Gå til innhold

så tydelig kan asperger være :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er lykkelig! Jeg kom fortvilt og opprørt til psykologene i dag, jeg sa jeg vil ikke testes og det er tvang og jeg vil ikke, men må.

Så ble det til at jeg var for opprørt til å starte testen og vi snakket istedet i ca 1 time. Etter dette kunne jeg dra hjem, jeg tenkte det bare er å utsette noe ubehagelig som jeg må. Så jeg sa han kunne starte/prøve testen på meg.

Men før det spurte jeg han om han kunne fått mistanke om han skulle utrede meg for asperger syndrom,  at jeg har dette syndromet? Han brukte litt tid, så sa han "Ja jeg ville tenkt asperger syndrom om deg, og utredet for det". Da så jeg opp på han smilte og sa "Så bra", siden jeg før det hadde sagt jeg er lei meg for å ha asperger syndrom, tror jeg han ble forbauset. Så jeg forklarte at det bekrefter det jeg vet. Jeg sa videre, at jeg ikke vil ha det, men har jeg det vil jeg jo vite det.

Jeg glemte å spørre hvorfor han ville fått mistanke om dette, men det kan jeg jo spørre om på fredag. Jeg forklarte at jeg vanligvis har bedre øyekontakt, når jeg ikke er lei meg. Det noterte han.

Jeg er så lettet nå, selv om jeg svarte mye rart, og ikke vet rom svarene er riktige..

Han sa da jeg sluttet at "du har gode evner og trenger ikke være bekymret for at testene skal vise noe annet" :-) Det er jeg lettet for :-)

Jeg fikk til å tegne en tegning med detaljer før og etter timen, og jeg var flink på tallhukommelse, jeg fikk ikke til alt det andre, feks er det vanskelig å forklare likhet mellom en blomst og et menneske, så jeg svarte "begge har eukaryote celler". 

Men jeg ble feks spurt om hva som er likheten mellom en avis og TV.

Sånt er vanskelig å forstå, det ene er laget av teknologibiter, det andre er av cellulose, men likheter?? Jeg svarte så "begge er firkantede"

Hvis noen kan forklare meg om dette er riktig eller galt svar er jeg glad.

Jeg er usikker. Jeg fikk mange andre spørsmål også, og vil noen vite kan de få flere spørsmål.

Men jeg tror jeg har asperger syndrom, det er sikkert og det trenger jeg ikke tenke på, jeg ser nå frem til å treffe han igjen.

Skrevet

Men jeg ble feks spurt om hva som er likheten mellom en avis og TV.

Sånt er vanskelig å forstå, det ene er laget av teknologibiter, det andre er av cellulose, men likheter?? Jeg svarte så "begge er firkantede"

Hvis noen kan forklare meg om dette er riktig eller galt svar er jeg glad.

Jeg er usikker. Jeg fikk mange andre spørsmål også, og vil noen vite kan de få flere spørsmål.

Du tenker vel alltid rent materielt. Når det gjelder avis og TV tenker jeg heller at begge er formidlingsmedier.

Skrevet

Jeg fikk til å tegne en tegning med detaljer før og etter timen, og jeg var flink på tallhukommelse, jeg fikk ikke til alt det andre, feks er det vanskelig å forklare likhet mellom en blomst og et menneske, så jeg svarte "begge har eukaryote celler".

Hva var "riktig" svar her?

Men jeg tror jeg har asperger syndrom, det er sikkert og det trenger jeg ikke tenke på, jeg ser nå frem til å treffe han igjen.

Var dette 3000-kroners psykologen?

Anonymous poster hash: 588a3...847

Skrevet

Du tenker vel alltid rent materielt. Når det gjelder avis og TV tenker jeg heller at begge er formidlingsmedier.

Hei!

Jeg syns han kunne stilt oppfølgingsspørsmål.

Jeg tenkte litt på det, men så tenkte jeg aviser leser jeg i og data skriver jeg på, det er mer snakkehjelp.

Da ble den mest åpenbare likheten at de er firkantede. Jeg tenkte på om det fantes trekantede aviser og det er jeg ganske sikker på at det ikke gjør, samt runde TV`er fins, men er uvanlig, da utlekukket jeg det.

