Gå til innhold

Utedress, barnehage, hva er minimum?

gullfisk

Anbefalte innlegg

Må visst ha ny utedress i barnehagen til femåringen vår. Jeg har ikke lyst til å bruke en tusenlapp eller to på dette, hun har flere sett regntøy, dunjakke, boblejakke, alpinjakke, kåpe i hauger og spann. Til nå har vi ikke bodd i Norge (vi arver mye), og jeg skjønner godt at dress er det som gjelder i barnehagen, men det forventes (får lapper) at hun har en tynn som hun kan bruke nå i noen uker (hun bruker boblejakke), og en sånn supervarm sak til vinteren skikkelig setter inn. Hun har ullbukser og fleezetøy i massevis, Kamik-sko, Reimaluer og jeg vet ikke hva.

Kan jeg kjøpe en "kjeledress/bobledress" på Sparkjøp til 400,-, og regne med hun klarer seg over vinteren? 

Eventuelt en skikkelig varm boblebukse hun kan ha på med dunjakke til?

HM har noen dresser de kaller "overall". Er det bra nok? De koster 600,-, ser greie ut, men jeg vil ikke kjøpe en slik, hvis jeg må bite i det sure eplet og kjøpe en troll-dress om to måneder uansett.

Gidder barnehageansatte å diskutere detaljer ved enkeltbarns bekledning, eller er det dumt av meg å spørre dem, for da sier de jo at en slik tynn skalldress fra Polern og Pyret er bra nå (1200,-), og en varmere parkdress, med avtagbart for, forsterkninger her og der, er også et must (1300,-).

Har noen et godt tips til billig og varm dress?

Og please si at det går greit ut oktober uten en "mellomdress", barnet vokser så fort nå at kjøper jeg en nå, er det ikke sikkert den passer til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En utedress bør ikke komme fra Reima eller Troll for å duge gjennom den norske vinteren. Det er mange billigere varianter som også fungerer bra. Men jeg ville valgt en hel dress, det går raskere åkle på seg en hel dress enn bukse og jakke. 

Noen dresser har avtakbart fòr, da kan den brukes både som overgangsdress og vinterdress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men de jeg vet om som har avtagbart fôr heter Reima og Troll :) Sparkjøp og HM har vel ikke det.

Hvor finner jeg de mange billige variantene som fungerer bra, er sparkjøp bra nok? Trenger konkrete tips, skjønner du (vi har aldri bodd i Norge med barn gjennom en vinter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel dress er klart å foretrekke for barnehagebarn - da slipper man den ekle glipa mellom bukse og jakke! Men dressen trenger slettes ikke koste tusenvis av kroner! Mine hadde både uforede og forede dresser fra Europris, Cubus og arv og var like tørre, varme og glade som de ungene med grisedyre Reimadresser.

Uttagbart for kan være en fordel, men det kan også bli klumpete, men tørker raskere etter vask da, om man tar ut foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i januar, kjøp dress på salg til neste år. Min har reima-dress til vinteren, men den ble kjøpt på halv pris rett etter jul. Har allerede en klar i størrelsen etter der og fra Polern og Pyret, også til halv pris. (Og det er i grunn dyrt nok). Han fikk heldigvis "mellomdress" i ettårsgave som han bruker nå. (Vel er den litt kort på beina, men den får holde til han kan bruke vinterdressen)

Test av parkdresser, både KappAhl og Coop kommer langt opp: http://www.klikk.no/foreldre/tester/article866404.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i januar, kjøp dress på salg til neste år. Min har reima-dress til vinteren, men den ble kjøpt på halv pris rett etter jul. 

Sånn gjorde jeg det også. :) Og så solgte jeg de videre når de var for små, så da ble ikke prisen helt avskrekkende. De er veldig lette å omsette på finn.no.

Jeg solgte de bare videre til annegunn på dol, som lå to år bak meg i løypa med minstemann, hehe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn gjorde jeg det også. :) Og så solgte jeg de videre når de var for små, så da ble ikke prisen helt avskrekkende. De er veldig lette å omsette på finn.no.

Jeg solgte de bare videre til annegunn på dol, som lå to år bak meg i løypa med minstemann, hehe. ;)

Jeg håper på et barn til om en stund, og da får h*n bruke de samme. Og om dressene overlever to barn, da skal jeg si meg fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på et barn til om en stund, og da får h*n bruke de samme. Og om dressene overlever to barn, da skal jeg si meg fornøyd!

