Gå til innhold

Gratis terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke meningen at du skal gå å gruble hva psykologen vil med deg slik du gjør nå. Jeg tror du bør finne en annen psykolog (kanskje en kvinne denne gang?), som får deg til å jobbe konstruktivt med det du i utgangspunktet trenger terapi for istedefor. 

Jeg vil ikke bytte nå. Jeg liker han godt og jeg tror og håper at han bare gjør det fordi han liker meg også og at han er snill med meg. Jeg ville bare høre om det var normalt eller ikke. Jeg ser jo at jeg kanskje bør passe litt på, men jeg skal spørre han. Men takk for svar :)

Anonymous poster hash: ea10a...a0b

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

24

• Bella Dotte

10

• Kayia

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vil ikke bytte nå. Jeg liker han godt og jeg tror og håper at han bare gjør det fordi han liker meg også og at han er snill med meg. 

Det bestemmer du selvfølgelig selv.

Dersom jeg hadde hatt behov for terapi ville jeg ikke valgt en teraput som skulle investere i meg eller invadere mitt privatliv, det ville jeg bare opplevd som uprofft, lite tillitsvekkende og forstyrrende. Men, vi er alle forskjellige.

Lykke til med behandlingen:)

Skrevet

Det bestemmer du selvfølgelig selv.

Dersom jeg hadde hatt behov for terapi ville jeg ikke valgt en teraput som skulle investere i meg eller invadere mitt privatliv, det ville jeg bare opplevd som uprofft, lite tillitsvekkende og forstyrrende. Men, vi er alle forskjellige.

Lykke til med behandlingen:)

Han invaderer ikke mitt privatliv og jeg trenger han for han hjelper meg veldig mye. takk  :)

Skrevet

Han invaderer ikke mitt privatliv 

Jo det vil jeg si at han gjør ettersom du sitter her på natters tid og lurer på hva han vil. 

Fint at du opplever å få hjelp, men dumt at han ikke respekterer ditt nei takk, spesielt siden du har har opplevd at grensene dine har blitt tråkket på tidligere. Jeg ville gitt tydelig beskjed om at du ikke ønsker private timer uten honorering iallefall. Igjen, lykke til. Nå er det mer enn natta her :)

Skrevet

Nei det har jeg ikke. Jeg har så god råd at jeg derfor valgte privat psykolog og jeg eier to boliger og har forklart til han at jeg ikke har dårlig råd. Han forklarer at jeg gir han mye og at han vil investere i meg. Men er det vanlig? Er det noen andre som har fått et lignende tilbud?

Denne formen for utsagn gjør meg svært skeptisk. Investere i deg?!? Du gir ham mye?

Jeg betviler hans profesjonalitet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Han invaderer ikke mitt privatliv og jeg trenger han for han hjelper meg veldig mye. takk  :)

Det finnes en annen akseptabel grunn til dette, men da burde han allerede informert deg om det.

I utdanningen innen visse terapiformer trenger behandlerne "veiledningspasienter" (behandlinger de får veiledning på av en mer erfaren behandler). Ofte må slike behandlinger være langvarige noe som dagens pasienter heldigvis ikke er så interesserte i. Det gjør at det ofte er vanskelig for behandlerne å finne egnede og villige pasienter. I slike tilfeller skal imidlertid pasientene informeres og samtykke på forhånd. Du skriver ikke om noe slikt, så da antar jeg at det ikke dreier seg om dette.

Ja, jeg synes fortsatt du skal være meget skeptisk.

PS. Jeg er ening med deg om invadering av privatlivet. Mange skriver på dette forum om sine terapier. Det er ikke nok til å si at terapien/terapeuten invaderer privatlivet.

Skrevet (endret)

PS. Jeg er ening med deg om invadering av privatlivet. Mange skriver på dette forum om sine terapier. Det er ikke nok til å si at terapien/terapeuten invaderer privatlivet.

Her tenker jeg annerledes enn deg. Jeg syns det er en forskjell på denne saken og de her inne som har et oppheng, sterk beundring eller en forelskelse i terapauten sin. Ikke uvanlig at man i en tillitsrelasjon utvikler en interesse for den som hjelper og lytter, men i ts' tilfelle kommer interessen fra terapauten. I mitt hode er det en vesentlig forskjell.

