Gå til innhold

NHD hva er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med medias dekning av kriminelle som har begått drap i psykose, så føler jeg sterkt subjektivtubhag, ogkjennermegstigmatisert. Jeg blir liggende å tenke om dette før jeg skal sove,og føler meg veldig bekymret for fremtiden, att det skal bli dårlige kår for folk med schizofreni. Ble litt beroliget av debatten, da det ikke ble den nedsablingen jeg trodde det skulle bli. Slik jeg har forespeilet meg i katastrofescenarier.

Bør jeg øke zyprexxa? Eller ssri?

Jeg har både schizofreni og neurotiske plager.

Håper du kan svare,og att du ikkesyesjeg er dum..

mvh

Skrevet

Hva dette er? Det er et resultat av overdrevent fokus på diagnoser og betydningen av dem. Sammenhengen mellom schizofreni og vold/drap er veldig svak, og de fleste tenker det kun kommer av de dårligere sosiale forhold de med schizofreni kan være i.

Han man i stedet for diagnoser hatt et system som gikk ut på at man hadde en "diagnose" ut i fra konkret adferd, som f.eks. at hvis man hadde høyere sannsynlighet for å utføre vold så ville man hatt en kode på "vold" - så ville ingen gjort disse feilaktige og uheldige koblingene.

Da ville man i stedet for å si "de schizofrene er tidsinnstilte bomber" sagt "de med voldsproblematikk er tidsinnstilte bomber".

Noen vil kanskje kalle meg naiv nå, men jeg skjønner ikke hvilken feil jeg gjør ved å tenke dette... hører gjerne konstruktiv kritikk.

Skrevet

jeg synes du oppsummerer det ganske bra jeg tullekoppen. Jeg får prøve å roe meg ned :)

Skrevet

jeg synes du oppsummerer det ganske bra jeg tullekoppen. Jeg får prøve å roe meg ned :)

Bra det kunne være til hjelpe da.  :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en bekymring. Jeg synes den er forståelig, og jeg synes ikke du trenger å øke medisiner av den grunn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...