Gå til innhold

fartsgrense og valg


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde jeg vist at Høyre vil gå for fartsgrenser på 130 km/h ville jeg tenkt meg om.

 

Da kan jeg kjøre i 150 - 160 km/h.

 

Det partiet som tar sikte på ingen fartsgrense stemmer jeg på, jeg elsker å kjøre fort!

 

I Tyskland, Finland og Danmark kjørte jeg i 180 Km /h, og jeg tenker ofte at det er helt mulig her hjemme, særlig på de nye motorveiene.

 

Vi har bra biler og må terroriseres av urimelige fartsgrenser:-(

 

Heldigvis sist gang jeg kjørte E6 til Telemark, så hadde en bil kjørt inn i autovernet og det kom mye røyk, jeg tenkte da "sikkert kommer det politi" og politi kom, og da bremser alle opp. 

 

Heldigvis sist gang jeg kjørte E6 til Telemark, så hadde en bil kjørt inn i autovernet og det kom mye røyk, jeg tenkte da "sikkert kommer det politi" og politi kom, og da bremser alle opp. "

 

Ja? Telemark har få veier som tillater en fart på 100+, og (døds)ulykkene er deretter. Bilparken er kanskje ikke generelt på høyde med det som er optimalt, men risikoen for barn / elg / rådyr osv bør tilsi at sjøl de med de raskeste bilene bør tilpasse farten etter forholda.

 

Dette gjelder vel tettbygde strøk uansett landsdel. Personlig bråstoppa jeg på Bygdøy for en "mini-skater" i dag, og jeg "fletta inn" en gammel traver av en lastebil på E6. Håper ikke jeg blir vitne til røyk og eventuelle personskader  :(

 

Jeg har også kjørt fort på motorveier i andre land, men tenker at vi må ta hensyn til veistandard og populasjon her før vi lever ut egne ønsker.

 

i ytterste konsekvens er det snakk om mine og dine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 184
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    46

  • AnonymBruker

    16

  • Togli

    12

  • Captain Cheeseheart

    11

Det er ikke en regel, men det er en vanlig praksis, det har du rett i. Men det er en stor forskjell. Fartsgrenser er ikke en veiledende grense, det er en grense. Det er tillatt å gå på rød mann når det er klart, men det er ikke tillatt å bryte fartsgrensen selv om man er alene på veien. Men straffen er verre jo fortere man kjører. Når du setter cruisekontrollen på 130 km/t kjører du antagelig i 120, og på tørr asfalt og lite trafikk og uten forstyrrelser i bilen så KAN det være forsvarlig, MEN likevel ulovlig. Jo flere som har din holdning til fart og egne kjørferdigheter, jo større risiko. Det er nok derfor mange blir provosert av deg i denne tråden... Og forskning viser at mange folk kjører fortere på andre mindre veier når de har vendt seg til veldig høy fart på de nyeste motorveiene. Og husk at de aller fleste sjåfører mener de er bedre enn gjennomsnittet! :-) (jeg sier ikke at det gjelder deg, altså!)

Hei!

 

Jeg spurte psykologen til Bella Dotte og han var helt enig med meg, lite irriterte han mer enn de norske bremseklossene i venstrefil sa han :-) Jeg ble glad, en mann etter mitt hjerte.

 

Jeg ble glad, ja for jeg ser jo at jeg kjører middels, jeg kjører så jeg får en saftig bot, men ikke mister sertifikatet.

 

Mange andre kjører så de mister sertifikatet. Nå merker jeg selv at jeg spekulerer i andres fart dvs jeg tenker, "ja den bilen kjører i 150 km /h legger jeg meg etter de en stund" dette er jo noe jeg spekulerer i på gode kjørestrekninger, der det burde vært fri fart...