For å si det sånn: Dersom jeg skulle gå i terapi, og terapauten tilbød meg gratis terapi fordi "jeg ga han masse" og "han ville investere i meg" og jeg takket nei - hvorpå han fortsatte å gjenta tilbudet - vel da ville jeg opplevd at dette invaderte privatlivet mitt. Jeg ville sikkert også - som ts - gått og grublet på om dette er greit, men jeg ville nok dessuten lurt på hvorfor det skjer, om jeg signaliserer noe som gjør at han "tar seg til rette" etc etc. Jeg minner om at ts er utsatt for overgrep.

Endret av Kayia
Skrevet

Hva mener du her...?

Skrevet (endret)

Her tenker jeg annerledes enn deg. Jeg syns det er en forskjell på denne saken og de her inne som har et oppheng, sterk beundring eller en forelskelse i terapauten sin. Ikke uvanlig at man i en tillitsrelasjon utvikler en interesse for den som hjelper og lytter, men i ts' tilfelle kommer interessen fra terapauten. I mitt hode er det en vesentlig forskjell.

Heh, jeg er tildels uenig med dere begge. Det er ikke det at det er ubehagelig å tenke på min psykolog, men det er ikke så veldig hensiktsmessig å gjøre det så å si hvert våkne øyeblikk. Jeg blir nesten sliten av det. Men, hadde det ikke vært ham jeg tenkte på, ville jeg sikkert vært opphengt i en annen eller noe annet.

(Mener ikke å spore av tråden! Slett hvis too OT.)

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Det finnes en annen akseptabel grunn til dette, men da burde han allerede informert deg om det.

I utdanningen innen visse terapiformer trenger behandlerne "veiledningspasienter" (behandlinger de får veiledning på av en mer erfaren behandler). Ofte må slike behandlinger være langvarige noe som dagens pasienter heldigvis ikke er så interesserte i. Det gjør at det ofte er vanskelig for behandlerne å finne egnede og villige pasienter. I slike tilfeller skal imidlertid pasientene informeres og samtykke på forhånd. Du skriver ikke om noe slikt, så da antar jeg at det ikke dreier seg om dette.

Ja, jeg synes fortsatt du skal være meget skeptisk.

Han har ikke nevnt noe om veiledning. Han sier bare at han vil at jeg skal vite at han investerer i meg. Slik jeg tolker det så er det kun fordi han vil vise at jeg kan stole på han og at han har et opprinnelig ønske om at jeg skal få et godt liv. Jeg spurte bare her inne for jeg har en kritiker inni meg og den er ofte sterkere enn fornuften. Jeg tror ikke han vil utnytte sin stilling. Han hadde ikke trengt å gi meg gratis terapi for å greie det for å si det sånn. Men takk for svar. Jeg skal snakke med han om det. 

Skrevet

For å si det sånn: Dersom jeg skulle gå i terapi, og terapauten tilbød meg gratis terapi fordi "jeg ga han masse" og "han ville investere i meg" og jeg takket nei - hvorpå han fortsatte å gjenta tilbudet - vel da ville jeg opplevd at dette invaderte privatlivet mitt. Jeg ville sikkert også - som ts - gått og grublet på om dette er greit, men jeg ville nok dessuten lurt på hvorfor det skjer, om jeg signaliserer noe som gjør at han "tar seg til rette" etc etc. Jeg minner om at ts er utsatt for overgrep.

Interesse fra terapeuten er i overkant spekulativt å konkludere med. Han har jo egentlig bare vært grei å tilbudt meg noe. Kanskje jeg gir han noe tilbake? Jeg tror bare siden jeg ikke er vant til at menn er snille med meg så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til menn som er det. Derfor blir jeg skeptisk. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Han har ikke nevnt noe om veiledning. Han sier bare at han vil at jeg skal vite at han investerer i meg. Slik jeg tolker det så er det kun fordi han vil vise at jeg kan stole på han og at han har et opprinnelig ønske om at jeg skal få et godt liv. Jeg spurte bare her inne for jeg har en kritiker inni meg og den er ofte sterkere enn fornuften. Jeg tror ikke han vil utnytte sin stilling. Han hadde ikke trengt å gi meg gratis terapi for å greie det for å si det sånn. Men takk for svar. Jeg skal snakke med han om det. 

Det finnes nok mannlige terapeuter som har et snev av at de skal reparere for noen av de skader andre menn påfører kvinner :-)

Skrevet

Interesse fra terapeuten er i overkant spekulativt å konkludere med. Han har jo egentlig bare vært grei å tilbudt meg noe. Kanskje jeg gir han noe tilbake? Jeg tror bare siden jeg ikke er vant til at menn er snille med meg så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til menn som er det. Derfor blir jeg skeptisk. 

