Gå til innhold

Bør søsken alltid behandles likt?

mammanito

Anbefalte innlegg

De sier man skal ikke gjøre forskjell osv...

Søskensjalusi er et ganske kjent begrep,

og en måte å takle det på, er å alltid passe på at man ikke gjør forskjell.
Men er det alltid like lett?

Bør ikke barnet lære seg at man ikke alltid får det samme som andre, å lære seg å takle det nederlaget - men ikke bli lei seg for det - og heller tenke, at det blir hans/hennes tur en annen gang? Så fremt man ikke støtt og stadig forskjellsbehandler barna - så tror jeg faktisk det er sunn læring i at barnet ser at av og til får storesøster noe som jeg ikke får, men når jeg blir like stor- får jeg og, eller en annen gang får jeg og... 

I stedet for at de blir sjalu hver eneste gang en av de får noe den andre ikke får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er en uting at man blir vant til at alt alltid skal være likt. Kjenner til flere eksempler der søsken har vært vant til at alt har vært likt, og de har vokst opp til å vise tendenser til misunnelse.

Selv vokste jeg opp som eldst av tre søstre. Vi var vant til å bli behandla rettferdig, men det betydde ikke at vi alle tre f.eks. fikk nye klær samtidig. Totalt sett fikk vi omtrent det samme, men til ulike tider. Dette ble helt naturlig for oss, og vi lærte oss å glede oss med den som fikk nye klær etc.

Jeg har vært nøye med dette med mine tre døtre også. De vet at de behandles likt totalt sett, men det betyr ikke at de får det samme til enhver tid. Ser helt klart at dette er viktig for at de skal utvikle evnen til å glede seg med andre, og slippe den vonde følelsen misunnelse gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...