TulleKoppen Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Vi-er-fortsatt-De-andre-7323149.html 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Jeg har akkurat snakket med kronikkforfatteren. Den sykepleieren som her omtales har vært ansatt ved vår avdeling. Dette er ekstremt alvorlig. Hadde vedkommende vært ansatt fortsatt, ville det umiddelbart ført til avskjedigelse. Nå har Helsetilsynet saken. På vegne av vår avdeling og hele norsk psykiatri må jeg beklage dette. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Dette ble jeg glad for å høre! Det er jo skremmende - og når jeg leser dette, så får jeg på følelsen at det hører mer til unntakene enn regelen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Jeg har akkurat snakket med kronikkforfatteren. Den sykepleieren som her omtales har vært ansatt ved vår avdeling. Dette er ekstremt alvorlig. Hadde vedkommende vært ansatt fortsatt, ville det umiddelbart ført til avskjedigelse. Nå har Helsetilsynet saken. På vegne av vår avdeling og hele norsk psykiatri må jeg beklage dette. Er det rart man blir litt paranoid og tror alle vet "alt" ? Jeg har faktisk trodd at veggene har ører mange ganger når jeg har vært innlagt. Håper for Guds skyld at dette ikke skjer ofte . Anonymous poster hash: 15c1b...714 0 Siter
ISW Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Jeg har akkurat snakket med kronikkforfatteren. Den sykepleieren som her omtales har vært ansatt ved vår avdeling. Dette er ekstremt alvorlig. Hadde vedkommende vært ansatt fortsatt, ville det umiddelbart ført til avskjedigelse. Nå har Helsetilsynet saken. På vegne av vår avdeling og hele norsk psykiatri må jeg beklage dette. Det er bra at du som ansvarlig overlege tar ansvar og beklager dette. Men dette (som saken handler om) er virkelig en gjennomgangssak i mange stillinger hvor taushetsbelagt informasjon forekommer. Om ikke på sosiale medier, så kan du banne på at info om bankkonti, rulleblad, etc. florerer. Jeg har sett det mange ganger. Så er spørsmålet; er dette et problem vi helt kan bli kvitt? Og er det "ekstra ille" at det skjer i psykiatrien? Det er totalt uakseptabelt uansett, men vi kan aldri sikre oss 100% mot det. Verken i psykiatrien eller banken. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Så er spørsmålet; er dette et problem vi helt kan bli kvitt? Og er det "ekstra ille" at det skjer i psykiatrien? Det er totalt uakseptabelt uansett, men vi kan aldri sikre oss 100% mot det. Verken i psykiatrien eller banken. Poenget i kronikken var vel at man burde kvalitetssikre seg like godt innen psykiatri som på andre områder? 0 Siter
ISW Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Poenget i kronikken var vel at man burde kvalitetssikre seg like godt innen psykiatri som på andre områder? Ja, men vedkommende som håndterer kundeforholdet ditt i banken er verken testet eller sikkerhetsklarert. Men ser poenget 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Det er for mange brudd på taushetsplikten både i somatikken og psykiatrien. Mange ufaglærte er for slepphendte og har ikke god nok opplæring i og/eller respekt for taushetsplikten. Dette gjelder også folk som jobber i bransjer som tangerer psykiatri, som coacher, som ofte ikke har noen klinisk utdanning overhodet. At leger eller sykepleiere gjør så ekstreme ting som beskrevet her hører nok heldigvis til sjeldenhetene. Et annet problem er journalsnoking. Dette er vanskelig å komme til livs fordi det kan være farlig å innskrenke tilgang til journalopplysninger. Alle oppslag logges imidlertid og her kunne man hatt bedre rutiner på sjekk i ettertid. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Jeg tror mange av mine journal-"opplysninger" er blitt spredd. Kan liksom "se" det på folk... godt mulig dette bare er innbildninger da. Men nei, jeg er ikke like naiv mot denne taushetsplikten som mange andre er. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.