Gå til innhold

fartsgrense og valg


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hehe, alle tenker bare på at de skal komme seg opp bakkene, men jaggu skal de ned igjen også og da er det godt med pigger, spesielt på is med tung bil. Min store Suv kan ta seg frem i en halv meter med snø uten problemer, noe jeg også har prøvd, men å stoppe det store droget i nedoverbakke er ikke bare, bare. Har jeg den i Drive og kjører så sakte at hjulene bare såvidt går rundt, så er det lille pådraget som automaten gir er nok til at jeg ikke klarer å bremse den på is, da må jeg ta den ut av gir, hvis jeg kjører med helårsdekk.

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    46

  • AnonymBruker

    16

  • Togli

    12

  • Angustia1

    11

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!

 

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!

Det betyr mye hvor vi bor i landet. Bor du f.eks i Oslo og stort sett kjører på saltede veier så trenger du ikke annet enn piggfrie vinterdekk,

Jeg kjører av og til på vestlandet også og der kan det være veldig isete veier og i tillegg til fjelloverganger og da vil jeg ha piggdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende helårsdekk så er jeg ikke helt enig i det mrxx her sier, selv om det ikke er "helt galt" ;)

 

Et helårdekk er egentlig et dekk som ikke er bra verken på sommer eller vinter. Det kan fungere "helt greit", men vi være dårligere enn et rent sommerdekk på sommeren, og (mye) dårligere enn et rent vinterdekk på vinteren.

 

Spesielt i Norge hvor vi har så store forskjeller i temperatur og kjøreforhold mellom sommer og vinter, så er et "helårsdekk" dårlig egnet. Hvor dårlig avhenger selvfølgelig også en del av hvor og hvordan du kjører, men du vil uansett få en lengre bremsestrekning i alle typer vær enn med dekk som er spesielt tilpasset en av de to årstider - og spesielt på is og snø så kan det være meget stor forskjell.

 

Det er en grunn til at det selger så mange vinterdekk i Norge. Vær også obs på at forsikringsselskaper KAN redusere utbetalingen hvis du havner i en ulykke på vinteren med "helårsdekk" som viste seg å fungere for dårlig for føreforholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende helårsdekk så er jeg ikke helt enig i det mrxx her sier, selv om det ikke er "helt galt" ;)

 

Et helårdekk er egentlig et dekk som ikke er bra verken på sommer eller vinter. Det kan fungere "helt greit", men vi være dårligere enn et rent sommerdekk på sommeren, og (mye) dårligere enn et rent vinterdekk på vinteren.

 

Spesielt i Norge hvor vi har så store forskjeller i temperatur og kjøreforhold mellom sommer og vinter, så er et "helårsdekk" dårlig egnet. Hvor dårlig avhenger selvfølgelig også en del av hvor og hvordan du kjører, men du vil uansett få en lengre bremsestrekning i alle typer vær enn med dekk som er spesielt tilpasset en av de to årstider - og spesielt på is og snø så kan det være meget stor forskjell.

 

Det er en grunn til at det selger så mange vinterdekk i Norge. Vær også obs på at forsikringsselskaper KAN redusere utbetalingen hvis du havner i en ulykke på vinteren med "helårsdekk" som viste seg å fungere for dårlig for føreforholdene.

Akkurat slik har mannen min også forklart meg. Ikke snakk om at vi skal ha helårsdekk. Vi kjører piggfritt, også selv om vi kjører en del på glatte og isete veier på Vestlandet. Som regel kommer vi frem dit vi skal ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr mye hvor vi bor i landet. Bor du f.eks i Oslo og stort sett kjører på saltede veier så trenger du ikke annet enn piggfrie vinterdekk,

Jeg kjører av og til på vestlandet også og der kan det være veldig isete veier og i tillegg til fjelloverganger og da vil jeg ha piggdekk.

Enig i det. Bodde i Oslo for mange år siden, og hadde da piggfrie dekk.... Gikk helt fint helt til vi skulle en søndagstur til Nesodden :P Det gikk heldigvis bra, men var nære på at bilen fikk seg en trøkk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende helårsdekk så er jeg ikke helt enig i det mrxx her sier, selv om det ikke er "helt galt" ;)

 

Et helårdekk er egentlig et dekk som ikke er bra verken på sommer eller vinter. Det kan fungere "helt greit", men vi være dårligere enn et rent sommerdekk på sommeren, og (mye) dårligere enn et rent vinterdekk på vinteren.

