Gå til innhold

"Diagnostisering" av andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes å se en tendens til at folk her inne er blitt mye kjappere til å nærmest "diagnostisere" andre brukere. Jeg synes det er en uting, - diagnostisering bør i all hovedsak overlates til fagfolk.  Etter min oppfatning foregår det en del synsing om diagnoser nå på usedvanlig tynt faglig grunnlag.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• TulleKoppen

15

• Nycora

11

• ISW

11

• frosken

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hah, jeg synes jeg tvertimot har blitt flinkere til å la være i det siste, jeg. :huh:

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med Frosken. Virker som en del brukere bruker all sin tid til og lete fram diagnoser på nettet. Tror at noen kan få fikse ideer og tilpasse sin tankegang til disse diagnosene også. Ser også av og til at noen ramser opp sine problemer på en måte som tydelig viser at de har lest seg fram til sitt problem (ser det på endret språk etc ).

Endret av Epleblomst
Skrevet

Sant, sant.

Hender jeg må ta meg selv litt i nakken. Men - hvis noen nevner at de mangler energi, ser mørkt på ting, har angst, sover dårlig, osv. så er det vel ikke helt feil å si at de bør bestille en legetime og sjekke om de har depresjon (for eksempel)? En annen ting er: Det er vel greit å si; "denne behandlingen fungerte på meg, kanskje du kan ha nytte av den du også? Hør med legen din?"

Synes det er greit å FORESLÅ ting folk kan gå til legen og spørre om. Men følgende er ikke greit:

- Foreslå endringer i medisiner

- Si konkret at "du har.."

- Si konkret at "du må.."

Men vi har jo et forum for å utveksle erfaringer og råd, så noe må da være greit. Dette er ikke en ren "Spør NHD"-tjeneste. Det er jo eksperthjelp.

Skrevet

Jeg synes å se en tendens til at folk her inne er blitt mye kjappere til å nærmest "diagnostisere" andre brukere. Jeg synes det er en uting, - diagnostisering bør i all hovedsak overlates til fagfolk.  Etter min oppfatning foregår det en del synsing om diagnoser nå på usedvanlig tynt faglig grunnlag.

Enig.

Skrevet (endret)

Etter omleggingen er psykiatri mye mer synlig på dol og i perioder er dette eneste forum med aktivitet i det hele tatt. Et resultat av dette blir nok at flere svarer også i disse trådene, men i motsetning til deg syns jeg lekfolk i grunnen er flinke til å balansere svarene sine. Bare unntaksvis "setter folk diagnoser", og på et åpent diskusjonsforum må man i grunnen regne med at det gies råd, også fra lekmannshold. 

Endret av Kayia
Skrevet

Sant, sant.

Hender jeg må ta meg selv litt i nakken. Men - hvis noen nevner at de mangler energi, ser mørkt på ting, har angst, sover dårlig, osv. så er det vel ikke helt feil å si at de bør bestille en legetime og sjekke om de har depresjon (for eksempel)? En annen ting er: Det er vel greit å si; "denne behandlingen fungerte på meg, kanskje du kan ha nytte av den du også? Hør med legen din?"

Synes det er greit å FORESLÅ ting folk kan gå til legen og spørre om. Men følgende er ikke greit:

- Foreslå endringer i medisiner

- Si konkret at "du har.."

- Si konkret at "du må.."

Men vi har jo et forum for å utveksle erfaringer og råd, så noe må da være greit. Dette er ikke en ren "Spør NHD"-tjeneste. Det er jo eksperthjelp.

Men jeg har gjentatte ganger lest at du kommer med forslag til andre vedr. medisiner....

Skrevet

Men jeg har gjentatte ganger lest at du kommer med forslag til andre vedr. medisiner....

Ja, av typen "den har jeg prøvd og den fungerte for meg, du kan eventuelt høre med legen din?"

Det er forskjellig fra å si at man bør øke eller endre dosen.

Nå er det slik at leger skriver ut medisiner i Norge og foreskrivende lege er ansvarlig. Om vi foreslår å spørre legen om medikamenter betyr lite.

Skrevet

Etter omleggingen er psykiatri mye mer synlig på dol og i perioder er dette eneste forum med aktivitet i det hele tatt. Et resultat av dette blir nok at flere svarer også i disse trådene, men i motsetning til deg syns jeg lekfolk i grunnen er flinke til å balansere svarene sine. Bare unntaksvis "setter folk diagnoser", og på et åpent diskusjonsforum må man i grunnen regne med at det gies råd, også fra lekmannshold. 

Generelt sett er jeg enig med deg, men jeg mener at noen av brukerne har begynt å sjonglere litt vel mye med diagnoser.

Jeg synes det er stor forskjell på å gi råd og det å være altfor aktiv på diagnostiseringsfronten.

Skrevet

Generelt sett er jeg enig med deg, men jeg mener at noen av brukerne har begynt å sjonglere litt vel mye med diagnoser.

Jeg synes det er stor forskjell på å gi råd og det å være altfor aktiv på diagnostiseringsfronten.

Et spørsmål som dukker opp: Er det meg du adresserer med innlegget ditt?

Skrevet (endret)

Nettet kan være et skummelt sted å søke råd, kanskje spesielt når det kommer til sykdom og medisinsk behov. Kanskje forumets eier burde være litt mer synlig når helsepersonell her inne syns det går over styr? Dette har vi jo sett utført ved ett tilfelle i det siste, men jeg syns kanskje de ansvarlige kunne vært mer tilstede og konsekvente dersom de ønsket effekt av egne bestemmelser dersom de mente alvor.

