Gå til innhold

Om henvisninger og behandlingstilbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt engasjert i tråden til hun som lider av depresjon og muligens ptsd. Hun skriver at hun har blitt henvist til psykolog, men at de har kommet i retur fordi de ikke har kapasitet til å ta imot henne.

Jeg har selv vært i noenlunde samme situasjon. Den gang hadde jeg en utenlandsk fastlegge. Jeg husker så godt da jeg endelig kom til behandling (etter å ha benyttet meg av fritt sykehusvalg), at min utreder/behandler leste opp henvisningen for meg og jeg fikk se hvor dårlig og utydelig den var. Den var visst ikke lett å forstå for min utreder heller.

Har henvisninger (innholdet i denne og om den er lesbar) stor betydning for om man får et utredning/behandlingstilbud eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det har betydning. Jeg har fått avslag på DPS fordi henvisningen gjorde at mine problemer ikke virket alvorlige i det hele tatt. Men ved henvendelser til privatpraktiserende burde ikke dette ha noe å si, for de får ikke henvisningen i hånda før du har fått første time, de leser jo bare din søknad (og den bør også være god).

Skrevet

Det underbygger jo litt inntrykket jeg har fått da.

Satt på spissen: Er du til fare for deg selv eller andre? Nei? Dette kan fastlegen ta seg av.

Det er vel i overkant mye brannslukking i psykiatrien og litt for lite arbeid før ting blir så alvorlige at det må brannslukkes?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alle søknader som kommer til den offentlige psykiatrien skal prioriteres i henhold til reglene i den nasjonale prioriteringsveilederen. Det samme burde selvsagt væt gjeldende også for private.

For å kunne foreta en fornuftig prioritering, kreves det selvsagt at søknaden/henvisningen inneholder tilstrekkelig med opplysninger.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne/Publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne.pdf

Skrevet

Alle søknader som kommer til den offentlige psykiatrien skal prioriteres i henhold til reglene i den nasjonale prioriteringsveilederen. Det samme burde selvsagt væt gjeldende også for private.

For å kunne foreta en fornuftig prioritering, kreves det selvsagt at søknaden/henvisningen inneholder tilstrekkelig med opplysninger.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne/Publikasjoner/veiledertabell-psykisk-helsevern-for-voksne.pdf

Tusen takk for svar og svært god og lett forståelig link :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...