 

Spesielt i Norge hvor vi har så store forskjeller i temperatur og kjøreforhold mellom sommer og vinter, så er et "helårsdekk" dårlig egnet. Hvor dårlig avhenger selvfølgelig også en del av hvor og hvordan du kjører, men du vil uansett få en lengre bremsestrekning i alle typer vær enn med dekk som er spesielt tilpasset en av de to årstider - og spesielt på is og snø så kan det være meget stor forskjell.

 

Det er en grunn til at det selger så mange vinterdekk i Norge. Vær også obs på at forsikringsselskaper KAN redusere utbetalingen hvis du havner i en ulykke på vinteren med "helårsdekk" som viste seg å fungere for dårlig for føreforholdene.

Var nok ikke så store forskjellen med det jeg sa og det du sier, så vi er nok enige. Helårsdekk fungerer stort sett bare på våren, sommeren og høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet også jeg er en god sjåfør, jeg hadde ikke fått sertifikat på buss, stor tilhenger osv... hvis jeg ikke kjørte aktsomt, kan manøvrere og lukeparkere med tilhenger, kanskje burde alle for å få sertifikat lære seg å lukeparkere på 5 -10 sekunder, det sier mye om trafikkferdigheter hvis man ikke klarer å rygge med tilhenger!

 

De fleste av oss utenfor de store byene trenger ikke å lukeparkere mye - og får lite trening i det - ei heller har jeg trengt å kjøre/rygge med henger... Hadde det vært aktuelt, hadde jeg selvsagt lært meg det.

 

Ang det at på motorveien er det ok å kjøre fort siden ingen løper over veien - det kan skje uforutsette ting på en motorvei også. Ting kan falle av fra et lastplan, kjedekollisjon etc. Da skal det godt gjøres å takle det med hastigheter på 140-150 km/t... Eller, hva med en punktering? Selv om folk påstår at man knapt nok gjør det nå for tiden, har jeg punktert flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også jeg er en god sjåfør, jeg hadde ikke fått sertifikat på buss, stor tilhenger osv... hvis jeg ikke kjørte aktsomt, kan manøvrere og lukeparkere med tilhenger, kanskje burde alle for å få sertifikat lære seg å lukeparkere på 5 -10 sekunder, det sier mye om trafikkferdigheter hvis man ikke klarer å rygge med tilhenger!

Jeg har ikke engang kjørt rett frem med tilhenger, men har gode trafikkferdigheter allikevel. :) Har ikke hengerfeste på bilen min og har absolutt ingen planer om å kjøre med henger, det får andre (les: kjæresten, han er knallgod på det, også på rygging med henger!) ta seg av om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang kjørt rett frem med tilhenger, men har gode trafikkferdigheter allikevel. :) Har ikke hengerfeste på bilen min og har absolutt ingen planer om å kjøre med henger, det får andre (les: kjæresten, han er knallgod på det, også på rygging med henger!) ta seg av om det er nødvendig.

Hei!

 

Ok.

 

Jeg mener bare det skaper trafikk kaos når man ikke kan rygge med henger, men kjører med henger??

 

Jeg hjalp et menneske en gang som skulle rygge inn en port i byen med tilhenger, hun sperret hele trafikken, og virket redd, derfor måtte jeg gå ut av min bil, den stod bak hennes, det var trangt og selv om andre biler tutet (det hele var merkelig, tute når man åpenbart ser at noen strever, det syns jeg er ufint) så rygget jeg bilen hennes inn, og hun ble veldig glad, jeg måtte så forte meg ut i veien og sette meg i bilen min, og da tutet de på meg?? Og det merkelige er jo at hadde ikke jeg gått ut av bilen min og hjulpet henne med å fjerne tilhenger og bilen fra veien, så hadde jo ingen kommet frem. Jeg ristet irritert på hodet til bilen som tutet på meg, men først henne, for det var jo både ufint og ulogisk. Alle burde jo se at hun slet... og blir man nervøs gjør det jo saken enda verre, hun burde jo ikke kjørt med tilhenger når hun ikke kunne rygge, men det har hun nok lært. Jeg så hun var lei seg, og ser jeg det, da er man veldig lei seg.

 

Men fint du ikke kjører med tilhenger hvis du ikke kan rygge med tilhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde aspergere var logiske og opptatt av å følge regler?