Skrevet

Tv og aviser gir oss informasjon om verden: nyheter, og underholdning. Tv og aviser er begge massemedier, de som jobber der heter journalister, de fleste i Norge ser på tv og leser i en avis i løpet av en uke. Jeg ville aldri tenkt på at de er firkantede, men det er også riktig. Likheten med en blomst og et menneske ville jeg sagt var at begge er levende, og vil dø. Begge trenger næring, og spesielt vann og oksygen. Eukayote celler vet jeg ikke hva er, men slo det opp, og det handler (hvis jeg har forstått det riktig) om celler i levende organismer, så da stemmer jo også ditt svar, bare mer presist enn mitt. Du har sikkert gjort det bra på testen, men jeg vil tippe at den gir dem et pekepinn om at du har asperberger syndrom.

Skrevet

Hva var "riktig" svar her?

Var dette 3000-kroners psykologen?

Anonymous poster hash: 588a3...847

Hei!

Jeg vet ikke svaret!

Nei det var ikke 3000 kr psykiateren :-)

Det var en psykolog og flere, som driver og er involvert i studien min psykiater har satt opp, som jeg er den eneste deltager i. Derfor er det tvang og ikke frivillig. Psykologene sa "dette er jo frivillig" og jeg svarte "nei det er det ikke, det er imot min vilje" så lukket jeg øynene, for å stenge dem ute, og ute ble de, også snakket vi om andre ting.

Jeg hygget meg, fikk kaffe først av telefondamen, for da jeg kom var jeg så opprørt at jeg ikke satte meg på venterommet, men stilte meg inntil veggen og sa "jeg står her, det går bra, jeg er opprørt". Da sa telefondamen "Kom hit nå" også gikk jeg etter henne også sa hun "vil du ha noe å drikke?" og jeg svarte fort "takk kaffe" for jeg tenkte det roer meg ned. Jeg fikk så sitte et annet sted og drikker kaffe til de andre kom. Og da de kom fikk jeg mer kaffe og jeg forklarte psykologen at den dårlige øyekontakten skyldtes stress, at jeg var opprørt og ikke ville testes. Jeg forklarte at jeg vanligvis ser på menneskene ved start på samtale, ca midt i samtale og ved slutten av samtale, og at dette er avtalt og avklart med min psykiater,.

han sa så "

Skrevet

Merkelig at du må være med i en studie for å få oxytocin. Det er jo åpenbart at den virker på deg. Jeg får nye resepter på oxytocin uten noen motforestillinger fra min psykiater.

Skrevet

Hei!

Ja det er merkelig.

Min psykiater er kanskje streng? Hun er veldig på alt alt skal dokumenteres og skje i samsvar med regler og Felleskatalogen. Men så er hun jo tysk, kanskje derfor passer vi så godt?

Jeg får også oxytocin av min fastlege, men det er fordi min psykiater dro på ferie og noen måtte skrive ut mer.

Jeg vil helst det skal skje ordnet og skikkelig.

Har du effekt?

Ja det er tydelig at jeg har en viss effekt, men det skal inn i studien og kartlegges, og jeg er den eneste studien i Norge på dette :-( Jeg sa i dag til psykologene, at jeg vet flere som vil være med i studien, også MÅ jeg, mot min vilje, de sa at det var nok fordi jeg er pasient hos min psykiater, og om du ikke viste det er min psykiater den ledende i Norge på autisme sa de, jeg svarte OK. Nå har jeg sendt mail til min psykiater om hun ikke kan skrive en bok om autisme, hun kan jo så mye!

To andre i gruppen har fått respekt på oxytocin, de får prøve i 6 uker, men etter dette skal det til vurdering. Jeg bruker en flaske på to dager, så jeg bruker mye, og derfor må det dokumenteres effekt.

Min psykiater er streng, noe jeg sikkert selv ville vært, men jeg ville helt slippe å være med, jeg var livredd i dag for at testene skulle gi meg diagnosen PU, derfor skalv jeg, da sa psykologen at bare min muntlige fremstillings evne var nok til å vite at jeg ikke er PU. Han skjønte imidlertid min redsel da han hørte hva som skjedde på Ullevål universitetssykehus da jeg var 7, 11 og 13 år.

Hvor mye bruker du?

Svar meg om det hjelper deg.

Skrevet

Ja, jeg er jo ingen storforbruker - her er det fra to til fire doser pr døgn. For jeg fikk nå sist instruks om å bruke den litt hyppigere (opp fra to til fire doser). Jeg vet ikke om det hjelper meg, men jeg tror jeg har litt mindre problemer med sjalusi og er blitt litt mindre redd for å bli forlatt? Men jeg er altså ikke sikker. Har ikke fått noen tilbakemeldinger fra andre om at jeg er blitt mer omgjengelig eller noe sånt. Kanskje jeg da måtte opp i mye større doser?