Endret av Kayia
Skrevet

Et spørsmål som dukker opp: Er det meg du adresserer med innlegget ditt?

Min tråd har til intensjon å diskutere en sak - ikke person.

Skrevet

Nettet kan være et skummelt sted å søke råd, kanskje spesielt når det kommer til sykdom og medisinsk behov. Kanskje forumets eier burde være litt mer synlig når helsepersonell syns det går over styr? Dette har vi jo sett utført ved ett tilfelle i det siste, men jeg syns kanskje de ansvarlige kunne vært mer tilstede og konsekvente dersom de ønsket effekt av egne bestemmelser.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her? Hvilke bestemmelser er det du henviser til?

Skrevet

Jeg er helt enig med Frosken. Virker som en del brukere bruker all sin tid til og lete fram diagnoser på nettet. Tror at noen kan få fikse ideer og tilpasse sin tankegang til disse diagnosene også. Ser også av og til at noen ramser opp sine problemer på en måte som tydelig viser at de har lest seg fram til sitt problem (ser det på endret språk etc ).

Diagnoser er til god hjelp når de brukes til det de er ment til, men de kan også ha ganske skumle effekter dersom ens selvforståelse i altfor stor grad er basert på en diagnoseforståelse.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener her? Hvilke bestemmelser er det du henviser til?

Forumet har, via admin, bedt alle brukere her inne om ikke å kommentere én brukers innlegg når trådene fra vedkommende handler om vedkommendes sykdomsforløp. Dette ønsket har blitt overholdt av de fleste, men ikke av alle. Admin burde gitt beskjed pånytt hver gang dette ikke ble overholdt dersom de mente at dette var vesentlig for for brukeren det er snakk om, ellers vil jo alle bare komme tilbake og kommentere igjen etter kort tid (som forøvrig er det som har skjedd). 

Jeg nevner det som et eksempel på det jeg skrev i forrige innlegg, nemlig at helsepersonell her inne bør være mer til stede når de mener rådene ikke er heldige. 

Endret av Kayia
Skrevet

Forumet har, via admin, bedt alle brukere her inne om ikke å kommentere én brukers innlegg når trådene fra vedkommende handler om vedkommendes sykdomsforløp. Dette ønsket har blitt overholdt av de fleste, men ikke av alle. Admin burde gitt beskjed pånytt hver gang dette ikke ble overholdt dersom de mente at dette var vesentlig for for brukeren det er snakk om. Slik admin har formulert seg har dette vært av hensy til vedkommende brukers helse.

Ok, nå skjønner jeg hva du mener. Akkurat dette har jo blitt gjort med ujevne mellomrom her inne.

Jeg tenker at det er en balansegang dette med å instruere brukere da andre brukeres engasjement i de fleste tilfeller oppleves som et konstruktivt bidrag.

Skrevet

Ok, nå skjønner jeg hva du mener. Akkurat dette har jo blitt gjort med ujevne mellomrom her inne.

Jeg tenker at det er en balansegang dette med å instruere brukere da andre brukeres engasjement i de fleste tilfeller oppleves som et konstruktivt bidrag.

Ja det må være såpas høyt under taket som man kan tåle på et åpent diskusjonsforum. Om alle skal sensurere seg tar det ikke lang tid før man ikke gidder å bidra lenger.

Skrevet

Det er jo litt rart.

Jeg har skrevet tre tusen poster på en amerikansk side, vært community admin der, og reglene for hva man kan skrive er rimelig mye strengere enn de norske pga erstatningsansvar. Ikke en gang har jeg fått kjeft for i diagnosere, verken av leger eller andre. Og dette omhandlet hjerte/kar, hvor jeg er mer sikker i mine svar enn psykiatri.

Jeg er enig med Kayia i at på et forum må det være rom for utfoldelse innen rammer. Jeg tror egentlig at alle vet at det er legen som stiller diagnose og utfører behandling.

Men ja, jeg tar selvkritikk for å være noe påståelig iblant. Skal skjerpe meg på det. Jeg er derimot ikke helt enig i at jeg "leker lege" i så veldig stor grad her.

Skrevet (endret)

Forumet har, via admin, bedt alle brukere her inne om ikke å kommentere én brukers innlegg når trådene fra vedkommende handler om vedkommendes sykdomsforløp. Dette ønsket har blitt overholdt av de fleste, men ikke av alle. Admin burde gitt beskjed pånytt hver gang dette ikke ble overholdt dersom de mente at dette var vesentlig for for brukeren det er snakk om, ellers vil jo alle bare komme tilbake og kommentere igjen etter kort tid (som forøvrig er det som har skjedd). 

Jeg nevner det som et eksempel på det jeg skrev i forrige innlegg, nemlig at helsepersonell her inne bør være mer til stede når de mener rådene ikke er heldige. 

.

Endret av Caylee
Skrevet

Kommer vel strengt tatt an på hva trådstarter spør etter. Om de ønsker hjelp til å finne ut om de kan ha en form for diagnose eller en psykisk lidelse så er det jo faktisk det tråden gjelder. Da kan det være greit å lufte ideer om hva en tror kan være årsak til aktuell problematikk hos vedkommende. Jeg tipper at de fleste som benytter seg av forum i tema psykiatri også har en god del personlig erfaring og ting en kjenner seg igjen i som kan være nyttig å dele med andre. Dog bør man holde seg innenfor sjangeren "jeg tror" eller "det kan se ut som".....fremfor å hevde at noen definitivt lider av det ene eller det andre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...