnose" :-) Barn som i dag får adhd, ville for hundre års siden fått en psykopatdiagnose.

Jeg har tenkt en del på dette selv.

Men man kan selvsagt ha asperger og dyssosial pf men da har man noe i tillegg.

Skrevet

Mange kan oppfatte AS personer som kalle og ufølsomme, og kan da sammenligne dette med for eksempel  psykopati.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...