Gå til innhold

Tvangshandlinger går ut over hverdagen.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg sliter mer og mer med tvangshandlinger ift hygiene, og nå har det blitt gjenstand for oppmerksomhet på arbeidsplassen. Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, og benytter hansker i mye av kontakten med brukerne, dvs. tannpuss, tørke oppvask, legge klær i vaskemaskinen, smøre krem på føttene til bruker, skifte på sengetøy. Politikken på jobb er at det ikke er nødvendig å bruke hansker. Brukerne krever ikke stell. Men jeg føler meg skitten. Må ha egen ytterjakke o.l. som kun brukes på jobb. Jeg må vaske meg før jeg går på do på jobb. Jeg er generelt livredd for bakterier og tar ALDRI på dørhåndtak o.l. på offentlige steder. Har jeg besøk av gode venner, vasker jeg hendene flere ganger i løpet av besøket fordi jeg har tatt på matboller o.l. som vennene mine har tatt på. Jeg må i det daglige vaske meg svært ofte. Jeg har mann og to små barn. Et eksempel jeg syns er litt trist, er at da vi hadde vennebesøk, syns jeg det var ekkelt at mannen min koste med håret mitt, fordi han hadde tatt i serveringsbestikk o.l. som gjestene hadde tatt i, uten å vaske seg før han tok på meg. Kan jeg få hjelp i forhold til dette?

Skrevet

Du beskriver jo en "enkel" tvangslidelse i den forstand at det er en klar og tydelig link mellom tvangstanke og tvangshandling. 

Du er redd for bakterier -> du vasker hendene.

I sånne tilfeller er jo EX/RP det enkleste å gjøre. Du berører noe du er redd for, og du venter litt og litt lengre med å vaske deg. I stedet sitter du heller bare og "kjenner" på angsten, og lærer hjernen din at det du er redd for ikke er farlig.

Det er god hjelp å få. Første sted å gå er vel fastlegen, som enten selv kan hjelpe deg eller henvise deg til psykolog for behandling.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du kan få hjelp med dette både med medisiner og med psykoterapi.

Psykoterapi for tvang skal du kun få hos virkelige eksperter. Her skal vanlige behandlere holde seg unna. I tillegg er det kun kognitiv terapi med responsprevensjon du skal akseptere. Ikke noe prat om barndommen eller generelle livsvansker.

Skrevet

Kan man jobbe med RP på egen hånd?

Anonymous poster hash: b8b56...9ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...