Gjest Susanne Skrevet 1. desember 2001 Del Skrevet 1. desember 2001 Er så lei... Hater mat. Hvorfor er det oppfunnet. Jeg spiser og spyr, spiser og spyr, og nå orker jeg snart ikke mere. Hater meg selv, for jeg ødelegger livet mitt. Er jo bare 16 år, og vil jo ha en flott ungdomstid, men hvis dette fortsette så kommer ting til å gå rett i dass. Det er et under at jeg får nesten bare 5ere på skolen, for jeg er jo så sliten.. Jeg vil så gjerne bli frisk, dere aner ikke. Skulle betalt dyre summer for å bli frisk. Har prøvd endel ganger selv, men sprekker etter 3 dager. Greier ikke spise normalt lenger. enten spiser jeg for lite, ellers propper jeg i meg altfor mye mat og kaster opp. Det er enten eller. Greier ikke å bare spise to biter av en sjokolade, men må ha 5 hele sjokolader.. har tenkt litt på pp tjenesten på skolen, men hvet ikke helt hvordan det fungerer. Er det sånn at foreldre må bli kontakta hvis man begynner på pp tjenesten, og hvem må jeg hendvende meg til. Er det normalt at det er veldig lang ventetid?? håper noen kan svare meg på dette for jeg VIL ikke leve som dette lenger. Begynner å bli gal snart... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39472-g%C3%A5r-det-an-%C3%A5-bli-frisk-og-hvordan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glimmer Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Hei Susanne, det er fint du skriver her. Det viser at du har lyst til å gjøre noe med problemene dine. Første skritt er å innrømme, er det ikke så? Synes også det er flott at du klarer å holde karakterene oppe, men kanskje du trenger å samle litt styrke for å kunne bli frisk? Håper du bruker juleferien fornuftig i så måte. Ut i fra hva du skriver, alder og skolegang, så tror jeg du burde ta kontakt med rådgiver på skolen din. Hun/han vil sette deg i forbindelse med PPT. Så vidt jeg vet, så vil ikke hverken rådgiver eller PPT gi beskjed til foreldrene dine, men jeg foreslår du nevner at det ikke er ønskelig. De har taushetsplikt. Forresten så får du fri fra skolen uten fravær for å gå til timene dine hos PPT, så det er en god ordning. Håper du gjør noe for å få hjelp, og jeg ønsker deg lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39472-g%C3%A5r-det-an-%C3%A5-bli-frisk-og-hvordan/#findComment-149107 Del på andre sider Flere delingsvalg…
susi2 Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Hei Susanne, det er fint du skriver her. Det viser at du har lyst til å gjøre noe med problemene dine. Første skritt er å innrømme, er det ikke så? Synes også det er flott at du klarer å holde karakterene oppe, men kanskje du trenger å samle litt styrke for å kunne bli frisk? Håper du bruker juleferien fornuftig i så måte. Ut i fra hva du skriver, alder og skolegang, så tror jeg du burde ta kontakt med rådgiver på skolen din. Hun/han vil sette deg i forbindelse med PPT. Så vidt jeg vet, så vil ikke hverken rådgiver eller PPT gi beskjed til foreldrene dine, men jeg foreslår du nevner at det ikke er ønskelig. De har taushetsplikt. Forresten så får du fri fra skolen uten fravær for å gå til timene dine hos PPT, så det er en god ordning. Håper du gjør noe for å få hjelp, og jeg ønsker deg lykke til Hei! Jøss samme navn som jeg jo!!...bare det at jeg er 14...vet åssen du har det bare det at jeg ikke kasta opp...det er lurt av deg å tenke på å få hjelp..mange som tenker det har begynt å ta et skritt i den rette retningen... jeg har/har hatt spiseforstyrrelse i et år, men jeg hadde det i5.klasse og...jeg måtte begynne å spise igjen for jeg fikk diabetes og ingen visste da at jeg sulta meg...da klarte jeg d...ikke noe spisekick sånn som jeg har hatt det siste året...men for et halvt år siden skrev jeg et brev til ei diabetesykepleier og fortalte åssen jeg hadde det og at jeg ville snakke med en psykolog....kan bare si takk Gud (ekke kristen...;-) ) at hun trodde på meg...jeg fikk hjelp og før jeg visste ordet av det ble jeg sendt til BUP fordi hun psykologen jeg snakka med var redd for meg at jeg begynte å bli skikkeli deppa for jeg hadde hatt selvmordstanker og sånne ting.....og gjennom alt dette har det skjedd så mye som har rota til min lille verden at jeg nesten ble gal...mista venner for de ikke trodde på meg. Og etterhvert som jeg snakka med en psykolog tok jeg fatt i de tinga som plaga meg...foreksmpel hadde min aller aller bestevenn ikke trodd meg og sagt at han ville kutte meg ut fra livet hans, men vi ble venner igjen...men ingenting ble det samme...vi sa aldri hei til hverandre i gangene på skolen og slikt...det var da jeg sa jeg ville vi skulle gjøre noe med det....han var enig...og etter at han sa det har jeg ikke vært så deppa lenger.... Nå vet jeg jo at det ikke er sånn da, men kanskje burde og finne roten til hvorfor du kaster opp og avskyr mat...jeg har tilogmed kommet nærmere broren min...,men ingenting skjer før du tar det første skrittet.....=)...du kan og skrive eller ringe til BUP i ditt lokalområde for der tror jeg tjenesten er gratis......håper det hjalp litt...hihi...=)....håper ting blir bedre for deg og husk at ingen er perfekt....alle har noen feil tilogmed de du tror er perfekt .... Lykke til og mange kozer og klemzer fra meg....=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39472-g%C3%A5r-det-an-%C3%A5-bli-frisk-og-hvordan/#findComment-149110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. desember 2001 Del Skrevet 2. desember 2001 Det er mulig å bli frisk, men det krever oftest behandling. Du bør henvende deg til fastlegen din, skolelegen eller helsesøster. Disse kan henvise deg til Ungsdomspsykiatrien, BUPP/BUPA. Disse er mest kompetente til å hjelpe deg. PPT er i hovedsak en pedagogisk tjeneste og har liten/ingen kompetanse på spiseforstyrrelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/39472-g%C3%A5r-det-an-%C3%A5-bli-frisk-og-hvordan/#findComment-149118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.