 

Heldigvis bor jeg i byen, men jeg suser på der jeg kan :-)

Men ikke i villastrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis sist gang jeg kjørte E6 til Telemark, så hadde en bil kjørt inn i autovernet og det kom mye røyk, jeg tenkte da "sikkert kommer det politi" og politi kom, og da bremser alle opp. "

 

Ja? Telemark har få veier som tillater en fart på 100+, og (døds)ulykkene er deretter. Bilparken er kanskje ikke generelt på høyde med det som er optimalt, men risikoen for barn / elg / rådyr osv bør tilsi at sjøl de med de raskeste bilene bør tilpasse farten etter forholda.

 

Dette gjelder vel tettbygde strøk uansett landsdel. Personlig bråstoppa jeg på Bygdøy for en "mini-skater" i dag, og jeg "fletta inn" en gammel traver av en lastebil på E6. Håper ikke jeg blir vitne til røyk og eventuelle personskader  :(

 

Jeg har også kjørt fort på motorveier i andre land, men tenker at vi må ta hensyn til veistandard og populasjon her før vi lever ut egne ønsker.

 

i ytterste konsekvens er det snakk om mine og dine barn.

 

Urk, skjønner tydeligvis lite av sitatfunksjonen  :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, skjønner tydeligvis lite av sitatfunksjonen  :angry:

Hei!

 

Ikke vær lei deg jeg skjønner sitatfunksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg spurte psykologen til Bella Dotte og han var helt enig med meg, lite irriterte han mer enn de norske bremseklossene i venstrefil sa han :-) Jeg ble glad, en mann etter mitt hjerte.

 

Jeg ble glad, ja for jeg ser jo at jeg kjører middels, jeg kjører så jeg får en saftig bot, men ikke mister sertifikatet.

 

Mange andre kjører så de mister sertifikatet. Nå merker jeg selv at jeg spekulerer i andres fart dvs jeg tenker, "ja den bilen kjører i 150 km /h legger jeg meg etter de en stund" dette er jo noe jeg spekulerer i på gode kjørestrekninger, der det burde vært fri fart...

 

Pleier du alltid å bryte loven like lett? Trodde dere aspergere var veldig opptatt av regler.

 

Ellers kan du kose seg med denne råkjøringsvideoen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=hXi6wEaDFVw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører ikke fort, bilen min har ikke nok krefter til det. I denne tråden uttrykkes en slags puritanisme mht fart som ikke er representativ for den trafikken jeg daglig ser på motorvei. Å ligge 30 km over fartsgrensen når det er snakk om 80 - 100 soner er alt annet enn uvanlig.

Jeg håper du er god til å tilpasse fart etter forholdene madelenimie, ellers kan din fartsglede bli farlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen ting galt i å like fart og det å kjøre fort Madelenemie. Jeg har gjort dette i "alle år" (hvilket betyr mer enn 25...), og jeg har hatt stor glede av det.

 

Men det er svært uansvarlig å kjøre så mye raskere enn fartsgrensene som du antyder her - av mange årsaker, hvorav en av dem er at andre trafikanter ikke alltid forventer det, ikke alltid er like flinke til å sjekke ofte nok i speilet når de bytter fil,og det kan være nok til at du (i alt for høy fart) blir årsaken til at det inntreffer en trafikkulykke i høy hastighet.

 

Husk at det er ikke deg selv du skal ta ansvaret for når du kjører for fort, men de andre som det kan gå ut over. Bilen(e) du risikerer å involver i en dødsulykke kan være fulle av barn. Synes du det er "greit" å ha det på din samvittighet at du er direkte ansvarlig for at andres barn dør?

 

Selv tok jeg veldig tidlig det valget å få utløp for fartsfølelsen på bane. Derfor har jeg mange ganger i året reist rundt i hele Europa for å kjøre på bane - mest med motorsykkel men også med bil. Er man ikke like "ivrig" som meg, så finnes det også baner her i Norge der man kan utfolde seg, få oppleve det spennende/morsomme med å kjøre fort og presse sine egne og kjøretøyets grenser - uten å risikere andre enn seg selv (og den risikoen er svært liten på bane i stedet for på vanlig vei).

