Gå til innhold

"Diagnostisering" av andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Lege" er vel å ta litt hardt i, tror ikke du finner "Gollum's Syndrom" i ICD-10...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• TulleKoppen

15

• Nycora

11

• ISW

11

• frosken

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Lege" er vel å ta litt hardt i, tror ikke du finner "Gollum's Syndrom" i ICD-10...

Hehehe, er du helt sikker på det? :)

F44.8 - Gollum Syndrome

Skrevet (endret)

Feil i nettleseren... jeg skulle skrive:

Ok, du er avvæpnende nå... jeg skal slutte.  :)

Endret av TulleKoppen
Skrevet (endret)

Frosken har definitivt et poeng. Du "diagnostiserer" nå altså i en tråd som handler om å være varsom mht å diagnostisere??;)

Endret av Kayia
Skrevet

Feil i nettleseren... jeg skulle skrive:

Ok, du er avvæpnende nå... jeg skal slutte.  :)

Bra. Tror du sånn egentlig er en ganske bra kar.

Peace ;)

Skrevet

Frosken har definitivt et poeng. Du "diagnostiserer" nå altså i en tråd som handler om å være varsom mht å diagnostisere??

Det var en spøk :)

Skrevet

I denne tråden kanskje....;)

Men uansett er vel han grønne mannen i Ringenes Herre neppe den verste å hobbydiagnosere. Det er jo ikke så vanskelig å se at han har dobbelt personlighet. Står til og med på Wikipedia

(For de som er like nerde som meg og ser denne filmen da)

Men, point taken:)

Skrevet (endret)

Ser gjerne noen lenker til tråder hvor jeg diagnostiserer...

(Argh, nettleseren krangler.)

Endret av TulleKoppen
Skrevet

Jeg tror nok vi alle "diagnoserer" litt i tråder som handler om ting vi selv har.

Men det mener jeg det bør være rom for, i forsiktige grader, på et forum. Alle vet at det er legen som stiller endelig diagnose.

Å si at du garantert lider av ditt og datt er noe annet. Jeg har vel enda ikke sagt at noen er en 800 år gammel grønn mann... Enda :)

Skrevet

Jeg tror nok vi alle "diagnoserer" litt i tråder som handler om ting vi selv har.

Det gjør ikke jeg, jeg føler meg ikke engang sikker på min egen diagnose...  :rolleyes:

Skrevet

"Det første du vel må gjøre er å bli enig med deg selv (i samråd med dine behandlere) hva du faktisk lider av. Så må du finne ut hvordan du skal bli frisk av det.

Du har jo stadig denne konflikten (med deg selv?) om du er psykotisk eller dissosierer?

En person som dissosierer er vel etter hva jeg forstår ganske klar over dette selv. Man har mange ulike personligheter, litt som han grønne mannen i Ringenes herre / Hobbiten hvis du er nerd nok til å ha sett noen av disse filmene (det er / har jeg) :)

For meg som bare selv er pasient, virker det som du har ganske mange underlige overbevisninger i alle fall. Men igjen, dine behandlere må svare på hva du faktisk har OG hvordan du får det behandlet."

Dette er vel et eksempel det denne tråden handler om?

Anonymous poster hash: 7d3ef...a7a
Skrevet

Der står det:

"Du må i samråd med dine behandlere finne diagnosen din"

Jeg presiserer at jeg kun er pasient og ikke kan stille diagnose

Hva er galt?

Skrevet

Jeg har IKKE opplevd at noen har diagnostisert noen her på DOL. Men mange har både foreslått mulige diagnoser og nevnt at de kjenner seg igjen i symptomer og vansker, og anmodet om å søke hjelp/ få henvisning til utredning/behandling. Det kan da ikke være noe galt i det? Likevel, selv slik forsiktig rådgivning har til tider blitt "sablet ned", og det synes jeg er ille. (Nå trener jeg på å bli tøffere, så det er kanskje greit for min egen del, men jeg synes vi generelt sett skal være litt romslige mot hverandre her inne.)

Skrevet

Der står det:

"Du må i samråd med dine behandlere finne diagnosen din"

Jeg presiserer at jeg kun er pasient og ikke kan stille diagnose

Hva er galt?

Enig i at du ikke diagnostiserer i det eksemplet som her er trukket frem. Men du "feilinformerer" vel når det gjelder dissosiering?

Når det gjelder akkurat caylee så har jo hun sagt noe om hva hennes behandlere har sagt om diagnoser. Hun har sagt at hun har en schizofrenidiagnose, men at overlegen nå har skrevet at det muligens mer er snakk om dissosiering. Slik jeg ser det, er dette et godt eksempel på hvor vanskelig diagnostisering kan være, og selv foretrekker jeg å holde meg unna "diagnosespekulasjoner" når den avdelingen som har behandlet henne ett år er usikre.

Min intensjon med denne tråden er imidlertid ikke å "kneble noen" - enhver har sin stil når det gjelder hvordan man svarer andre. Intensjonen min er mer å oppfordre til en litt større varsomhet mht bruk av diagnosekategorier litt i hytt og pine ;-)

Skrevet

Å... Og jeg som håpet dette var tråden der vi skulle få gi hverandre diagnoser! Nå er jeg litt skuffet. Var ganske spent på hva jeg skulle ende opp med.

Neida. Det er nok greit å overlate diagnostiseringen til fagfolkene. :)

Skrevet

Å... Og jeg som håpet dette var tråden der vi skulle få gi hverandre diagnoser! Nå er jeg litt skuffet. Var ganske spent på hva jeg skulle ende opp med.

Haha...  ;)

Du kan godt få en diagnose av meg. Hvis du vil ha.

Skrevet

Jeg er jo raus med Gollum-syndromet om dagen, så bare å spørre :-)

Skrevet

Jeg er jo raus med Gollum-syndromet om dagen, så bare å spørre :-)

Hva var symptomene på dette syndromet sa du? ;-)

Skrevet

Hva var symptomene på dette syndromet sa du? ;-)

Unaturlig langt liv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...