Gå til innhold

Rinexin mot stressinkontinens?


Nøste

Anbefalte innlegg

Har en datter på snart 7 år som er dag-/nattevæter. Var hos legen for få dager siden og har begynt med Minirin nesespray. Legen ville i tillegg om en 14 dagers tid forskrive Rinexin tbl. for dagvætingen fordi han anså dag og nattevætingen som adskilte problemer. Hun går nemlig også ofte på toalettet på dagen, men tisser på seg 2-3 ganger om dagen. Legen forklarte virkningen av Rinexin (som egentlig er et slimhinneavsvellende preparat) at en ble mer følsom på trangen til å tisse.

Er det noen som har erfarlinger med bruk av Rinexin til sine dagvætere?

Og hvilke erfaringer har Siri Harket???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rinexin har jeg ikke prøvd på min sønn. Har prøvd cetiprin (ingen virkning), detrusitol (måtte slutte pga bivirkninger) og nå ditropan (ser ingen effekt ennå, etter ca 2 ukers utprøving, men håper ennå). Fint om du kan gi noen tilbakmeldinger på om Rinexin hjelper din datter, da min sønn har samme problemet som henne. Har begynt med minirin, og under over alle under - han ser ut til å ha effekt av dette! Har vært knusktørr nå i ca 5 netter på rad. Om det er kombinasjonen ditropan og minirin som gir effekt om natten vet jeg ikke, men dagvætingen er ikke blitt stort bedre. han skvetter i buksa stadig vekk. Nå er han 9. Da han var 6-7 kunne han tisse seg ut i blant, men dette har bedret seg med alderen, blir ikke så våt at det går igjennom nå. (Har store, vide bukser - god mote). Lykke til med datteren din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Nøste. Det er faktisk mange barn som har kombinasjon av dag og nattevæting.Minirin hjelper mange med sengevæting.Din datter har nok utviklet en ustabil blære som faktisk en del barn har. Grunnen er ofte at de undertrykker trangen og innøver knep for å utsette tissingen. Kanskje hun sitter mye på huk??Hun ville kanskje hatt god effekt av blæretrening.Dvs faste dotider etter klokken. Mange barn blir bedre av sitt nattproblem ved å bedre på dovanene på dagtid. Når det gjelder Rinexin så har jeg nettopp hørt at det er avregistrert, og ikke i bruk til det formålet lenger. Datteren din kan kanskje ha effekt av Ditropan. Det nyeste jeg hørte på kurs forrige uke er at det brukes både minirin og Ditropan, i kombinasjon. Effekten til ditropan skal være å dempe sammentrekninger i blæren, slik at det ikke blir så hyppig tømming.

Uansett tror jeg at du burde sjekke om det er en uroterapeut der du bor for å evt. få en gjennomgang på dette med blæretrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en som vet!

Til Nøste. Det er faktisk mange barn som har kombinasjon av dag og nattevæting.Minirin hjelper mange med sengevæting.Din datter har nok utviklet en ustabil blære som faktisk en del barn har. Grunnen er ofte at de undertrykker trangen og innøver knep for å utsette tissingen. Kanskje hun sitter mye på huk??Hun ville kanskje hatt god effekt av blæretrening.Dvs faste dotider etter klokken. Mange barn blir bedre av sitt nattproblem ved å bedre på dovanene på dagtid. Når det gjelder Rinexin så har jeg nettopp hørt at det er avregistrert, og ikke i bruk til det formålet lenger. Datteren din kan kanskje ha effekt av Ditropan. Det nyeste jeg hørte på kurs forrige uke er at det brukes både minirin og Ditropan, i kombinasjon. Effekten til ditropan skal være å dempe sammentrekninger i blæren, slik at det ikke blir så hyppig tømming.

Uansett tror jeg at du burde sjekke om det er en uroterapeut der du bor for å evt. få en gjennomgang på dette med blæretrening

Rinexin er hverfall _ikke_ avregistrert!

Om det brukes eller har vært brukt mot dagvæting vet jeg ingen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...