Tamiria Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Siden jeg ikke kan slette eller redigere forrige innlegg så får jeg heller lage ett nytt ett. Er ei godt voksen dame som er til utredning hos DPS hvor personlighetsforstyrrelse, bipolar og adhd er de tingene det utredes i forhold til. Har mange trekk som tilsier at jeg får AvPD som diagnose. Men tingen er at jeg sliter veldig med konsentrasjon, oppmerksomhet og motivasjon. Har humørsvingninger, går fort lei, klarer ikke å organisere meg så mye blir krisehåndtering, er impulsiv i mange ting, lav frustrasjonsterskel. Kan og ha diller, og blir da helt oppslukt i det jeg holder på med, en periode. For så å stoppe helt og miste interessen. Sliter med å komme i gang med ting, sliter med å slutte av ting jeg syns er artige selv om fornuften sier jeg burde pga viktigere ting å gjøre. Sliter og med depresjoner som kommer med jevne mellomrom. Har veldig mange trekk som sier ADHD i tillegg til AvPD. Har og en yngre søster som nettopp har fått diagnosen ADHD, og vi to er ganske like bare jeg svinger mer i humør enn henne. DPS har og sagt at jeg fyller mange av kriteriene for ADHD, men pga en test jeg tok for en tid tilbake vist for bra score så mente de at ADHD var det ikke. At scorene ble bra er meg ei gåte da hun som tok denne testen på meg, "mistet" meg før vi var kommet halvveis. Resten av testen var mye gjetnnger og tilfeldig fra min side, men fullførte selv om jeg var utslitt lenge før vi var kommet halvveis. Derfor mener dem at det heller er snakk om en emmosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Men er disse konsentrasjonsvanskene jeg har vanlig ved denne personlighetsforstyrrelsen? Føler at denne diagnosen ikke stemmer helt, men jeg hadde heller ikke alle trekkene sa hun som har utredet meg til nå, men hadde nok trekk til at en slik diagnose kan stilles. Etter det jeg har lest så ser jeg jo at noenting stemmer, men ja, føles feil uansett. Har ikke fått diagnose helt enda, hun skulle ta opp saken min med en spesialist og høre hva han mente, og om han ville ha meg inn eller om saken skulle bli tatt opp i tverfaglig team og diagnose satt der. Håper u kan fortelle meg litt om konstrasjon/motivasjon og oppmerksomhetsvansker i sammenheng med denne pf. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Selv stress alene kan gi kraftige problemer med konsentrasjon. Konsentrasjonsvansker tror jeg er noe som går igjen i nær sagt alle psykiatriske diagnoser. Det er på en måte noe fundamentalt for sinnslidelser. Og da har jeg ikke begynt på motivasjon, engang... 0 Siter
Tamiria Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Oi da...For her klarer jeg ikke konsentrere meg om jeg så fikk betalt for det... Og for ikke snakke om null tolmodighet. Det er ikke eksisterende. :/ 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Oi da...For her klarer jeg ikke konsentrere meg om jeg så fikk betalt for det... Og for ikke snakke om null tolmodighet. Det er ikke eksisterende. :/ Vel, det er ingen som sier at konsentrasjonsvanskene til en med ADHD er de mest alvorlige. Mange lidelser kan innebære langt verre vansker med dette, selv om det ikke er det diagnose-tittelen annonserer... 0 Siter
Tamiria Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Vel, det er ingen som sier at konsentrasjonsvanskene til en med ADHD er de mest alvorlige. Mange lidelser kan innebære langt verre vansker med dette, selv om det ikke er det diagnose-tittelen annonserer... Ok, det viste jeg ikke. Bare man finner ut av hva det er og jeg kan få hjelp så er jeg fornøyd. Hva dem kaller det for da være så sin sak. Nå som jeg endelig er kommet så langt som å be om hjelp og er under utredning så skjer ikke ting fort nok. Utolmodig ja, men har noe med at jeg ikke vil at enda en utdannelse går i vasken. Er litt siste sjanse dette her. Det tok mange,mange år før jeg klarte å gå til fastlegen og be om hjelp. Tok lang tid før jeg innså at jeg faktisk hadde ett problem. Litt treg i avtrekkeren ja.. men men.. 0 Siter
TulleKoppen Skrevet 29. september 2013 Skrevet 29. september 2013 Ok, det viste jeg ikke. Bare man finner ut av hva det er og jeg kan få hjelp så er jeg fornøyd. Hva dem kaller det for da være så sin sak. Jeg tror egentlig ikke du kan være til hjelp i diagnostiseringen på annen måte enn å være så åpen som mulig... det gjelder for alle. Min erfaring er tvert imot at de ikke har likt at jeg har "lest meg opp"... Bra du har søkt hjelp! Lykke til med studiene! 0 Siter
Tamiria Skrevet 29. september 2013 Forfatter Skrevet 29. september 2013 Jeg tror egentlig ikke du kan være til hjelp i diagnostiseringen på annen måte enn å være så åpen som mulig... det gjelder for alle. Min erfaring er tvert imot at de ikke har likt at jeg har "lest meg opp"... Bra du har søkt hjelp! Lykke til med studiene! Tusen takk. Håper ting ordner seg. 0 Siter