 

Min oppfordring til deg og slike som deg,er å få utløp for fartsfølelsen på de steder som er laget for nettopp det - uten å risikere andres liv og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps: til min 50 års dag fikk jeg i presang av min kone, en dag på Scandinavian Raceway (Anderstorp, Sverige) der jeg fikk kjøre Formel 1 bil.

 

Hvis du ønsker å vite hva fart, kraft, aksellerasjon og spenning virkelig er (og har råd), så bør du prøve dette:

 

http://www.rajamakiracing.com/sv/

 

For meg er 150 km/t på norske veier ALT for fort. Men jeg har veldig ofte kjørt i over 300 km/t med motorsykkel, og nesten like fort med biler - men ikke på norske veier..... Der holder jeg meg til fartsgrensen, eller litt over - men ikke mer enn at jeg ikke vil bli tatt om det er en kontroll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er provosert, sint og veldig oppgitt over holdningene Madeleinemie har til fart i denne tråden, og ikke minst den manglende viljen til å forsøke å forstå at dette er veldig galt og potensielt farlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også provosert over holdningene dine her. Ditt eget behov for / lyst til fart ser ut til å gjøre deg helt blind for hensynet til andres sikkerhet.

 

Det er først og fremst sikkerhetsmessige grunner til at fartsgrensene er som de er i Norge. 

 

http://www.dagbladet.no/2013/10/09/tema/dinside/bil/fartsgrense/trafikkfarlig/29686190/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det jeg skriver. Fikk en "råkjører" mitt imot bilen min. Front mot front kollisjon. Ble slengt gjennom lufta ca 10 meter. Den personen lever dessverre ikke lengre.

 

Blir syk bare av å se det du skriver om moro og fart. Husk det kan fort gå over til å bli veldig tragisk og trist. Det er farlig å kjøre bil. Høy fart gjør at ulykker blir veldig mye farligere og man ser mye større skader på mennesker. Du bør tenke på dette før du setter deg i bilen igjen!

 

 

Det er ikke snakk om  å øke fartsgrense der det ikke er midtdeler f.eks da. 

 

Og da er det heldigvis sjeldnere at det skjer front mot front

 

Og jeg ser jo det, at folk kjører fort i 130 der det er 100 sone uansett

Anonymous poster hash: 72ef4...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om hvem _jeg_ ville gitt sertifikat til, og ikke.

 

Heldigvis blir ikke førerkortet gitt til hvem som helst, av hvem som helst

 

Man skal gjennom en omfattende kjøreopplæring, med både teoretisk og praktisk prøve

Anonymous poster hash: 72ef4...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører i 130 km/t fordi du kan ta boten???

Det første som slår meg når jeg leser om slike holdninger er at en ikke burde ha lappen.

Skal de som har råd til bøter kunne definere sine egne regler?

Anonymous poster hash: fd8ef...164

 

Man definerer ikke sine egne regler selv om man kjører for fort, blir tatt og betaler boten sin. 

Det er slik regelen er det, kjører du for fort, og blir tatt for det må du betale boten du får for det. 

 

Og det er ikke bare trådstarter som kjører i 130 på motorveien hvor fartsgrensen er 100. Det er det mange som gjør. Jeg skal innrømme at jeg ofte ligger i 120 på motorveien hvor det er 100 grense, og da ligger jeg som oftest i høyre felt, og det suser biler forbi meg i venstre felt. 

 

Og det at man ikke skal ligge og sinke trafikken i venstre felt lærte jeg også på kjøreskolen. Og ligger man i 100 i venstrefelt på motorveien, da sinker man trafikken

Anonymous poster hash: 72ef4...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er ikke snakk om  å øke fartsgrense der det ikke er midtdeler f.eks da. 

 

Og da er det heldigvis sjeldnere at det skjer front mot front

 

Og jeg ser jo det, at folk kjører fort i 130 der det er 100 sone uansett

Anonymous poster hash: 72ef4...70c

 

Jeg skjønner det nå. Skjønte det ikke etter det første innlegget M skrev. Likevel mener jeg det er viktig å se sammenhengen mellom fart og konsekvensen dette kan få.

