frosken Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 http://www.nrk.no/hordaland/sorgende-ba-for-drapsmannen-1.7312319 Dette er et gammelt avisoppslag som jeg kom over i forbindelse med siste ukes diskusjon om bruk av tvangsbehandling. Jeg synes det på en usedvanlig god måte løfter frem den doble tragedien det er hver gang noen utfører alvorlig kriminalitet mens de er så syke at de ikke er i stand til å tenke rasjonelt. Det er et paradoks at mange mener at folk først etter å ha utført alvorlige voldshandlinger får den oppfølgning de trenger. "- Han har påført moren døden. Han har påført seg selv smerter som ingen kan tenke seg. Smerter som også river i søsken. Det smerter å vite at han skulle hatt bedre psykiatrisk ettersyn, men i dag er det håp om at han får den hjelp han må ha, sa sognepresten, før han ledet de sørgende i forbønn og lystenning for den drapssiktede 36-åringen. - Fyll ham med håp om et liv der han kan få omsorg og pleie, og sammen med hele familien få tilbake livsmot og livsglede, sa Skauge." 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Stakkars de som sitter igjen, og tenk på gutten som har drept sin egen mor...det er så tragisk. Tenk om det kunne vært unngått om han hadde fått hjelp Synes det er mange som er psykisk syke som gjør ting de egentlig ikke ville gjort hvis de var friske, det er skremmende. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Ingen som myrder (les: ikke det samme som drap) noen i sivil sammenheng er i stand til å tenke rasjonelt. Selv om man har en alvorlig psykisk lidelse så burde man blitt stilt til ansvar. Dette er jo det rene vanvidd, hvordan reaksjonene i ettertid var, i denne artikkelen. Mange "friske" som begår mord angrer også i ettertid, men de med en psykose blir jo faktisk uansvarliggjort - hårreisende. Mennesker med alvorlig psykisk lidelse må selvsagt få behandling uansett hva de har gjort, men man bør ikke si "han visste ikke hva han gjorde". Det er kunstig, og kan ikke skjønne hvorfor det skulle være konstruktivt for videre terapeutisk løp heller engang. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 (endret) Ingen som myrder (les: ikke det samme som drap) noen i sivil sammenheng er i stand til å tenke rasjonelt. Selv om man har en alvorlig psykisk lidelse så burde man blitt stilt til ansvar. Dette er jo det rene vanvidd, hvordan reaksjonene i ettertid var, i denne artikkelen. Mange "friske" som begår mord angrer også i ettertid, men de med en psykose blir jo faktisk uansvarliggjort - hårreisende. Mennesker med alvorlig psykisk lidelse må selvsagt få behandling uansett hva de har gjort, men man bør ikke si "han visste ikke hva han gjorde". Det er kunstig, og kan ikke skjønne hvorfor det skulle være konstruktivt for videre terapeutisk løp heller engang. Tror ikke han ville drepe sin egen mor. Dessuten burde folk tvangsbehandles mer slik at slike ting ble unngått, de får tydeligvis ikke hjelpen de trenger. Endret 28. september 2013 av stjernestøv 0 Siter
frosken Skrevet 28. september 2013 Forfatter Skrevet 28. september 2013 Ingen som myrder (les: ikke det samme som drap) noen i sivil sammenheng er i stand til å tenke rasjonelt. Selv om man har en alvorlig psykisk lidelse så burde man blitt stilt til ansvar. Dette er jo det rene vanvidd, hvordan reaksjonene i ettertid var, i denne artikkelen. Mange "friske" som begår mord angrer også i ettertid, men de med en psykose blir jo faktisk uansvarliggjort - hårreisende. Mennesker med alvorlig psykisk lidelse må selvsagt få behandling uansett hva de har gjort, men man bør ikke si "han visste ikke hva han gjorde". Det er kunstig, og kan ikke skjønne hvorfor det skulle være konstruktivt for videre terapeutisk løp heller engang. Poenget her er å motvirke i størst mulig grad at slike ting skjer. Se f.eks. hva Randi Rosenquist skriver her: http://www.nrk.no/ytring/god-behandling-forhindrer-vold-1.11263632 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Jeg vet at jeg ikke snakket om poenget, og at jeg gikk "off-topic", men jeg blir bare så irritert. Beklager det! 0 Siter
