schizoid1337 Skrevet 27. september 2013 Forfatter Skrevet 27. september 2013 Er det noen grunn til at du har blitt utredet nå, og ikke tidligere når du var barn/ungdom? Anonymous poster hash: 7e763...c2e Vet ikke hvorfor ingen har sendt meg på utredning, var jo (og er) skoleflink så det har vel mye med saken å gjøre, men personlig har jeg alldri tenkt over at jeg var annerledes, bare holdt meg for meg selv alltid, bare var sånn. Men etter at jeg følgte med på Breivik rettsaken så snakket en sånn fyr om aspergers og da følte jeg at han snakket om meg så da ba jeg om en time for å finne ut av om jeg hadde noe slikt. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Man kan si mye om Malt/Breivik, men de har iallfall slått et slag for udiagnostiserte aspergere. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Vet ikke hvorfor ingen har sendt meg på utredning, var jo (og er) skoleflink så det har vel mye med saken å gjøre, men personlig har jeg alldri tenkt over at jeg var annerledes, bare holdt meg for meg selv alltid, bare var sånn. Men etter at jeg følgte med på Breivik rettsaken så snakket en sånn fyr om aspergers og da følte jeg at han snakket om meg så da ba jeg om en time for å finne ut av om jeg hadde noe slikt. Pussig at du sier dette, har omtrent nøyaktig den samme forhistorien... Anonymous poster hash: 7e763...c2e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Hilsen Schizoid OG/ELLER asperger fyr Hva ble konklusjonen? Anonymous poster hash: 06115...099 0 Siter
schizoid1337 Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Skrevet 11. januar 2014 asperger (men jeg har jo begge deler da egentlig) 0 Siter
FGT Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Hei Var hos psykolog som sa at jeg har schizoid personlighetsforstyrrelse og/eller aspergers syndrom. De sa at for å kunne sette diagnosen aspergers syndrom måtte de snakke med foreldre for å høre hvordan jeg var i oppveksten. Og diagnosen schizoid kan ikke stilles uten at aspergers utelukkes siden jeg scorte veldig høyt på den asperger-testen. Siden jeg ikke ønsker at de skal snakke med foreldrene mine av forskjellige grunner, ender jeg da opp med å ikke få noen diagnose, selv om jeg jo har en eller to... Har de virkelig krav på å ha konferenssamtaler med foreldre, og kan de virkelig nekte å sette en diagnose på deg hvis du nekter? Synes dette virker rart, ettersom hvis de f.eks ikke var i live ville det ikke vært mulig uansett, er det sånn at hvis foreldrene dine ikke er i live kan ikke diagnosen asperger eller schizoid settes i voksen alder? Hilsen Schizoid OG/ELLER asperger fyr Eksperter mener at schizoid personlighetsforstyrrelse og aspegrer syndrom er nokså like hverandre, at du ikke kan få begge deler, selv om den ene er nevrobiologisk og den andre er psykologisk.etter det jeg har forstått, så er det bare schizoid personlighetsforstyrrelse du ikke da kan få i tillegg til asperger. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 asperger (men jeg har jo begge deler da egentlig) Du kan bare ha en, og asperger har da første prioritet.Anonymous poster hash: 7e763...c2e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Eksperter mener at schizoid personlighetsforstyrrelse og aspegrer syndrom er nokså like hverandre, at du ikke kan få begge deler, selv om den ene er nevrobiologisk og den andre er psykologisk.etter det jeg har forstått, så er det bare schizoid personlighetsforstyrrelse du ikke da kan få i tillegg til asperger. Men det er slik at en kan ha andre pf i tillegg til ap?Anonymous poster hash: 7e763...c2e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 Ofte er diagnoser lette å stille (eller avkrefte). Da trenger en ikke masse skjema og/eller innhenting av opplysninger fra andre. Andre ganger er det vanskelig. Det kan være at en er i grenseland mellom diagnose/ingen diagnose eller i grenseland mellom ulike diagnoser. I slike tilfeller vil en gjerne innhente mest mulig opplysninger for å gjøre diagnostiseringen så sikker som mulig. Ved visse diagnoser er innhenting av slike tilleggsopplysninger viktigere enn ved andre diagnoser. Eksempel ADHD. Når jeg skal utrede ADHD, setter jeg som en forutsetning for å begynne på jobben at jeg kan få innhente de opplysninger/snakke med de personer jeg synes er nødvendig. Finnes det ingen unntak? Jo, hvis pasienten gir meg en svært god grunn. Hvis ikke blir jeg skeptisk. Hvis utrederne har gode grunner for å få komparentopplysninger, og du har svært gode grunner for at de ikke skal snakke med dine foreldre, kan du kanskje hjelpe dem med å finne andre personer som kan fortelle om din barndom slik som førskolelærer, lærer eller en onkel eller tante. 0 Siter
FGT Skrevet 11. januar 2014 Skrevet 11. januar 2014 (endret) Men det er slik at en kan ha andre pf i tillegg til ap?Anonymous poster hash: 7e763...c2e Ja en kan viss det, men noen er forsiktig med å gi andre PF i tillegg til AS og noen vet jeg fra tidligere unngår det, selv om det kan være noe annet også som kan for eksempel tyde på en PF. Endret 11. januar 2014 av FGT 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.