Gå til innhold

Gratis terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg skal spørre han hva han tenker om det. Men kanskje det bare er fordi han vil jeg skal stole på at han bryr seg om meg. Jeg har jo hatt store problemer med å stole på han og menn generelt. Jeg føler meg jo spesiell når han er villig til å gi meg denne gaven. Han har også hatt meg lengre i timene enn han skal. Det er nesten hver gang at jeg sitter minst tretti minutter lengre. Kanskje han bare liker meg. Det er jo en mulighet og jeg vet jo selv at jeg har et problem med at jeg mistenker andre hele tiden. Kan være greit å tenke at det kan være andre årsaker og ikke bare konkludere med at han er ute etter noe. Jeg vet ikke...Skal spørre han neste gang. 

Anonymous poster hash: ea10a...a0b

Been there done that. Det var akkurat som du beskriver. Han likte meg, sa han ønsket å hjelpe meg, at jeg måtte stole på ham. At han satt meg så høyt at han ønsket å hjelpe meg gratis.

Deg svikter jeg aldri, da får jeg magesår var ord han sa om og om igjen. Han må ha et magsesår på størrelse med Olso nå for han sviktet meg på det grøvste.

Det endte ikke godt for meg, plutselig snudde han helt om og sprang den andre veien. Ingen gratis terapi, ingen forklaring, bare en tlf hvor han sa at vi ikke kunne treffes mer. Jeg har aldri helt kommet over det, men har lært meg å leve med det. Jeg stolte på ham.

Dette behøver ikke skje deg, men jeg blir skeptisk når noen som skal være profesjonelle investerer så mye i en pasient. Jeg tror ikke det alltid er til det beste for pasienten.  

Anonymous poster hash: 38e6d...6dd

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

24

• Bella Dotte

10

• Kayia

9

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En må i alle fall stole på magefølelsen sin. Menn er menn, dessverre.......... (ikke sånn ment altså, men selv psykologer er menn - og mange menn er dessverre griser, lege eller ikke).

Finnes det ikke kvinnlige "griser"?

Anonymous poster hash: 179af...83f

Skrevet

Been there done that. Det var akkurat som du beskriver. Han likte meg, sa han ønsket å hjelpe meg, at jeg måtte stole på ham. At han satt meg så høyt at han ønsket å hjelpe meg gratis.

Deg svikter jeg aldri, da får jeg magesår var ord han sa om og om igjen. Han må ha et magsesår på størrelse med Olso nå for han sviktet meg på det grøvste.

Det endte ikke godt for meg, plutselig snudde han helt om og sprang den andre veien. Ingen gratis terapi, ingen forklaring, bare en tlf hvor han sa at vi ikke kunne treffes mer. Jeg har aldri helt kommet over det, men har lært meg å leve med det. Jeg stolte på ham.

Dette behøver ikke skje deg, men jeg blir skeptisk når noen som skal være profesjonelle investerer så mye i en pasient. Jeg tror ikke det alltid er til det beste for pasienten.  

Hadde du et privat forhold til denne psykologen? Det har ikke jeg og jeg tror faktisk ikke han er ute etter noe mer enn at han vil meg godt. Han hadde ikke trengt å gitt meg gratis terapi for å utnytte meg seksuelt. Det hadde han fint klart på andre måter og han har aldri vært i nærheten. Jeg tror bare at det er rart å få et slikt raust tilbud og da er man snar og tenke at han MÅ ha noen baktanker. Det er kanskje ikke vanlig at terapeuter gir slike tilbud, men det finnes unntak. Det finnes gode menn der ute og det er kanskje akkurat det han vil bevise for meg  :)

Skrevet

Selvfølgelig er det mange måter å starte et overgrepsløp på. Dette trenger ikke være starten på et. Han kan sikkert ha bare gode hensikter. Men det er et sjansespill. Er det en sjanse du er villig til å ta?

Skrevet

Selvfølgelig er det mange måter å starte et overgrepsløp på. Dette trenger ikke være starten på et. Han kan sikkert ha bare gode hensikter. Men det er et sjansespill. Er det en sjanse du er villig til å ta?

Definitivt JA...Jeg tror ikke han er ute etter å misbruke meg og jeg velger å stole på han. Han fortjener den tilliten faktisk. 

Skrevet

Hadde du et privat forhold til denne psykologen? Det har ikke jeg og jeg tror faktisk ikke han er ute etter noe mer enn at han vil meg godt. Han hadde ikke trengt å gitt meg gratis terapi for å utnytte meg seksuelt. Det hadde han fint klart på andre måter og han har aldri vært i nærheten. Jeg tror bare at det er rart å få et slikt raust tilbud og da er man snar og tenke at han MÅ ha noen baktanker. Det er kanskje ikke vanlig at terapeuter gir slike tilbud, men det finnes unntak. Det finnes gode menn der ute og det er kanskje akkurat det han vil bevise for meg  :)

Hadde du et privat forhold til denne psykologen? Nei

Jeg hadde problemer med å stole på mennesker, og han sa han ville hjelpe meg til nettopp det.

