ISW Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Det er så ekstremt irriterende når tvangstanker "fester seg" på aspekter man virkelig ikke vil at de skal feste seg på. Kan liste noen eksempler, gjør det egentlig mest for å få de ned på papiret (trollene fram i sola), men feel free to comment :-) Den mest irriterende er når jeg gjør noe fra terapien, f.eks en hjemmelekse. Noe jeg gjør for å bli bedre, og hodet sier "jammen da må du jo leve da!" Som om noe i hodet har "bestemt seg" for å ikke ville leve. Denne er mildt sagt demotiverende.. Også høyt opp på listen min er tvangstanken om at jeg kommer til å bli så lei av å ha tvangstanker om å skade meg selv eller ta mitt eget liv at jeg kommer til å skade meg selv eller ta mitt eget liv. Denne problemstillingen biter seg jo selv i halen og bidrar ikke til å gjøre tvangstankene mindre "farlige"... Så har jeg også en form for "jamrende" tvangstanke i hodet som sier "hva er vitsen med det da!" evt "hva er vitsen med å leve" evt "du skal jo dø" ofte når jeg planlegger noe positivt. Uff. Det virker som en del av hjernen i et års tid nå virkelig har satt seg på bakbeina og vil se meg død. Heldigvis vil resten av meg virkelig IKKE dø. Men det er kanskje sånn det er med tvangstanker, at de føles så ekte som det? Tankene er liksom dønn fastlåst og komplett kompromissløse, men det er vel bare fordi jeg iblant rasjonaliserer dem og prøver å "tenke meg ut av det?" Det eneste jeg føler som et problem i livet er tvangstankene. Alt annet er fantastisk. Men skulle ønske jeg fant medisinen som fikk disse tankene til å holde kjeft. Ellers har jeg forstått at lobotomi er en fin ting, he he :-) 0 Siter
Inner self Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Tvangstanker er i høy grad "emosjonelle hallusinasjoner". 0 Siter
ISW Skrevet 27. september 2013 Forfatter Skrevet 27. september 2013 Tvangstanker er i høy grad "emosjonelle hallusinasjoner". Nja. Jo. Nå har jeg såpass med innsikt at jeg skjønner at det er mine egne tvangstanker da, men. Jeg ser poenget. 0 Siter
Inner self Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Jo, jeg snakker ikke om tvangstankene, men følelsene. Tvang for deg til å dvele ved falske følelser... 0 Siter
Inner self Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Husker når jeg hadde tvangstanker, så fikk jeg slike følelser om att jeg håper samboeren min dør. Og det var jo slett ikke slik jeg egentlig følte. Men det provoserte frem angst, og tvil "tenk om jeg mener det". 0 Siter
ISW Skrevet 27. september 2013 Forfatter Skrevet 27. september 2013 Husker når jeg hadde tvangstanker, så fikk jeg slike følelser om att jeg håper samboeren min dør. Og det var jo slett ikke slik jeg egentlig følte. Men det provoserte frem angst, og tvil "tenk om jeg mener det". Ja det er det verste, når det liksom blir følelser av det. Da tror man liksom at det er "sant". 0 Siter
ISW Skrevet 27. september 2013 Forfatter Skrevet 27. september 2013 Huff, i dag har dette vært ille. Får håpe noen timer med søvn hjelper :-) 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Tror jeg har litt tvangstanker selv, for jeg kjenner igjen dette. Tvangsmessig "kverning". Tror det er ødeleggende, ja.... Men jeg bare vil legge til det du sier med at livet ditt er perfekt bortsett fra tvangstankene. Jeg blir litt skeptisk til dette. Fordi flertallet av F-diagnosene i ICD-10 ikke oppstår isolert sett, de oppstår på grunn av hvordan psyken fungerer på et grunnleggende nivå og hvordan du håndterer stresss/vanskeligheter. Dette er jo sikkert ikke noe du merker noe til, men det er der likevel, og det er dette som opprettholder tvangstankene. Tvangstankene, de er jo rett og slett bare _resultatet_ av problemet ditt, grunnleggende sett så er det ikke det som er problemet. Det ville vært som å si at klimaendringer er menneskets problem - vel det er jo klart det er, men det egentlige problemet er jo hvordan samfunnet vårt fungerer, det som er årsaken. Jeg tror kanskje en nøkkel til å bli frisk er å bli seg bevisst disse grunnleggende strukturene, og forsøke å endre dem. For tvangstankene i seg selv, de kan du ikke endre; hvis du forsøker å tenke vekk dem så blir de vel bare verre? 0 Siter