 

Selv er jeg faktisk også veldig glad i fart og å kjøre bil. Da jeg var ung og satt alene i bilen, gasset jeg nok mange ganger på veldig mye og kjente den frihetsfølelsen. Ingenting kunne jo skje med meg?

 

Etter at jeg selv fikk barn, ble jeg reddere, for hva hvis det skjer noe med barna mine? Etter den kollisjonen for mange år siden, hvor jeg faktisk lå litt under fartsgrensen, så er jeg sjeleglad for at det ikke er min skyld at den personen døde. Jeg vil ikke ha andres liv på samvittigheten.

 

Så i dag kjører jeg bil kun når jeg føler meg i stand til det. Holder fartsgrensen fordi jeg mener det er en grunn til at den er der.  Jeg har en sykdom som gjør at jeg kan "ta av litt" og synes da at det er voldsomt gøy med fart, tempo, jeg er verdensmester. Men jeg har faktisk lært så mye at når jeg merker at det kommer en sånn periode, så lar jeg bilen stå. Det gjelder også om jeg er ukonsentrert og trett en dag. Spesielt lengre bilturer, da tar jeg heller tog, eller buss, eller blir hjemme.

 

Hadde jeg ikke hatt denne selvinnsikten som jeg mener jeg har, hadde jeg levert inn førerkortet mitt. Jeg mener at det er ingen selvfølge å kjøre bil. Er veldig glad for at det også har blitt strengere å kjøre med medisiner, rus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det nå. Skjønte det ikke etter det første innlegget M skrev. Likevel mener jeg det er viktig å se sammenhengen mellom fart og konsekvensen dette kan få.

 

Selv er jeg faktisk også veldig glad i fart og å kjøre bil. Da jeg var ung og satt alene i bilen, gasset jeg nok mange ganger på veldig mye og kjente den frihetsfølelsen. Ingenting kunne jo skje med meg?

 

Etter at jeg selv fikk barn, ble jeg reddere, for hva hvis det skjer noe med barna mine? Etter den kollisjonen for mange år siden, hvor jeg faktisk lå litt under fartsgrensen, så er jeg sjeleglad for at det ikke er min skyld at den personen døde. Jeg vil ikke ha andres liv på samvittigheten.

 

Så i dag kjører jeg bil kun når jeg føler meg i stand til det. Holder fartsgrensen fordi jeg mener det er en grunn til at den er der.  Jeg har en sykdom som gjør at jeg kan "ta av litt" og synes da at det er voldsomt gøy med fart, tempo, jeg er verdensmester. Men jeg har faktisk lært så mye at når jeg merker at det kommer en sånn periode, så lar jeg bilen stå. Det gjelder også om jeg er ukonsentrert og trett en dag. Spesielt lengre bilturer, da tar jeg heller tog, eller buss, eller blir hjemme.

 

Hadde jeg ikke hatt denne selvinnsikten som jeg mener jeg har, hadde jeg levert inn førerkortet mitt. Jeg mener at det er ingen selvfølge å kjøre bil. Er veldig glad for at det også har blitt strengere å kjøre med medisiner, rus osv.

 

Jeg kjører nok også mer forsiktig etter at jeg fikk barn, men kan allikevel innrømme at på motorveien som har midtdeler, og fartsgrensen er på 100, kan jeg nok ligge i 120. 

 

Men i 50 og 60 sone (og lavere) holder jeg alltid fartsgrensen. Kjører heller ikke mye over når det er 70 og 80 sone. Jeg synes forøvrig ikke 120 i 100 sone er veldig mye over heller da. Men er mer påpasselig i lavere fartsgrenser og veier uten midtdeler. 

 

Selv om jeg vet ulykker kan skje uansett. Også når man holder fartsgrensen. 

 

Jeg har selv vært i en bilulykke, hvor jeg ble påkjørt. Og jeg hadde englevakt. 

Jeg skulle av veien i 70 sone, blinket og sakket farten, bare synd vedkommende bak meg var mer opptatt av hva som skjedde i venstre fil, fordi det gikk så sakte i høyre felt. 