Det finnes gode menn der ute og det er kanskje akkurat det han vil bevise for meg. Ja det er mulig. 

Og det er godt mulig at han er et veldig godt menneske.

Jeg bare forteller deg hva som skjedde meg.

Uansett jeg synes det er rart når psykologer gjør slikt. Men hva vet vel jeg.

Skrevet

Hadde du et privat forhold til denne psykologen? Nei

Jeg hadde problemer med å stole på mennesker, og han sa han ville hjelpe meg til nettopp det.

Det finnes gode menn der ute og det er kanskje akkurat det han vil bevise for meg. Ja det er mulig. 

Og det er godt mulig at han er et veldig godt menneske.

Jeg bare forteller deg hva som skjedde meg.

Uansett jeg synes det er rart når psykologer gjør slikt. Men hva vet vel jeg.

Det er trist å høre om det som skjedde med deg og din psykolog. Han sviktet deg jo og det er ikke bra, men jeg tror ikke min psykolog kommer til å gjøre det samme mot meg. Jeg er sikker på at han er der for meg når jeg trenger han, så lenge jeg trenger han. 

Men trist for din del og håper du har det bedre nå.  :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men herregud, dere er da klar over at NHD til tross for smilefjeset her

viser til "reparasjon" som bare er til glede for terapeuten selv, og som i en slik setting virkelig gjør vondt verre for pasienten?

Det er ulovlig for psykologer ol å ha sex med sine pasienter, og det er ulovlig fordi det er skadelig.

Nei, jeg tenkte absolutt ikke på sex. Jeg tenkte på stor innsats og utholdenhet i terapi for å reparere de psykiske skadene.

Når det er sagt, så synes jeg fortsatt at det er noe som ikke er helt bra med dette. Hun har direkte eller indirekte gjort det klart for psykologen at hun er i stand til å betale for seg. Å da tilby gratis behandling ødelegger noe av den terapeutiske relasjonen ved hun kommer i et slags forhold der hun skylder han noe.

Skrevet

Nei, jeg tenkte absolutt ikke på sex.

Trodde aldri jeg skulle oppleve dette. :P

Skrevet

Er det vanlig at en privat psykolog midt i behandlingen tilbyr pasienten gratis terapi? Er det noen som har erfaring på det?

Høyst uprofesjonelt. Denne typen behandlere er i 99,99 % av tilfellene skadelige. Løp mens du enda kan.

Vokt deg for en kommende og  tyngende takknemlighetsgjeld, og år av ditt liv du ikke får tilbake.

Skrevet

Er det vanlig at en privat psykolog midt i behandlingen tilbyr pasienten gratis terapi? Er det noen som har erfaring på det?

Det er selvfølgelig ikke vanlig, og du er nok klar over det. Du har fått mange tilbakemeldinger på at dette bør du være skeptisk til. Jeg er usikker på hva du egentlig ønsket å få ut av innlegget ditt, for du går med en gang i forsvar når samtlige viser den samme skepsisen som du selv hevder å ha.

Jeg hadde ikke ønsket gratis terapi hvis jeg hadde hatt midler til å betale for meg, og jeg hadde strekt meg langt for å slippe å føle at jeg sto i gjeld til behandler. Jeg er redd det kan føre med seg mye uklarheter. I terapi er det nok av  spørsmål som dukker opp allikevel.

Mange har et ønske om å bli elsket og verdsatt av behandler. Mange er selv forelsket i behandler, og strever for å føle seg mer enn en vanlig pasient. Det å bli tilbudt gratis terapi er jo et bevis på at man er ønsket, verdsatt osv. Men for meg blinker den røde lampa ganske kraftig. Kan hende er dette bra nå, men i det lange løp tror jeg ikke det er en bra ting.

Terapi er tøffe tak, mange følelser som dukker opp. 

Skrevet

Kan du spørre ham direkte:

- Hvorfor vil du ikke at jeg skal betale? Er ikke det høyst uproffesjonelt? Tror du ikke det vil skade mer enn hjelpe meg, du setter meg jo i en takknemlighetsgjeld til deg? Hva får du ut av det, rent konkret? Hva er vitsen med et så tvilsomt tilbud? Skjønner du ikke at det skaper usikkerhet rundt rammene?

