Gå til innhold

Spiseforstyrrelse - kalium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil lavt kalium si, altså når er det for lavt? Når kan det være farlig?

Anonymous poster hash: 84e01...f06
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanligvis er nedre normalgrense 3,5.

For lavt gir økt risiko for hjerterytmeforstyrrelser.

Skrevet

Kalium er et mineral som alle celler trenger, inkl. hjertemuskelen, for å kunne skape bevegelse og dermed liv.

For lite kalium gjør at hjertemuskelen "lades opp" til hvert hjerteslag på en uhensiktsmessig måte og kan i ytterste konsekvens forårsake en livsfarlig hjerterytmeforstyrrelse med puls opp mot 300.

Det er viktig å sørge for at du får i deg nok kalium. Hvis det er lavt er frukt og grønnsaker, særlig banan, samt kornprodukter, gode kilder til kalium. Tørket frukt er kjempefint hvis man ikke orker å spise så mye.

Men, hør på legen her. Jeg gir bare noen tips til matvarer med kalium :-)

Skrevet

Avocado og bladsalat (særlig spinat) er også rike kilder til kalium, hvis frukt er vanskelig å spise for deg.

Skrevet (endret)

Alle naturlige matvarer bortsett fra reker har mer kalium enn natrium. Det skal være en balanse mellom kalium og natrium. Salt var dyrt i gamle dager pga dette, og når det er varmt eller vi blir varme, svetter vi ut mye salt som må erstattes. Vi i Norge får i oss for mye natrium i dag fordi ferdiglaget mat er tilsatt store mengder natriumsalt, og det harmonerer ikke med gjennomsnittstemperaturen eller -aktivitetsnivået. Om vi lager maten fra bunnen, trenger vi å tilsette vanlig salt, ikke natriumredusert salt. Og ferdigmat er nesten alltid mer enn salt nok. Hvorfor får man kjøpt natriumredusert salt i butikken, tro?

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Dette blir sikkert mange dumme spørsmål men; Kan hjerterytmeforstyrrelser være farlig? Sist gang det ble tatt blodprøver var verdien 2.7, har fått kaliumtilskudd nå, men er det noe jeg kan gjøre i tillegg til det for at det skal gå fortere oppover? Har hørt at det er typisk at man kan det kan bli kluss med kalium når man kaster opp. Har ikke problemer med det, finnes det noen annen grunn til at det er lavt, eller er det bare fordi jeg ikke får i meg nok gjennom mat?

Anonymous poster hash: 84e01...f06
Skrevet

Dette blir sikkert mange dumme spørsmål men; Kan hjerterytmeforstyrrelser være farlig? Sist gang det ble tatt blodprøver var verdien 2.7, har fått kaliumtilskudd nå, men er det noe jeg kan gjøre i tillegg til det for at det skal gå fortere oppover? Har hørt at det er typisk at man kan det kan bli kluss med kalium når man kaster opp. Har ikke problemer med det, finnes det noen annen grunn til at det er lavt, eller er det bare fordi jeg ikke får i meg nok gjennom mat? Anonymous poster hash: 84e01...f06

Hjerterytmeforstyrrelser er vanligvis ikke farlig, men forstyrrelsen som kan ses ved alvorlig mangel på kalium kan være det. Men vanligvis må kalium være veldig lavt for at det skal skje. 2,7 er ganske lavt, veldig bra at du får det behandlet nå :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...