Gå til innhold

NHD: Gi Aurorix en ny mulighet - Et par problemer

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg vurderer å gi Aurorix en ny mulighet etter å ha avsluttet for tidlig forrige runde. Men jeg har et par "problemer" med gjennomføringen:

Når jeg økte til 450mg sist ble jeg tilnærmet søvnløs hver dag etter økningen og avbrøt. Hva kan jeg gjøre for å komme meg "forbi" denne bivirkningen? Hvor lenge antas søvnløsheten å vare? Tolvon klarte ikke fikse det. Ja. Jeg vet at det handler om prioritering og det å "ville" bli frisk. Men jeg kan ikke gå søvnløs mange dager i strekk heller og gå og isolere meg pga dette, jeg vil og må fungere i jobb parallelt. Hvor tidlig på dagen kan jeg ta dose nr to? Sliter også med at den gjør at det "strammer" seg i brystet (slags fysisk angstfølelse - type forløper til panikk, men går aldri så langt) på samme dose som søvnløsheten inntreffer. Blir da også veldig urolig og rastløs. Veldig anstrengende. Er det forbigående? Jeg har forsåvidt Sobril tilgjengelig, men er redd for å bruke disse unødvendig, da legen er veldig skremmende med at man fort blir avhengig og alt blir verre.

Legen lar meg dosere Tolvon selv etter hvordan jeg føler jeg behøver det til søvn. Tviler egentlig på det hjelper, men er det fortsatt trygt å bruke Tolvon sammen med Aurorix på f.eks. 60-90mg i stedet for 30?

Endret av YoplaitDouble
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener NHD svarte på dette at serotonergt syndrom var litt som Gud - alle snakket om det men ingen hadde sett det, og at kombinasjonen var grei, du kan jo søke etter den tråden for å se?

(Med forbehold om at hukommelsen min kan være dårlig etter 10 timer jobb) :)

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg mener NHD svarte på dette at serotonergt syndrom var litt som Gud - alle snakket om det men ingen hadde sett det, og at kombinasjonen var grei, du kan jo søke etter den tråden for å se?

(Med forbehold om at hukommelsen min kan være dårlig etter 10 timer jobb) :)

Det stemmer  :)  Jeg bare lurte på om det var doseavhengig, siden jeg skrev 30mg der.

motorPrøysen
Skrevet

Når det gjelder Tolvon og søvn har du antagelig mer å vinne på å gå ned fra 30 mg til 10 mg.

Effekten på søvn er ikke lineær for Tolvon. Du vil ikke bli dobbelt så trøtt om du øker fra 30 mg til 60 mg. Tvert imot kan det hende du blir mindre trøtt fordi mer aktiverende egenskaper ved Tolvon inntreffer på høyere doser.

YoplaitDouble
Skrevet

Når det gjelder Tolvon og søvn har du antagelig mer å vinne på å gå ned fra 30 mg til 10 mg.

Effekten på søvn er ikke lineær for Tolvon. Du vil ikke bli dobbelt så trøtt om du øker fra 30 mg til 60 mg. Tvert imot kan det hende du blir mindre trøtt fordi mer aktiverende egenskaper ved Tolvon inntreffer på høyere doser.

Jeg hører mange sier dette, og at større doser gir dårligere effekt på søvn. Men min erfaring er faktisk det omvendte. Jeg har vært oppe i 100mg tidligere, og da sov jeg som en stein og var helt i ørska når jeg våknet. Kanskje det kan bety at den angstdempende effekten hjelper meg med å sove bedre, ikke bare den sederende effekten?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan ta hele dosen om morgenen. Evt kan du ta 300 morgen og 150 kl. 12.

Ja, det er ingen begrensninger på dosen Tolvon selv om du går på Aurorix (sammenlignet med om du brukte Tolvon alene.

Selv om den antidepressive effekten av Tolvon øker med dose, gjelder ikke det den søvnfremmende effekten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...