Så sier du aller helst: "Du har allerede hjulpet meg så mye, at jeg nå klarer å sette mine egne grenser. Jeg skal unngå å bli et overgrepsoffer igjen, og jeg må ta mine forhåndsregler. Klare rammer rundt behandlingssituasjonen er noe jeg (og alle pasienter) trenger.  Å gå til en psykolog for HANS skyld, ikke min egen, er langt over mine grenser, og jeg ønsker å avslutte terapien med deg nå. vennligst anbefal en dyktig, kvinnelig kollega for meg."

Å tilby deg å gå gratis, er å stakkarsliggjøre deg unødvendig, du TRENGER jo ikke det. Det høres ut som han trenger deg. Det er meget usunt.

Det aller aller beste, er at du bare får en ny behandler, og hvis du må forklare ham årsaken, sier du kun at det var tilbudet om gratistimer som ødela. Du skylder han ingenting, og det bør du ikke gjøre i framtiden heller. Å hjelpe folk er jobben hans, og det må han ta betalt for. Gjør han det gratis, er det ikke jobb, men du som gjør noe for ham, og hva det enn skulle være (i beste fall dekke hans hjelpebehov), er det ikke din sak.

Skrevet

Hei!

Jeg har lest tråden nå, og jeg fikk noen tanker.

Saken er at selv om jeg ikke har hatt gratis terapi, har jeg gått en stor prosentandel av livet mitt på voksen-habiliteringen, jeg trodde det var sånn det var for alle, men sånn er det ikke.

Etter flere år fikk jeg vite at min psykiater forsvarte å ha meg så lenge med at "lærte mye om autisme" av å ha meg, dette sa aldri min psykiater til meg på forhånd, men i ettertid har jeg blitt forklart dette.

Derfor går og går jeg der :-) Og det jeg lærer min psykiater om autisme... noe som er rart for meg, for det er min psykiater som har hjulpet meg, det bruker min psykiater som er overlege videre i sitt arbeide.

Det er fint for meg, jeg hadde nok ikke kommet særlig langt med 12 eller 24 eller 36 timer :-)

Jeg hadde MYE å lære, og trengte veiledning over mange år, noe jeg var heldig å få.

Nå er jeg helt stødig i meg selv, når det kommer vansker løser jeg de selv, jeg er selvstendig og satt på plass på alle måter.

Sånn tror jeg det lettere blir når behandlere gir pasientene mer tid, tid til å vokse og modnes, sånn at man selv kommer dit at man kjenner seg satt på plass og hel. Det er ikke min psykiater som har sagt "nå er det siste time" jeg har kommet dit selv at nå trenger jeg ikke terapi, jeg klarer meg selv.

Det har tatt tid! Men den tiden trengte jeg! Jeg har gjort mine "lekser" i alle år, men jeg har hatt en fantastisk psykiater som har vært både nær og varm og omsorgsfull, jeg trengte alt det.

Hun har lært meg om å være menneske, det kunne jeg bare lære av en som bare er et menneske, med alle de følelser de har.

Jeg tror du er kommet til et godt menneske, men også snille mennesker gjør feil.

Det viktige med terapi er å bli hel og selvstendig og ikke avhengig, slik at det bør være din test på om det er bra eller ikke. 

Lykke til med ditt valg :-)

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke vanlig, og du er nok klar over det. Du har fått mange tilbakemeldinger på at dette bør du være skeptisk til. Jeg er usikker på hva du egentlig ønsket å få ut av innlegget ditt, for du går med en gang i forsvar når samtlige viser den samme skepsisen som du selv hevder å ha.

Jeg hadde ikke ønsket gratis terapi hvis jeg hadde hatt midler til å betale for meg, og jeg hadde strekt meg langt for å slippe å føle at jeg sto i gjeld til behandler. Jeg er redd det kan føre med seg mye uklarheter. I terapi er det nok av  spørsmål som dukker opp allikevel.

Mange har et ønske om å bli elsket og verdsatt av behandler. Mange er selv forelsket i behandler, og strever for å føle seg mer enn en vanlig pasient. Det å bli tilbudt gratis terapi er jo et bevis på at man er ønsket, verdsatt osv. Men for meg blinker den røde lampa ganske kraftig. Kan hende er dette bra nå, men i det lange løp tror jeg ikke det er en bra ting.

Terapi er tøffe tak, mange følelser som dukker opp. 

