Gjest Skrevet 25. september 2013 Skrevet 25. september 2013 Jeg blir litt engasjert i tråden til hun som lider av depresjon og muligens ptsd. Hun skriver at hun har blitt henvist til psykolog, men at de har kommet i retur fordi de ikke har kapasitet til å ta imot henne. Jeg har selv vært i noenlunde samme situasjon. Den gang hadde jeg en utenlandsk fastlegge. Jeg husker så godt da jeg endelig kom til behandling (etter å ha benyttet meg av fritt sykehusvalg), at min utreder/behandler leste opp henvisningen for meg og jeg fikk se hvor dårlig og utydelig den var. Den var visst ikke lett å forstå for min utreder heller. Har henvisninger (innholdet i denne og om den er lesbar) stor betydning for om man får et utredning/behandlingstilbud eller ikke? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 25. september 2013 Skrevet 25. september 2013 Klart det har betydning. Jeg har fått avslag på DPS fordi henvisningen gjorde at mine problemer ikke virket alvorlige i det hele tatt. Men ved henvendelser til privatpraktiserende burde ikke dette ha noe å si, for de får ikke henvisningen i hånda før du har fått første time, de leser jo bare din søknad (og den bør også være god). 0 Siter
ISW Skrevet 25. september 2013 Skrevet 25. september 2013 Det underbygger jo litt inntrykket jeg har fått da. Satt på spissen: Er du til fare for deg selv eller andre? Nei? Dette kan fastlegen ta seg av. Det er vel i overkant mye brannslukking i psykiatrien og litt for lite arbeid før ting blir så alvorlige at det må brannslukkes? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. september 2013 Skrevet 25. september 2013 Alle søknader som kommer til den offentlige psykiatrien skal prioriteres i henhold til reglene i den nasjonale prioriteringsveilederen. Det samme burde selvsagt væt gjeldende også for private. For å kunne foreta en fornuftig prioritering, kreves det selvsagt at søknaden/henvisningen inneholder tilstrekkelig med opplysninger. http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne/Publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne.pdf 0 Siter
Gjest Skrevet 25. september 2013 Skrevet 25. september 2013 Alle søknader som kommer til den offentlige psykiatrien skal prioriteres i henhold til reglene i den nasjonale prioriteringsveilederen. Det samme burde selvsagt væt gjeldende også for private. For å kunne foreta en fornuftig prioritering, kreves det selvsagt at søknaden/henvisningen inneholder tilstrekkelig med opplysninger. http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne/Publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne.pdf Tusen takk for svar og svært god og lett forståelig link 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.