Gå til innhold

Usikker på skam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje jeg må det ja, begynne å tro bedre om meg selv. Takk for at du tror jeg er grei. Nei, jeg har ikke gjort så mye galt, ting som å kjøre litt over fartsgrensen og sånn (selv om jeg fint kan gruble over om jeg har gjort langt verre ting).

Men fant ut nå at det jeg ikke helper stort å etterspørre om andre misliker meg. For hva skal de andre da svare? Og at det er sånn (man må svare) er jeg jo klar over.  :)

Det hjelper med litt sånn gi fa.. - medisin mot sånne tanker ;) . Ellers må du endre tankene dine, tror jeg.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• TulleKoppen

28

• ISW

7

• Nycora

6

• Angustia1

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det hjelper med litt sånn gi fa.. - medisin mot sånne tanker ;) .

Hehe, hva vil gi fa-medisiner si? Bruker antipsykotika, men ikke stor dose...

Skrevet

Hm, dette er vel en ganske barnslig uttrykksmåte. Jeg har jo bare frykt for at jeg har oppført meg på en lite ålreit måte og at mange har begynt å mislike meg / fortsatt misliker meg på grunn av dette.

Jeg misliker deg ikke men liker deg :)

Skrevet

Jeg misliker deg ikke men liker deg :)

Åja, da hadde jeg bare litt "noia" etter de siste dagers aktivitet, da, kanskje.  :)

Skrevet

Åja, da hadde jeg bare litt "noia" etter de siste dagers aktivitet, da, kanskje.  :)

Sikkert, tror det er mange som liker deg for du gjør ikke noe galt her :)

Skrevet

Sikkert, tror det er mange som liker deg for du gjør ikke noe galt her :)

Det var fint å høre. Jeg gjør nok litt galt, men siden du/dere sier dette er det nok mindre enn jeg fryktet, da. Jeg liker også folk som liker meg.

Skrevet

Det var fint å høre. Jeg gjør nok litt galt, men siden du/dere sier dette er det nok mindre enn jeg fryktet, da. Jeg liker også folk som liker meg.

Håper du har en fin søndag ;)

Skrevet

Jeg tror du må forsøke å avlede oppmerksomheten din litt når disse tankene kommer. Prøv å se litt rasjonelt på det stormer som verst. At du føler deg forferdelig er jo bare en konsekvens av sykdommen din og ikke objektiv fakta :)

Skrevet

Jeg tror du må forsøke å avlede oppmerksomheten din litt når disse tankene kommer. Prøv å se litt rasjonelt på det stormer som verst. At du føler deg forferdelig er jo bare en konsekvens av sykdommen din og ikke objektiv fakta :)

Ikke vet jeg, jeg har fått beskjed om "realitetstesting" av terapeuter... og det er jo akkurat det jeg gjorde her...? Hum.

Skrevet

Realitetstesting = hvordan kan jeg vite at tanken er sann? Har jeg gjort noe forferdelig? Hva da? Er det forferdelig?

Alternativt: jeg har en tanke om at jeg har gjort noe forferdelig. Ja vel. :)

Skrevet

Realitetstesting = hvordan kan jeg vite at tanken er sann? Har jeg gjort noe forferdelig? Hva da? Er det forferdelig?

Hvorfor ikke spørre andre hva de syns?

Skrevet

Det gjør du jo allerede, men du later ikke helt til å stole på svarene?

Synes dette begynner å minne meg litt om tvangstanker, og i såfall må du prøve å bedre innsikten din litt. Men bare en tanke fra meg, sier ikke at det er sånn :-)

Skrevet

Det gjør du jo allerede, men du later ikke helt til å stole på svarene?

Synes dette begynner å minne meg litt om tvangstanker, og i såfall må du prøve å bedre innsikten din litt. Men bare en tanke fra meg, sier ikke at det er sånn :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Intrusive_thoughts

Intrusive thoughts, urges, and images are of inappropriate things at inappropriate times, and they can be divided into three categories: "inappropriate aggressive thoughts, inappropriate sexual thoughts, or blasphemous religious thoughts".

Tematikken stemmer ikke med tvangstanker!  ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Guilt_(emotion)

Guilt is a cognitive or an emotional experience that occurs when a person realizes or believes—accurately or not—that he or she has compromised his or her own standards of conduct or has violated a moralstandard, and bears significant responsibility for that violation. It is closely related to the concept of remorse.

Det der stemmer bedre.  :)

Skrevet

Hei.

Jeg opplever ikke at jeg har sosial angst, jeg har f.eks. ikke problemer med å dra på et kjøpesenter selv om jeg føler at jeg er i alles fokus og at det liksom hagler ned ord om meg, men som selvsagt egentlig bare er tanker. Ja det er jo kanskje litt problematisk da, men det jeg mener er at jeg ikke får sammenbrudd eller noe, jeg takler det fint, jeg gjennomfører det alltid, og jeg gruer meg ikke for å gjøre det på nytt.

Det jeg imidlertid har problemer med, er hvordan jeg opplever det å være sosial. Som regel er det ikke positive oppleveleser, unntaket er hovedsakelig nær familie. Ja, jeg snakker om situasjoner der man snakker med hverandre og er sammen, til motsetning fra kjøpesenteret hvor man bare passerer andre.

Men så lurer jeg på om dette er et annet problem enn sosialangst, eller om det bare er _litt_ sosialangst.