Tamiria Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Skrevet 1. oktober 2013 Har ikke en ikke fult så god periode akkurat nå. Depresiv og mye indre uro. Irritabel er jo også. Er flink til å ta på maske så folk som ikke kjenner meg særlig merker ingenting.Det er "autopiloten" som skrus på på en måte. Skiftende i forhold til hva jeg føler og tenker om enkelt personer. En stund så liker jeg dem, for så en annen stund ikke takle dem og vil ikke være i nærheten av dem. Var og fikk pratet litt med studentrådgiveren i går og se hva skolen kan bidra med i forhold til bl.a konsentrasjonsproblem. I dag skal jeg på møte med Nav, økonomi rådgivning/hjelp. Kjenner jeg sliter med dette møte ja. Sover veldig dårlig for tiden, bråvåkner midt på nettene med angst/panikk symptom. Hjertet slår i "120" og veldig urolig. En del destruktive tanker osv. Humøret skifter ofte. I slike perioder takler jeg stress enda dårligere enn hva jeg gjør til vanlig(takler dårlig nok til vanlig også), så når jeg da fant ut i dag at skolesekken min er borte, så raste hele verden. Oppi sekken er viktige notater og uten disse så går iallefall hele matteeksamen rett til hel... Lurer på om jeg kan ha glemt sekken ute i går når jeg kom fra skolen etter å ha hentet barna på vegen. At den er blitt stjålet? Men hvorfor stjele sekken, og ikke sykkelen og vogna(glemte den og utenfor i går)? Jeg er så sykt glemsk at jeg blir gal. Jeg hater å være så surrehue å glemme så mye som jeg gjør. Så blir jeg regelrett forbanna på meg selv. Er sånn at man får lyst å dunke hode i veggen i frustrasjon.(gjør det ikke, men tanken er der) Skal ikke engang skrive hva jeg tenker om meg selv. Det er ikke mye positivt iallefall. Håper det ikke drøyer alt for lenge før jeg får diagnose® og er under behandling. Er under utredning nå. Orker ikke ha det slik som dette stort lengre. Kunne ha skrevet mye mer, men orker ikke og rotete blir der og. Vet ikke engang helt hva jeg vil med dette innlegget, men er en måte å tømme litt tanker på. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 1. oktober 2013 Skrevet 1. oktober 2013 Konsentrasjonsvanskene dine virker knytta opp mot manglende/varierende motivasjon. Det er forenenlig med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Det kan også komme av en underliggende depresjon eller ADHD. Dessuten er problemene du beskriver noe mange kan slite med, også uten psykiatriske diagnoser. For deg vil diagnosen være avgjørende for hvilken behandling du får. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse behandles først og fremst med psykoterapi, ADHD først og fremst med medisiner. Symptomene kan likevel behandles uavhengig av diagnose. Sliter man f.eks. med konsentrasjon og motivasjon vil lave doser amfetamin sannsynligvis hjelpe, uavhengig om en lege har skrevet ADHD i en journal eller ikke. 0 Siter
Tamiria Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Skrevet 1. oktober 2013 Takk for svar, setter stor pris på det Jeg får vente på svar fra DPS. Er mulig jeg skal inn til en psykologspesialist og da blir en diagnose® satt der. Ellers så blir det tatt opp i det tverrfaglige teamet og så diagnose satt der. Men hun som utredet meg så langt var rimlig sikker på at AvPD ble satt og ganske mulig og den emmosjonelle. Så får jeg håpe det er god hjelp å få i forhold til alle problemene jeg sliter med. Har som barn vært utsatt for traumatisk hendelser. Bl.a seksuelt overgrep i 12års alder(kan ikke si hvor gammel jeg var nøyaktig. Noe har jeg glemt, og noe husker jeg veldig godt), men føler ikke dette er ett problem i dag da men.. Jeg trodde ikke det ble skrevet ut lavdose amfetaminpreperater uten at det forelå en ADHD diagnose. Konsentrasjonsproblem er noe som er ett stort problem for meg, like så motivasjonsproblem i tillegg til alt det andre. 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 1. oktober 2013 Skrevet 1. oktober 2013 Du har nok rett i at de sjelden skrives ut uten ADHD-diagnose. Poenget mitt er at det kunne de like gjerne vært, sida de bedrer konsentrasjonen uavhengig om pasienten er diagnostisert med ADHD eller ikke. Diagnosekategoriene i psykiatri er omdiskuterte og i stadig omskiftning. Ulike behandlere kommer ofte fram til ulike diagnoser. Derfor er det farlig å betrakte diagnoser som alfa og omega, men heller behandle ut fra symptomer. Da må man se hva som fungerer og tilpasse underveis, og det har også mye å si hva du som pasient ønsker og har tro på, f.eks. psykoterapi vs. medisinering — så si ifra om egne ønsker du har. 0 Siter
Tamiria Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter Skrevet 1. oktober 2013 Ja, tror nok det kan være lurt ja, og ikke henge seg for mye opp i selve diagnosen. Og heller behandle ut i fra de forskjellige symptomene. Skal og huske på dette med å si i fra om egen ønsker i forhold til behandlingen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.