Dressene tåler både to og tre unger, det er min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dressene tåler både to og tre unger, det er min erfaring. :)

Hvertfall når de er små. Større barn har mye mer hardbruk, det er ikke alle dresser som tåler flere runder med aking på barfrost og grus. Reima ol er ikke bedre til hardbruk enn de billige, så der er etter min mening ofte bortkasta å kjøpe dyre dresser til 5 åringer. 

Endret av Løvemamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall når de er små. Større barn har mye mer hardbruk, det er ikke alle dresser som tåler flere runder med aking på barfrost og grus. Reima ol er ikke bedre til hardbruk enn de billige, så der er etter min mening ofte bortkasta å kjøpe dyre dresser til 5 åringer. 

Flash-back til dol for 10-15 år siden dette her. :) Reima uten gummi i rumpa var ubrukelige for unger over 3 år mener jeg å huske - nettopp fordi de aker mye mer og fort sliter hull i baken og på knærne, enn de mindre ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, sælig link. Men sukk, "billig"dressene koster jo 800,- . Det er vel bare å invistere. Er polern & pyret anbefalt av dere? Eller sportsbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, sælig link. Men sukk, "billig"dressene koster jo 800,- . Det er vel bare å invistere. Er polern & pyret anbefalt av dere? Eller sportsbutikk?

Ville tatt en titt på finn.no om jeg var deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den siste var litt stor i fjor, altså.... Men den overlevde, så vi får slite litt mer på den i år også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun har jakker i massevis holder det sikkert med en rimeligere skall/utebukse nå, sånn som denne feks:

http://www.hm.com/no/product/09603?article=09603-E

Men til vinteren ville jeg nok kjøpt en hel dress, ja. Snø oppover ryggen er ekkelt.

I barnehagen til jentene mine har de hatt regnbuke utenpå vinterdressen på de våteste dagene. De har med andre ord en løsning som er god hvis dressen ikke er helt vanntett - og så kan vi som har vanntett dresser enten irritere oss, eller ha regntøyet hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som barnehageansatt syns jeg det er flott når barna har gode klær- men min erfaring er at det skal GANSKE dårlig kvalitet til før klærne er av ubrukelig kvalitet! Husker en type dress de hadde på sparkjøp før noen år tilbake som var klumpete, dårlig passform, stramme og vonde strikker rundt armer og bein, samt at dressen omtrent ikke hadde impregnering så den sugde til seg vann værre enn værstasjoner..... grusom!!! Ungen ble alltid klissvåt og iskald, og sett var behov før skift hver dag.

Min mening er: SELVSAGT kan du bruke overtrekksbukse og jakke nå, og også boblebukse og jakke til vinteren!!! Mange av "mine" 5åringer vil ikke ha dress og det funker helt greit uten, ingen problem. Så lenge du sørger for rikelig med skift og at klærne evt er tørre til neste dag, så hadde jeg ikke lagt meg opp i hvilke klær (dress eller ikke) du tok med.

Dette lår vi være helt opp til foreldrene å velge. Vi råder og anbefaler, feks på bakgrunn av hvordan /hvor barnet leker, om han/hun er en kald type osv. Noen barn trenger hel dress, andre klarer seg helt fint uten.

Hos oss er det klær i alle prisklasser, men det viktigste for meg er at klærne er varme, tørre og komfortable før ungene.

Jeg hadde nok sett på sparkjøp og kjent på kvalitet osv hvis jeg var deg, og tatt en tur innom Coop, Rema og en av billigkjedene og sammenlignet.

Og ikke vær så redd før de ansatte. At det kommer lapp i hylla handler ikke nødvendigvis (bare) om deg, men at det er mest praktisk før å nå ut til alle med sAmme beskjed.

Beklager hvis det er noen Skrivefeil, skriver på en Tab som bl.a. har bestemt seg forrige at a er å og o er ø...... ;-)

Anonymous poster hash: 41855...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at kvaliteten på de billigste Barneklærneste haR blitt vesentlig bedre de siste årene, og jeg ser flere kjøper Millom som jeg tror er Rema, samt Sparkjøpklær. Funker helt fint, også vintertøyet holddr en hel vinter.

Ulltøy og regntøy frå billigmerker hadde jeg ikke vært redd før å bruke, men de billigste vottene er viktig å styre unna!!!!! Her er det KUN kvantitet som gjelder, like greit å kjøpe et skikkelig par, enn 10 billige....

Regnvotter er lurt å hA, og tynne fleece -og bommullshansker er det største tullet som er oppfunnet hvis det ikke brukes inni regnvotter!!! Måtte bare få det ut....

Hilsen bittelitt frustrert bhg.ansatt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hender vel at vi sitter oppe midt på natten som mange andre yrkesgrupper.... Og noen av oss er kanskje slabbedasker.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...