Jeg har bare gått til én psykolog i mitt liv og det er han jeg går hos nå. Så nei, jeg vet ikke om det er vanlig praksis at en psykolog tilbyr en pasient gratis terapi. Jeg spurte derfor her inne fordi jeg synes det var i overkant raust og jeg ble som du påpeker skeptisk. Men samtidig er det jo en del ting jeg av naturlige årsaker ikke kan fortelle her inne av hensyn til personvernet. Jeg vil ikke utlevere min terapeut når jeg vet at det er en flink psykolog som har hjulpet meg mye med mange ting og som jeg har begynt å bli glad i. Jeg føler at vi har en veldig god kjemi og det er jo hele poenget med terapi. At man skal ha en god kjemi, men innenfor gitte rammer selvsagt.

Følelsen du får av at jeg går i forsvar er på en måte korrekt da jeg ikke kan akseptere at verden og menneskene i den er enten svart eller hvit. Det finnes nyanser og gråtoner der de fleste av oss befinner oss.

Livet skole har lært meg å være mistroisk, skeptisk og tro det verste om andre mennesker. Spesielt menn og deres intensjoner. Nå tenker jeg at det kanskje finnes andre grunner til at han gir meg dette tilbudet og ikke utelukkende fordi han bevisst er ute etter noe tilbake. Det å trekke paralleller mellom gratis terapi og sex tenker jeg er mer en spekulativt og svartmalende. Jeg forstår nå med tanke på responsen på denne tråden at dette er utenom normalen. Jeg forstår også at det er en situasjon som lett kan sette meg i en sårbar situasjon og at det er kritisk at jeg er obs på det. Men jeg nekter å tro at min psykolog vil meg noe vondt.

Jeg takker for ditt og andre sitt svar. Det er interessant å høre deres tolkninger og antakelser. Det mener jeg virkelig. Men nå må jeg følge magefølelsen og så skal jeg snakke med han om det så får vi se hva han sier før jeg hopper til konklusjoner jeg egentlig ikke kan forsvare. 

Skrevet

Vet om ei som får gratis terapi ved dps, tror det er grunnet dårlig økonomi. Ellers er det vel ikke vits.

Skrevet

Jeg har bare gått til én psykolog i mitt liv og det er han jeg går hos nå. Så nei, jeg vet ikke om det er vanlig praksis at en psykolog tilbyr en pasient gratis terapi. Jeg spurte derfor her inne fordi jeg synes det var i overkant raust og jeg ble som du påpeker skeptisk. Men samtidig er det jo en del ting jeg av naturlige årsaker ikke kan fortelle her inne av hensyn til personvernet. Jeg vil ikke utlevere min terapeut når jeg vet at det er en flink psykolog som har hjulpet meg mye med mange ting og som jeg har begynt å bli glad i. Jeg føler at vi har en veldig god kjemi og det er jo hele poenget med terapi. At man skal ha en god kjemi, men innenfor gitte rammer selvsagt.

Følelsen du får av at jeg går i forsvar er på en måte korrekt da jeg ikke kan akseptere at verden og menneskene i den er enten svart eller hvit. Det finnes nyanser og gråtoner der de fleste av oss befinner oss.

Livet skole har lært meg å være mistroisk, skeptisk og tro det verste om andre mennesker. Spesielt menn og deres intensjoner. Nå tenker jeg at det kanskje finnes andre grunner til at han gir meg dette tilbudet og ikke utelukkende fordi han bevisst er ute etter noe tilbake. Det å trekke paralleller mellom gratis terapi og sex tenker jeg er mer en spekulativt og svartmalende. Jeg forstår nå med tanke på responsen på denne tråden at dette er utenom normalen. Jeg forstår også at det er en situasjon som lett kan sette meg i en sårbar situasjon og at det er kritisk at jeg er obs på det. Men jeg nekter å tro at min psykolog vil meg noe vondt.

Jeg takker for ditt og andre sitt svar. Det er interessant å høre deres tolkninger og antakelser. Det mener jeg virkelig. Men nå må jeg følge magefølelsen og så skal jeg snakke med han om det så får vi se hva han sier før jeg hopper til konklusjoner jeg egentlig ikke kan forsvare. 

Jeg tenkte nok ikke på sex i første omgang, selv om mange her nevner nettopp det. Men jeg har selv lang erfaring med terapi. Jeg har gått hos tre forskjellige. Den ene i 11 år. Jeg vet hvor uklare grensene kan bli, og hvor avhengig man kan bli av terapi og behandler. To av dem hadde avtaler med trygdesystemet, noe som gjorde at dette med betaling ikke kom opp. Men den ene som da sviktet meg hadde ikke det. Jeg tror hans motiver kan være gode, jeg tror han kan mene det veldig godt å tilby deg gratis terapi. Jeg tror utelukkende han kan ha bra hensikter. Men jeg mener bestemt at det ikke er bra for deg i lengden uansett hva slags hensikter han har. Og det er mitt poeng når jeg har svart deg i denne tråden. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...