Gå til innhold

Angst og sobril, NHD og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 22 år gammel kvinne som i dag måtte dra på legevakta grunnet svimmelhet og hjertesymptomer, inkludert brystsmerter. 

Da jeg kom til legevakta ble jeg grundig undersøkt av ambulansepersonell. 

Blodtrykk og puls var ganske høyt. 

Legen prøvde å dempe pulsen ved å stimulere noe på halsen til ingen nytte.

Det ble ganske kjapt konkludert med at det sannsynlig også var innblandet noe angst som gjorde at jeg hadde disse symptomene, men det ble for sikkerhetsskyld konfrontert med hjertelege som mente at min hjertemedisin inderal 10 mg ikke skulle økes og at det jeg hadde ikke var behandlingstrengende her og nå. 

Jeg fikk med meg 2 sobril 10 mg for å se om dem kan roe meg ned, så skulle jeg ringe min egen fastlege på mandag. 

Grunnen til jeg skriver her nå er for å spørre om det går greit å blande de medisinene jeg står på med sobril. 

Står på 200 mg seroquel, 10 mg inderal og microgynon om morgen 

5 mg zyprexa ettermiddag 

25 mg nozinan og 400 mg seroquel om kveld. 

Hvor mange timer må det gå mellom dem, og kan jeg ta en nå og en før jeg legger meg?

Mvh legevaktspasient

Anonymous poster hash: 42048...53a
Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det går helt greit uansett når på døgnet du tar Sobrilen.

Skrevet (endret)

Skulle vært interessant å vite om de tok et EKG av deg. Det er jo litt typisk (uten at jeg skal kritisere helsevesenet) at leger gjør carotismassasje for å roe ned rask puls når det (gitt at du ikke hadde en hjerterytmeforstyrrelse) toppen hjelper i sekunder. Ofte rotes det litt med rask puls som følge av en (gjerne angstutløst) arytmi; supraventrikulær takykardi, eller om man bare har en rask normalrytme (sinustakykardi). For sistnevnte vil jo slike manøvre bare midlertidig roe ned pulsen gjennom å stimulere "bremsepedalen" i nervesystemet, men for arytmier kan det bryte urytmen ved å "bryte" den elektriske kortslutningen i hjertet som slike rytmeforstyrrelser kommer av.

Dette vet jeg av egen erfaring med dette problemet i noen år, og at jeg litt tvangspreget og noe i overkant har satt meg inn i problemet :-) 

Det er kjempefint at du fikk snakke med hjertelege som fortalte deg at det du har ikke er farlig! Hvis rytmen din var normal, bare rask, så er jo ofte angsten "synderen". Og da er det angsten du må gjøre noe med, rask puls (og høyt BT) blir jo bare en reaksjon på angsten. Da blir jo også betablokkere bare å behandle symptomet og ikke årsaken :-) Det som skjer i kroppen din er da akkurat det samme som skjer under en joggetur, og det er som kjent ikke farlig å jogge!

For meg hjalp SSRI veldig på dette, så jeg kunne kutte ut betablokkere.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Skulle vært interessant å vite om de tok et EKG av deg. Det er jo litt typisk (uten at jeg skal kritisere helsevesenet) at leger gjør carotismassasje for å roe ned rask puls når det (gitt at du ikke hadde en hjerterytmeforstyrrelse) toppen hjelper i sekunder.

Mener å huske at i min tid på legevakten tok man EKG på alle som kom inn med slike symptomer?

Anonymous poster hash: 2e044...ca7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...