ISW Skrevet 27. september 2013 Forfatter Skrevet 27. september 2013 Tror jeg har litt tvangstanker selv, for jeg kjenner igjen dette. Tvangsmessig "kverning". Tror det er ødeleggende, ja.... Men jeg bare vil legge til det du sier med at livet ditt er perfekt bortsett fra tvangstankene. Jeg blir litt skeptisk til dette. Fordi flertallet av F-diagnosene i ICD-10 ikke oppstår isolert sett, de oppstår på grunn av hvordan psyken fungerer på et grunnleggende nivå og hvordan du håndterer stresss/vanskeligheter. Dette er jo sikkert ikke noe du merker noe til, men det er der likevel, og det er dette som opprettholder tvangstankene. Tvangstankene, de er jo rett og slett bare _resultatet_ av problemet ditt, grunnleggende sett så er det ikke det som er problemet. Det ville vært som å si at klimaendringer er menneskets problem - vel det er jo klart det er, men det egentlige problemet er jo hvordan samfunnet vårt fungerer, det som er årsaken. Jeg tror kanskje en nøkkel til å bli frisk er å bli seg bevisst disse grunnleggende strukturene, og forsøke å endre dem. For tvangstankene i seg selv, de kan du ikke endre; hvis du forsøker å tenke vekk dem så blir de vel bare verre? Takk for godt svar :-) Blir jo litt slik at alle andre ting blir bagatellmessige i forhold. Men slik det er nå skaper tvangstankene et stressmoment som jeg sterkt tror at vedlikeholder tankene. Mer enn andre faktorer. Det er så utrolig mye positivt i livet mitt. Men det jeg hele tiden tror, er at dette er "ekte" selvmordstanker, og det burde jeg ikke ha. Livet er ikke SÅ ille! Men siden dette jo "bare" er tvangstanker, må jeg forholde meg til det. Men det er nok slik at ja, tvangstankene kom av stress. Men nå tror jeg de vedlikeholder seg selv gjennom stresset de skaper. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 27. september 2013 Skrevet 27. september 2013 Takk for godt svar :-) Blir jo litt slik at alle andre ting blir bagatellmessige i forhold. Men slik det er nå skaper tvangstankene et stressmoment som jeg sterkt tror at vedlikeholder tankene. Mer enn andre faktorer. Det er så utrolig mye positivt i livet mitt. Men det jeg hele tiden tror, er at dette er "ekte" selvmordstanker, og det burde jeg ikke ha. Livet er ikke SÅ ille! Men siden dette jo "bare" er tvangstanker, må jeg forholde meg til det. Men det er nok slik at ja, tvangstankene kom av stress. Men nå tror jeg de vedlikeholder seg selv gjennom stresset de skaper. Hva om de kommer av den personlighetstypen du har fortalt at du har (i samspill med stress, såklart)? 0 Siter
ISW Skrevet 28. september 2013 Forfatter Skrevet 28. september 2013 Ja, jeg har alltid vært en bekymret person og ganske engstelig. Men temaet for min nåværende angst er helt jævlig. Skulle heller ønske meg tilbake til hjerteangsten min :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Jeg vet ikke så mye om tvangstanker, jeg har kun lest litt om det samt sett noen tv-program om det, så jeg burde egentlig ikke svare. Men jeg vil gjerne dele mine tanker likevel. Er det ikke slik at man ved tvangstanker ikke skal kjempe imot tankene og/eller forsøke å fjerne dem? Jeg mener, har du prøvd å bare la tankene passere og ikke vektlegge dem - og fokusere på andre ting? 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Ja, jeg har alltid vært en bekymret person og ganske engstelig. Men temaet for min nåværende angst er helt jævlig. Skulle heller ønske meg tilbake til hjerteangsten min :-) Ah. Men hvis du er sånn "perfeksjonist", da, eller har en sykelig opptatthet av orden/system/perfeksjon. Om du da får én tanke som sier at du burde dø. Da vil du jo vie denne tanken ekstra oppmerksomhet, for den passer jo ikke inn, og det bryter jo med det "perfekte". Og når du vier en tanke mye oppmerksomhet, ja da kan man banne på at enda en dukker opp. Du har tidligere sagt du ikke er motivert for å behandle denne personligheten (kun tvangstankene). Kanskje ikke det er så lurt. Dette er bare uprofesjonell synsing da, men kun i "forslagsform". 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.