 

Heldigvis var det ingen mykere trafikanter som skulle over den veien jeg skulle krysse, for det er det ofte. 

Jeg ble dyttet rett inn i en murvegg

Anonymous poster hash: 72ef4...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selv om jeg vet ulykker kan skje uansett. Også når man holder fartsgrensen. 

 

 

Anonymous poster hash: 72ef4...70c

 

 

Det kan de, forskjellen er at i høyere hastigheter minsker sjansene til å komme fra det i live eller med en fungerende kropp.

 

Du har kanskje lagt merke til at mange strekninger utenfor motorvei har fått satt ned fartsgrensen til 70 km/t?  

 

Dette skjedde da det ble bevist at 70 er grensen for hva de indre organene våre tåler.  

 

Redningstjenestene har måttet innføre en ny regel:  Ikke la noen som tilsynelatende går ut av bilen uskadd, være alene den første halvtimen.  Airbagen gjør at vi ser uskadd ut på utsiden, og kan snakke og gå en liten stund før vi faller sammen av indre skader.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie skrev også at hun kjørte ut og inn mellom venstre og høyre felt for å komme seg fortere frem og forbi sinkene i venstre felt - det er ikke tillatt heller! Man skal IKKE bruke høyre felt som forbikjøringsfelt.

 

Jeg er ingen sinke selv, ligger stort sett 10-15 km/t over grensa på motorveien her (som er adskillig lavere enn i Telemark og sørover) og synes det er nok. Ofte kjører jeg forbi noen (der det er to felt i samme retning) og noen ganger kjører noen forbi meg.

 

Men holdningene hennes i denne tråden er hinsides - "jeg kjører så fort jeg vil for jeg har penger nok til å ta bota og elsker fart"... Det vitner om særdeles stor umodenhet, men kan nok i stor grad tilskrives diagnosen. Håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kan tilskrives diagnosen eller ikke, hjelper jo ikke oss andre trafikanter på veiene...



Anonymous poster hash: 1b03f...5cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hadde jeg vist at Høyre vil gå for fartsgrenser på 130 km/h ville jeg tenkt meg om.

 

Da kan jeg kjøre i 150 - 160 km/h.

 

Det partiet som tar sikte på ingen fartsgrense stemmer jeg på, jeg elsker å kjøre fort!

 

I Tyskland, Finland og Danmark kjørte jeg i 180 Km /h, og jeg tenker ofte at det er helt mulig her hjemme, særlig på de nye motorveiene.

 

Vi har bra biler og må terroriseres av urimelige fartsgrenser:-(

 

Heldigvis sist gang jeg kjørte E6 til Telemark, så hadde en bil kjørt inn i autovernet og det kom mye røyk, jeg tenkte da "sikkert kommer det politi" og politi kom, og da bremser alle opp.

Hva i all verden mener du med at du kan kjøre i 150-160 hvis fartsgrensen blir 130? Med fartsgrense 130 kan du maksimalt kjøre i 130. I tillegg må du avpasse (redusere) farten etter forholdene.

Med den oldningen du har, håper jeg du blir tatt i fartskontroll og fratatt sertifikatet før du dreper noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie skrev også at hun kjørte ut og inn mellom venstre og høyre felt for å komme seg fortere frem og forbi sinkene i venstre felt - det er ikke tillatt heller! Man skal IKKE bruke høyre felt som forbikjøringsfelt.

 

Jeg er ingen sinke selv, ligger stort sett 10-15 km/t over grensa på motorveien her (som er adskillig lavere enn i Telemark og sørover) og synes det er nok. Ofte kjører jeg forbi noen (der det er to felt i samme retning) og noen ganger kjører noen forbi meg.

 

Men holdningene hennes i denne tråden er hinsides - "jeg kjører så fort jeg vil for jeg har penger nok til å ta bota og elsker fart"... Det vitner om særdeles stor umodenhet, men kan nok i stor grad tilskrives diagnosen. Håper jeg.

 

Trodde aspergere var logiske og opptatt av å følge regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...