Jeg sliter litt med at det renner ut igjen fra nesa, hehe, får ikke til å bruke den så elegant. Kanskje mister jeg halvparten av effekten med en gang...?

Skrevet (endret)

Hva er det dette skal hjelpe mot?

Endret av sur kjerring
Skrevet

Ja, jeg er jo ingen storforbruker - her er det fra to til fire doser pr døgn. For jeg fikk nå sist instruks om å bruke den litt hyppigere (opp fra to til fire doser). Jeg vet ikke om det hjelper meg, men jeg tror jeg har litt mindre problemer med sjalusi og er blitt litt mindre redd for å bli forlatt? Men jeg er altså ikke sikker. Har ikke fått noen tilbakemeldinger fra andre om at jeg er blitt mer omgjengelig eller noe sånt. Kanskje jeg da måtte opp i mye større doser?

Jeg sliter litt med at det renner ut igjen fra nesa, hehe, får ikke til å bruke den så elegant. Kanskje mister jeg halvparten av effekten med en gang...?

Hei!

Du tar alt for lite!

Du tar det som foreskrevet for amming, det vil ikke ha noen særlig effekt, halveringstiden er svært kort 3-17 min.

Men den øker kroppens egenproduksjon, men kun i liten grad nesespray. Pga av min egeninnhentede informasjon, bruker jeg 1 flaske pr dag eller 1 flaske på to dager, dvs ca 20 flasker i mnd. etter mitt eget korte langtidsregnskap.:-)

Bivirkninger kan være sammentrekninger i livmor, kraftige, samt en del annet. Jeg har ikke opplevd dette, nesespray gir for lite oxytocin, hadde vi fått intravenøst, ville virkningen vært bedre.

Jeg tar ofte og tuller /sier, tar min lille dose kokain :-) for jeg snufser og snufser og trekker inn, og det er jo ikke alltid andre forstår hva jeg snufser for :-) Jeg må ofte ta fire doser på en gang fordi to renner ut :-) men jeg har fått en god teknikk etter hvert :-)

Skrevet

Hva er det dette skal hjelpe mot?

Hei!

Jeg viste pga av studier i medisin, at oxytocin blir kalt "kjærlighets hormonet", jeg leste meg opp på dette og fant noen tilfeldige, men ikke randomiserte studier på dette rundt omkring i verden.

Min psykiater var så snill å sette opp en kontrollert studie, som jeg, er med i, den eneste.

Jeg har ikke selv merket så stor effekt, men det har andre, feks min mann og Bella Dotte m.fl.

De syns jeg er blitt mer fleksibel feks. Det er deilig. Men min autisme sitter fast :-(

Jeg oppfatter like konkret og bokstavelig, men selvsagt å bli mer fleksibel er okey.

Jeg gjenkjenner også litt bedre ansikter, litt, og jeg blir fortere oppmerksom på andre mennesker, i begynnelsen ble jeg forelsket, jeg smilte feks mye mer til andre og følte meg tiltrukket av en mann som skulle leie meg en jordfreser. Jeg ble selv overrasket, men lurer på, selv om ikke er sikker på om oxytocin spiller inn.

Pga av min endring, og så merkbare endring for andre, vil nå ALLE jeg kjenner med asperger ha oxytocin :-) et kompliment! :-)

Det fjerner IKKE autisme, er kun en bitteliten hjelp på noen symptomer.

Skrevet

Tv og aviser gir oss informasjon om verden: nyheter, og underholdning. Tv og aviser er begge massemedier, de som jobber der heter journalister, de fleste i Norge ser på tv og leser i en avis i løpet av en uke. Jeg ville aldri tenkt på at de er firkantede, men det er også riktig. Likheten med en blomst og et menneske ville jeg sagt var at begge er levende, og vil dø. Begge trenger næring, og spesielt vann og oksygen. Eukayote celler vet jeg ikke hva er, men slo det opp, og det handler (hvis jeg har forstått det riktig) om celler i levende organismer, så da stemmer jo også ditt svar, bare mer presist enn mitt. Du har sikkert gjort det bra på testen, men jeg vil tippe at den gir dem et pekepinn om at du har asperberger syndrom.

Hei!

Takk :-)

Jeg mener blomster ikke har noen tanker, dvs at de ikke har tanker om at de VIL dø, det er ikke noen drivkraft i dem, de dør kun fordi deres liv er til ende, av fysiologiske og forklarbare mekanismer.