 

Aspergere har problemer med å skjønne regler, i alle fall statisk. Om andre bryter reglene forvirrer det dem, og de gjør gjerne det samme ut fra "erfaring". Det tror at siden fler er som dem, så er det ok.

Anonymous poster hash: f2188...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et helårdekk er egentlig et dekk som ikke er bra verken på sommer eller vinter. Det kan fungere "helt greit", men vi være dårligere enn et rent sommerdekk på sommeren, og (mye) dårligere enn et rent vinterdekk på vinteren.

 

Trodde ikke det var noe som var helårsdekk? Piggfrie vinterdekk skal man ikke kjøre på sommeren, i alle fall er det det jeg har lært.

Anonymous poster hash: f2188...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergere har problemer med å skjønne regler, i alle fall statisk. Om andre bryter reglene forvirrer det dem, og de gjør gjerne det samme ut fra "erfaring". Det tror at siden fler er som dem, så er det ok.

Anonymous poster hash: f2188...335

Fra tid til annen synes jeg det dukker opp vel mange generaliseringer av typen "Aspergere er slik eller slik". Noen av generaliseringene er det kanskje hold i, andre virker som useriøse spekulasjoner. Hvordan kan du belegge dine påstander i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke engang kjørt rett frem med tilhenger, men har gode trafikkferdigheter allikevel. :) Har ikke hengerfeste på bilen min og har absolutt ingen planer om å kjøre med henger, det får andre (les: kjæresten, han er knallgod på det, også på rygging med henger!) ta seg av om det er nødvendig.

 

Helt klart ;) Nå har jeg en liten bil (Auris hybrid), men hater å kjøre nedoverbakke med den på glatta utenfor huset mitt... Pissredd for å havne utenfor veien (bratt skråning). Piggdekk er et must her jeg bor på nordvestlandet!Jeg er så sint, og jeg har vært i 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok ikke så store forskjellen med det jeg sa og det du sier, så vi er nok enige. Helårsdekk fungerer stort sett bare på våren, sommeren og høsten.

 

Svarer litt vilkårlig her til de som svarte meg på avsporinga mi av tråden, takk til dere!

 

Jeg avtalte time hos en "dekkspesialist" i dag for kjøp av piggdekk og bytte / omlegging osv. Etter 2 sekunder sa han; "Dette er ikke helårsdekk, det er piggfrie vinterdekk. Piggfrie vinterdekk egner seg dårlig på sommerføre, særlig ved våt vegbane."

 

Og som om det ikke var nok; dekka viste seg å være fra uke 23 i 2001, altså samtidig som bilen blei registrert  :wub: Dama jeg kjøpte bilen av påsto det var helårsdekk og har tydeligvis aldri skifta (noe også sand-/skitthaugen bekrefta da felgene blei tatt av). Jaja, slik går nu dagan  :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt vilkårlig her til de som svarte meg på avsporinga mi av tråden, takk til dere!

 

Jeg avtalte time hos en "dekkspesialist" i dag for kjøp av piggdekk og bytte / omlegging osv. Etter 2 sekunder sa han; "Dette er ikke helårsdekk, det er piggfrie vinterdekk. Piggfrie vinterdekk egner seg dårlig på sommerføre, særlig ved våt vegbane."

 

Og som om det ikke var nok; dekka viste seg å være fra uke 23 i 2001, altså samtidig som bilen blei registrert  :wub: Dama jeg kjøpte bilen av påsto det var helårsdekk og har tydeligvis aldri skifta (noe også sand-/skitthaugen bekrefta da felgene blei tatt av). Jaja, slik går nu dagan  :ph34r:

Ojjj - 12 år gamle dekk! Jammen bra du ikke lot deg overbevise om dekkenes fortreffelighet.

Jeg skiftet ut mine piggdekk lenge før piggene eller sporene var utslitt, de var ganske enkelt blitt harde som følge av sin alder. Jeg fikk et langt og omsorgsfullt foredrag av en fyr fra naf en gang jeg hadde kjørt meg fast på fjellet, om betydningen av å ikke bare være opptatt av spordybde eller pigger når dekk skulle vurderes.

Min dinosauraktige bil har det bra med sine helårsdekk, det sies at de fleste yrkessjåfører med tilsvarende bil også kjører på helårsdekk (eller hva det nå heter). Men dette er ingen bil for feinschmeckere;-) Dessverre ser det ut til at jeg må skifte bil i år og det synes jeg er noe pes! Har hatt den nåværende i 11 år og aner ikke hva slags bil jeg skal kjøpe :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojjj - 12 år gamle dekk! Jammen bra du ikke lot deg overbevise om dekkenes fortreffelighet.