For. Hvis det bare er litt sosialangst, men bare litt, så er det jo grunn til å skamme seg meg. For min del. Skjerpe seg burde man uansett, med tanke på å fungere i samfunnet, men noen grunner er bedre enn andre, og hvis jeg bare har et snev av sosialangst - så er det jo grunn til å skamme seg. Skam kan være bra, det, det er ikke all skam som er negativt og uønsket (selv om det aldri oppleves godt).

Jeg sier _ikke_ at sosialangst er noen dårlig grunn, og at de som har dette må skamme seg, tvert imot faktisk. Men siden jeg ikke har problemer med kjøpesenter, noe jeg vet at mange med sosialangst har, så vil jeg jo, hvis det er denne typen problematikk dette dreier seg om, ikke kvalifisere for å ha sosialangst, altså selv om det er den type problematikk. Og da bør jeg skamme meg.

Merk at jeg her ikke snakker om disse tankene jeg får sammen med andre. Jeg snakker bare om ubehaget.

Eller kanskje tankene er relatert til ubehaget? Ja, det er kanskje verre med disse tankene når man er mer tett sosialt sett. På et kjøpesenter er man jo ikke tett sosialt sett, det er man derimot på et middagsselskap.

Da jeg fikk i gruppeterapi fikk jeg beskjed om at jeg hadde sosialangst. Det ble faktisk insistert på det, selv om jeg fortalte noenlunde det samme som jeg har gjort her. Men jeg kjenner meg altså ikke igjen i den typen problematikk, i alle fall ikke når det er alvorlig nok til en diagnose. Og ingen terapeut/utreder har fortalt meg at det er sosialangst jeg sliter med. Jeg stoler jo selvsagt mer på legen/psykologen enn hjelpepleiere og sykepleiere.

Ja, jeg tror ikke det er sosialangst.

Men jeg skjønner ikke helt det store bildet her. Jeg har jo ikke direkte angst i sosiale situasjoner, det er ikke som jeg må legge meg ned på gulvet i sammenbrudd. Så da har jeg vel ikke noe å unnskylde meg med?

Problemet er vel mitt eget syn på meg selv, og det synet jeg oppfatter at andre har på meg (uansett om dette er korrekt tolkning eller ikke).

Men er det en god nok unnskyldning til å ikke ha skam... det er spørsmålet. Jeg har masse skam jeg, men terapeuten forsøker at jeg skal bli kvitt denne.

Kanskje det er hensiktsmessig med mer skam? Skam er jo en stor bidragsyter i utviklingen av moral hos mennesker.

"Kanskje det er hensiktsmessig med mer skam? Skam er jo en stor bidragsyter i utviklingen av moral hos mennesker."

Jeg har liten tro på skamfølelsens fortreffeligheter. Man bør skamme seg når man har begått bevisste ondsinnede handlinger, de færreste av oss bedriver dette. Men mange sliter med skamfølelse som er høyst ubegrunna og veldig hemmende - uansett årsak og opphav.

Ellers vil jeg si at du besvarer dine egne spørsmål ganske så fortreffelig! Du har stor sjølinnsikt og er særdeles oppegående, reflektert og kunnskapsrik

Og nei, jeg tror ikke du har sosial angst. Det er som kjent forskjell på ubehag og angst  ;) 

Skrevet

"Kanskje det er hensiktsmessig med mer skam? Skam er jo en stor bidragsyter i utviklingen av moral hos mennesker."

Jeg har liten tro på skamfølelsens fortreffeligheter. Man bør skamme seg når man har begått bevisste ondsinnede handlinger, de færreste av oss bedriver dette. Men mange sliter med skamfølelse som er høyst ubegrunna og veldig hemmende - uansett årsak og opphav.

Ellers vil jeg si at du besvarer dine egne spørsmål ganske så fortreffelig! Du har stor sjølinnsikt og er særdeles oppegående, reflektert og kunnskapsrik

Og nei, jeg tror ikke du har sosial angst. Det er som kjent forskjell på ubehag og angst  ;) 

Skam kan jo være greit for dagdrivere å skaffe seg mer av...

Takk for rosen!

Ubehag, ja. Men det betyr at jeg er en snylter, det da.  :blink:

Skrevet

Hehe, hva vil gi fa-medisiner si? Bruker antipsykotika, men ikke stor dose...

Gi fanken - medisiner :P . I tillegg tror jeg det er lurt å endre automatiske tanker som man har lært seg som en "sannhet" over mange år. Eks. jeg er dum, andre liker meg ikke, det er noe galt med meg osv :ph34r: . Kanskje kan man heller tenke noe positivt når disse tankene kommer? :blink:  :D Jeg er flott, ingen ser rart på meg, jeg er som alle andre, jeg er bra nok som jeg er osv. B)

Skrevet

Takk for rosen!

Så var det på'n igjen...

Anonymous poster hash: d10e7...28a

Skrevet

Takk for rosen!

Der har du et typisk eksempel på en negativ, automatisk tanke ja. Kan du tenke noe annet i stedet? Ikke alle tanker er sanne, skjønner du :angry: .

Skrevet

Tror jeg er en snylter, jeg... har nok ikke nok problemer til at man kan kalle det noe annet... jeg ønsker ikke tenke noe annet enn dette, for jeg tror det er sant...

Og gjøre noe med det? Nei, det gidder jeg jo selvsagt ikke om jeg er en snylter.

Skrevet

Tror jeg er en snylter, jeg... har nok ikke nok problemer til at man kan kalle det noe annet..

Leser man alle dine innlegg her inne, virker det som om akkurat det ikke stemmer...

Anonymous poster hash: d10e7...28a

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...