Hadde problemstillingen din omfattet en mann du ikke har et terapautisk forhold til hadde svaret mitt vært et annet enn når det er din terapaut. Etter min mening opptrer han ikke korrekt her.

Håper uansett at du får god hjelp og opplever fin framgang :) 

Skrevet

Hadde problemstillingen din omfattet en mann du ikke har et terapautisk forhold til hadde svaret mitt vært et annet enn når det er din terapaut. Etter min mening opptrer han ikke korrekt her.

Håper uansett at du får god hjelp og opplever fin framgang :)

Tja, kanskje det eller kanskje vi bare er litt i overkant skeptisk i samfunnet. Livets skole som har lært oss å være føre var. Dog finnes det vel kanskje noen som er slik som psykiater Nils Håvard sier "Det finnes nok mannlige terapeuter som har et snev av at de skal reparere for noen av de skader andre menn påfører kvinner :-) " Jeg satser på det siste  :) 

Skrevet (endret)

Men herregud, dere er da klar over at NHD til tross for smilefjeset her

Det finnes nok mannlige terapeuter som har et snev av at de skal reparere for noen av de skader andre menn påfører kvinner :-)

viser til "reparasjon" som bare er til glede for terapeuten selv, og som i en slik setting virkelig gjør vondt verre for pasienten?

Det er ulovlig for psykologer ol å ha sex med sine pasienter, og det er ulovlig fordi det er skadelig.

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Men herregud, dere er da klar over at NHD til tross for smilefjeset her

viser til "reparasjon" som bare er til glede for terapeuten selv, og som i en slik setting virkelig gjør vondt verre for pasienten?

Det er ulovlig for psykologer ol å ha sex med sine pasienter, og det er ulovlig fordi det er skadelig.

Sex?? Det er vel ikke snakk om sex? Det er bare en spekulasjon. Det NHD svarte på var min kommentar "Han sier bare at han vil at jeg skal vite at han investerer i meg. Slik jeg tolker det så er det kun fordi han vil vise at jeg kan stole på han og at han har et opprinnelig ønske om at jeg skal få et godt liv." 

Vi vet at terapeut og pasient ikke kan omgås privat eller ha sex da det er ulovlig. Jeg forstår ikke helt hva du mener her nå? Utdype deg gjerne. :) 

Skrevet

OK, det var kanskje forhastet av meg. Vi får håpe NHD kommer tilbake - jeg vet han kan svare for seg selv ;)

Skrevet

Er det vanlig at en privat psykolog midt i behandlingen tilbyr pasienten gratis terapi? Er det noen som har erfaring på det?

Si nei takk, men du har råd til å betale for deg. Hva evnt. er betingelsene i så fall? Og du vil ha det skriftelig - med betingelsene........ 

Skrevet

Selv om det aldri blir inngått noen kontrakt - skriftlig eller muntlig - har ikke terapeuten lov til å forgripe seg på henne. Men han kan - uansett kontrakt eller ikke - komme til å presse om sex, hvis det er det som er hans motiv.

Skrevet

Selv om det aldri blir inngått noen kontrakt - skriftlig eller muntlig - har ikke terapeuten lov til å forgripe seg på henne. Men han kan - uansett kontrakt eller ikke - komme til å presse om sex, hvis det er det som er hans motiv.

Ja, jeg hadde blitt skeptisk selv... men det med skriftelig tenkte jeg at man har et klart bevis på at man går til den psykologen... Hun bør i alle fall si nei uansett.... Samme hvor fattig en er (dette gjelder alle andre og) og desperat etter hjelp, psykologer, leger osv  har ikke lov til å ha sex med sine pasienter - og du har all din rett til å nekte, rop om hjelp så de hører det ute i resepsjonen hvis de ikke tar nei for et nei. Det beste er kanskje å skifte psykolog - rett og slett av skepsis for hva han er ute etter... men tenk om han bare vil være snill? Det vet vi jo ikke. Vi skal jo mistenkeliggjøre alle... En må i alle fall stole på magefølelsen sin. Menn er menn, dessverre.......... (ikke sånn ment altså, men selv psykologer er menn - og mange menn er dessverre griser, lege eller ikke).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...