Løvemamma Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Stakkars de som sitter igjen, og tenk på gutten som har drept sin egen mor...det er så tragisk. Tenk om det kunne vært unngått om han hadde fått hjelp Synes det er mange som er psykisk syke som gjør ting de egentlig ikke ville gjort hvis de var friske, det er skremmende. Et annet paradoks er at det for meg virker som mange ønsker å slutte med medisin så snart de føler seg litt stabile, og lurer seg selv til å tro at de vil merke at de blir syke i tide. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Et annet paradoks er at det for meg virker som mange ønsker å slutte med medisin så snart de føler seg litt stabile, og lurer seg selv til å tro at de vil merke at de blir syke i tide. De som har vold i historien bør ta medisiner. 0 Siter
Løvemamma Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 De som har vold i historien bør ta medisiner. Je, det er jo soleklart for de aller fleste, men når med ser på statistikk og aviser viser bildet at dere mange som ikke gjør det. Mye kan sikkert gjøres bedre i psykriatrien, men alle som er syke har et ansvar for å gjøre det dekan for å fungere best mulig også. Det er ansvarsfraskrivelse og bare rope på mer psykriatri i etterkant av tragiske episoder. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Je, det er jo soleklart for de aller fleste, men når med ser på statistikk og aviser viser bildet at dere mange som ikke gjør det. Mye kan sikkert gjøres bedre i psykriatrien, men alle som er syke har et ansvar for å gjøre det dekan for å fungere best mulig også. Det er ansvarsfraskrivelse og bare rope på mer psykriatri i etterkant av tragiske episoder. Det er noen som er så syke at de ikke vet sitt eget beste, det er vel ofte med dem det går galt. De klarer ikke ta ansvar for seg selv som oss andre, de burde hatt tett oppfølging av psykiatrien. Så jo psykiatrien har et ansvar for dem, eller er de familien sitt ansvar? Ser jo sånn ut, er dem som blir drept og. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Det er noen som er så syke at de ikke vet sitt eget beste, det er vel ofte med dem det går galt. De klarer ikke ta ansvar for seg selv som oss andre, de burde hatt tett oppfølging av psykiatrien. Så jo psykiatrien har et ansvar for dem, eller er de familien sitt ansvar? Ser jo sånn ut, er dem som blir drept og. Alle har ansvar for seg selv, uansett. Uten at det betyr at man ikke bør og skal få hjelp, blant annet hjelp til å følge opp sitt eget ansvar. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Alle har ansvar for seg selv, uansett. Uten at det betyr at man ikke bør og skal få hjelp, blant annet hjelp til å følge opp sitt eget ansvar. Når noen dreper sin egen mor, er det klart for meg at han ikke kunne ta ansvar for seg selv. Og det er ikke det eneste tragiske tilfellet, så en dokumentar på tv om slike folk. De fikk ikke hjelp selv om de var til fare for andre, hun ene lenket seg selv fast til senga for ikke å skade andre. Hvordan kan de ta ansvar for seg selv når de er så koko? 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Når noen dreper sin egen mor, er det klart for meg at han ikke kunne ta ansvar for seg selv. Og det er ikke det eneste tragiske tilfellet, så en dokumentar på tv om slike folk. De fikk ikke hjelp selv om de var til fare for andre, hun ene lenket seg selv fast til senga for ikke å skade andre. Hvordan kan de ta ansvar for seg selv når de er så koko? Du skjønner ikke hva jeg mener. De må selvsagt få hjelp til å ta dette ansvaret. Men alle _må_ holdes ansvarlige for brudd på lover og regler. Hvordan man holder de ulike personene ansvarlige må også (selvsagt) variere, men det er til ingens beste at man sier "du kan ikke noe for det". For det første blir det som å behandle pasienten som et barn, altså en umyndiggjøring, noe som ikke er heldig terapeutisk. For det andre så vil det vekke mange negative reaksjoner ute i samfunnet. For det tredje er det ganske problematisk filosofisk sett å skille ut en gruppe mennesker som ikke er ansvarlig, mens resten er det. Jeg er sikker på at det finnes ytterligere faktorer. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Du skjønner ikke hva jeg mener. De må selvsagt få hjelp til å ta dette ansvaret. Men alle _må_ holdes ansvarlige for brudd på lover og regler. Hvordan man holder de ulike personene ansvarlige må også (selvsagt) variere, men det er til ingens beste at man sier "du kan ikke noe for det". For det første blir det som å behandle pasienten som et barn, altså en umyndiggjøring, noe som ikke er heldig terapeutisk. For det andre så vil det vekke mange negative reaksjoner ute i samfunnet. For det tredje er det ganske problematisk filosofisk sett å skille ut en gruppe mennesker som ikke er ansvarlig, mens resten er det. Jeg er sikker på at det finnes ytterligere faktorer. Ja skulle ønske alle ble gjort ansvarlig for sine handlinger jeg og, men loven er ikke sånn. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Ja skulle ønske alle ble gjort ansvarlig for sine handlinger jeg og, men loven er ikke sånn. Nei, det vet jeg, men det er jo problematisk mener jeg. Jeg mener alle burde straffes, men det burde være en løpende (medisinsk) vurdering av soningsdyktighet, med ev. overflytting til psykiatrisk fengsel. Det ville selvsagt oppleves som tøffere for de dette gjelder (å bli fortalt at man er ansvarlig i stedet for å bli fortalt at man ikke er det), men jeg tror det hadde vært best. Jeg er sikker på at alle de sterke reaksjonene vi har sett nå i det siste, delvis kommer av viten om at disse personene ikke kan straffes. Det er mange som er skeptiske til dette. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Nei, det vet jeg, men det er jo problematisk mener jeg. Jeg mener alle burde straffes, men det burde være en løpende (medisinsk) vurdering av soningsdyktighet, med ev. overflytting til psykiatrisk fengsel. Det ville selvsagt oppleves som tøffere for de dette gjelder (å bli fortalt at man er ansvarlig i stedet for å bli fortalt at man ikke er det), men jeg tror det hadde vært best. Jeg er sikker på at alle de sterke reaksjonene vi har sett nå i det siste, delvis kommer av viten om at disse personene ikke kan straffes. Det er mange som er skeptiske til dette. Enig! Forstår ikke hvorfor de ikke skal straffes, tror de vet hva de gjør...de fleste, ikke han som drepte moren. Tenker på Sigrid saken og, han må ha visst hva han gjorde. Forstår ikke noe annet, han prøvde jo å gjemme henne. Tror ikke folk er helt borte selv om de er psykotiske heller. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Enig! Forstår ikke hvorfor de ikke skal straffes, tror de vet hva de gjør...de fleste, ikke han som drepte moren. Tenker på Sigrid saken og, han må ha visst hva han gjorde. Forstår ikke noe annet, han prøvde jo å gjemme henne. Tror ikke folk er helt borte selv om de er psykotiske heller. En ting som i alle fall er helt klart er at det er "grader" av psykose... En person som (tenkt tilfelle) dreper noen som opplevd selvforsvar og er sikker (i alle fall der og da) på at det er nødvendig for å overleve, det er jo ikke sånn at jeg "dømmer" denne personen i samme grad som andre. Men det er noe man da har gjort uansett hvordan man vrir og vender på det. En tragedie for alle parter, selvsagt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 En ting som i alle fall er helt klart er at det er "grader" av psykose... En person som (tenkt tilfelle) dreper noen som opplevd selvforsvar og er sikker (i alle fall der og da) på at det er nødvendig for å overleve, det er jo ikke sånn at jeg "dømmer" denne personen i samme grad som andre. Men det er noe man da har gjort uansett hvordan man vrir og vender på det. En tragedie for alle parter, selvsagt. Får ikke håpe alle har det i seg å drepe noen, en må jo ha det i seg før en blir psykotisk. Forstår ikke hvorfor de dreper folk. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Får ikke håpe alle har det i seg å drepe noen, en må jo ha det i seg før en blir psykotisk. Forstår ikke hvorfor de dreper folk. Alle kan drepe, men noen dreper lettere enn andre. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 28. september 2013 Skrevet 28. september 2013 Alle kan drepe, men noen dreper lettere enn andre. Da må de jo ha mye sinne i seg, uff det er skremmende. Så tre stykk som ble henrettet på nyhetene i går, tenk at det er i vår verden. De var ikke psykotiske. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.