FGT Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 (endret) siden mange om ikke de fleste med Psykiatriske lidelser er fredelige mennesker, hvorfor må noen av de gå inn som en risikogruppe for farlige mennesker. Jeg er klar over at noen med tunge psykiatriske lidelser har utført alvorlige kriminelle handlinger, men hvordan må de trekkes inn mot en psykiatrisk diagnose sammen med andre mennesker med psykiske lidelser ? Er det fordi en regner med eller tror at slike mennesker har lettere for å utføre kriminelle handlinger ? Det fleste alvorlige handlinger utføres jo av såkalte vanlige mennesker, eller gjør det ikke det ? En ting til, hva regnes for tunge psykiatriske lidelser i psykiatrien ? Endret 29. september 2013 av FGT 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Jeg lurer på hvorfor det bare er psykiatriske lidelser, og ikke fysiske, som er "tunge" jeg da... Anonymous poster hash: b42b7...456 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Jeg så debatten på NRK, og der sa en psykolog att de som dreper, de har personlighet, rus som de verste grunnene til drap, og att det ofte er svært lite psykose som årsaker drap.<br /><br />Og det var ganske få drap i året begått av psykiatriske pasienter, og att det var en nedadgående trend. Ca 10 drap i året blir begått av mennesker som er psykotiske, mot att det hvert år blir utført 8000 tvangsinnleggelser....<br /><br />Dessuten har jeg ofte lagt merke til att det ofte er dissens om hvor psykotiske drapsmennene egentlig er, ifølge rettspsykiatere.Anonymous poster hash: 9cdfb...e4e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Voldsrisiko vurderes vanligvis med HCR-20. Tre faktorer er særlig viktige: Tidligere vold, antisosial pf/Psykopati, rusmisbruk. "Tunge lidelser" er psykoser. Her er korrekt og sikker medisinering (depot) noe som i svært stor grad reduserer risikoen. 0 Siter
FGT Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Javel, det er altså to ting som har med tidligere handlinger og gjøre, misbruk og vold og det er forståelig. Men hva med Psykopati uten disse handlingen, hvor sterkt blir han vurdert da, for eksempel i forhold til en psykose ? 0 Siter
FGT Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Javel, det er altså spesielt to ting som har med tidligere handlinger og gjøre, som er misbruk og vold og det er forståelig. Men hva med Psykopati uten disse handlingen, hvor sterkt blir han vurdert da, for eksempel i forhold til en psykose ? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.