Jeg skiftet ut mine piggdekk lenge før piggene eller sporene var utslitt, de var ganske enkelt blitt harde som følge av sin alder. Jeg fikk et langt og omsorgsfullt foredrag av en fyr fra naf en gang jeg hadde kjørt meg fast på fjellet, om betydningen av å ikke bare være opptatt av spordybde eller pigger når dekk skulle vurderes.

Min dinosauraktige bil har det bra med sine helårsdekk, det sies at de fleste yrkessjåfører med tilsvarende bil også kjører på helårsdekk (eller hva det nå heter). Men dette er ingen bil for feinschmeckere;-) Dessverre ser det ut til at jeg må skifte bil i år og det synes jeg er noe pes! Har hatt den nåværende i 11 år og aner ikke hva slags bil jeg skal kjøpe :-(

 

Ja, dekkmannen sa også dette med at man ikke skal stole på mønsterdybden. Mine dekk så greie ut (for meg), men var visst steinharde og ergo modne for "dynga".

 

Skjønner godt at du syns bilkjøp er noe herk, og jeg kan dessverre ikke gi deg råd! Har du noen venner e.l som kan bistå deg i prosessen? Det er gull verdt. Jeg har av ulike årsaker plutselig ikke noen som kan hjelpe meg i bilspørsmål, og da er jeg prisgitt dyre fagfolk. Ikke misforstå, fagfolka har min dypeste respekt, men det koster skjorta hver gang man må skifte en plugg  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt vilkårlig her til de som svarte meg på avsporinga mi av tråden, takk til dere!

 

Jeg avtalte time hos en "dekkspesialist" i dag for kjøp av piggdekk og bytte / omlegging osv. Etter 2 sekunder sa han; "Dette er ikke helårsdekk, det er piggfrie vinterdekk. Piggfrie vinterdekk egner seg dårlig på sommerføre, særlig ved våt vegbane."

 

Og som om det ikke var nok; dekka viste seg å være fra uke 23 i 2001, altså samtidig som bilen blei registrert  :wub: Dama jeg kjøpte bilen av påsto det var helårsdekk og har tydeligvis aldri skifta (noe også sand-/skitthaugen bekrefta da felgene blei tatt av). Jaja, slik går nu dagan  :ph34r:

Hau, hau, hehe, det er det i alle fall ikke noe å tenke på. Da gjør du ei god investering. Det er mange som ikke vet forskjell på helårsdekk og piggfrie piggdekk.

Jeg har kjørt på piggfrie dekk om sommeren og det fungerte helt greit, men de er, som han sier, ikke gode på vått føre, men det er er jaggu meg dårlige sommerdekk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojjj - 12 år gamle dekk! Jammen bra du ikke lot deg overbevise om dekkenes fortreffelighet.

Jeg skiftet ut mine piggdekk lenge før piggene eller sporene var utslitt, de var ganske enkelt blitt harde som følge av sin alder. Jeg fikk et langt og omsorgsfullt foredrag av en fyr fra naf en gang jeg hadde kjørt meg fast på fjellet, om betydningen av å ikke bare være opptatt av spordybde eller pigger når dekk skulle vurderes.

Min dinosauraktige bil har det bra med sine helårsdekk, det sies at de fleste yrkessjåfører med tilsvarende bil også kjører på helårsdekk (eller hva det nå heter). Men dette er ingen bil for feinschmeckere;-) Dessverre ser det ut til at jeg må skifte bil i år og det synes jeg er noe pes! Har hatt den nåværende i 11 år og aner ikke hva slags bil jeg skal kjøpe :-(

Harde piggdekk tar ikke tak i det hele tatt. Jeg hadde en gang, den tiden jeg studerte, en bil med gamle dekk, mønsteret var veldig bra, men jeg kom meg ikke noe sted. I tillegg studerte jeg i en by hvor det er bakker over alt og jeg sto fast over alt:-)

Men vinteren etter så kjøpte jeg nye dekk og sto ikke fast en eneste gang, det var som å kjøre på tørr asfalt i forhold til de gamle dekkene, det var som natt og dag.........ikke var det mulig å stoppe med det heller.

Endret av mrxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...