Eukaryote celler er celler med cellekjerne, det er ellers en rekke forskjeller på blomsterceller og dyreceller, men de har cellekjerne i motsetning til prokaryote celler. Jeg forklarte ikke veldig, jeg kom bare på dette som felles, også er det jo mange ulikheter, men det spurte ikke psykologen om, så jeg sa ikke mye.

Dessuten var jeg stresset, stresset fordi jeg stadig måtte tegne det samme dårlige bilde av et hus med linjer i, jeg tegnet det jo når jeg kom, og jeg måtte tegne det tre ganger til ??

Når han spurte meg om hva en krokodille var, ble jeg stresset, jeg tenkte, "hvor skal jeg starte?" Jeg kom ikke på mye, enda jeg kan mye om krypdyr, ...Jeg svarte at de legger egg og at de ikke tilhører vår fauna, og at de tilhører krydyrene... Så sa psykologen "Vet du noe mer?" Og jeg svarte "nei", men det vet jeg, jeg klarte bare ikke å huske på det under det stresset der.

Jeg kan mest om marinbiologi, men jeg kan en del om krypdyr, amfibier, reptiler og skilpadder, mest fordi jeg har drevet en egen kartlegging i Oslo området, av salamander, frosk orm, buorm, padde m.m.

Men det visste ikke psykologen, og vet han ikke, jeg ble bare taus for jeg var engstelig, veldig, inni hele meg :-(

Skrevet

Jeg mente ikke at at en blomst vil dø, som i 'ønsker' å dø. Jeg mente "vil dø" som i " kommer til å dø". Det var upresist formulert av meg. Du er mye mer presis :)

Skrevet

Jeg mente ikke at at en blomst vil dø, som i 'ønsker' å dø. Jeg mente "vil dø" som i " kommer til å dø". Det var upresist formulert av meg. Du er mye mer presis :)

Hei!

Ok

Ikke alltid, jeg slurver selv mye, nettet hjelper meg :-)

Skrevet (endret)

Lurer på om du egentlig kan har asperger. Vel det er jo mange personligheter med AS, men et viktig trekk er jo god logisk sans. Så det med "avis og TV hadde vært logsk for meg å svart at begge gir informasjon, eller forteller oss noe. Det er mange måter å si det på , 

Endret av FGT
Skrevet

Lurer på om du egentlig kan har asperger. Vel det er jo mange personligheter med AS, men et viktig trekk er jo god logisk sans. Så det med "avis og TV hadde vært logsk for meg å svart at begge gir informasjon, eller forteller oss noe. Det er mange måter å si det på , 

Hei!

Du trenger ikke lure :-)

Alle er enige, små psykologer som store psykiater, eller om det er omvendt.:-)

Og ektemann og venner og autismeenhet og barnehabilitering og Bup og andre mennesker.

Jeg er i dag bare glad for det, Jeg spurte denne nye mannen(psykologen) og det første han ville tenkt var å utrede meg for asperger.

Selv om jeg ikke er glad for å ha asperger, tenkte jeg, det bekrefter alt jeg vet, så jeg ble glad.

Jeg er veldig basert på logisk og fornuftig og fakta og dessverre ikke følelser.

Skrevet

Det er mange måter å være logisk på, og mange likheter mellom avis og TV.

Glede er en følelse, du mangler ihvertfall ikke følelser, Madelenemie.

Skrevet

Det er mange måter å være logisk på, og mange likheter mellom avis og TV.

Glede er en følelse, du mangler ihvertfall ikke følelser, Madelenemie.

Hei!

:-) mmm

Skal se hvordan det går med firkant som likhet mellom Tv og avis....sukk..

Nå tar jeg det som en øvelse i å ikke ta meg selv for høytidelig :-)

Jeg ga dem alle min papirer :-) med 6 i alle fag:-) skryt, og A på nesten alle univeristetseksamener = skryt. de ville ikke ha dem :-) De sa det var ikke det de skulle måle. Ikke IQ test= jippi

Jeg hadde bare behov av å være flink,  muffins eller pikekyssflink eller salamderflink, jeg ville bare være flink og vanlig og gjennomsnitlig.

Så sa psykologen, han var kjempehyggelig, at de ville måle andre ting, da tok jeg figurtester og andre tester og rare tester, og jeg greide alt :-) Unntatt å forklare ordene :-( da begynte jeg å lure.

Figurtestene likte jeg best!

Skrevet

Hei!

Du trenger ikke lure :-)

Alle er enige, små psykologer som store psykiater, eller om det er omvendt.:-)

Men i den andre tråden skrev du at du trodde du har høyfungerende autisme?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...