Gå til innhold

Et halvt år fikk jeg gleden av å være frisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å holde ut de vonde følelsene? Jeg vet det, men klarer det ikke.

Jeg vet ikke helt hva som går av meg for tiden. Destruktiv, desperat, men heldigvis klarer jeg å holde meg rolig uttad, så ingen kan merke noe på meg annet enn at jeg er litt fraværende.

Har bestemt meg for å komme meg ut på tur i dag. Tror det vil gjøre godt.

Snakker du med dine nærmeste om hvordan du har det eller går du veldig mye med disse tingene alene?

Jeg tenker at det er bra at man ikke lar sine egne vansker gå ut over de nærmeste, men at det samtidig bør være rom for å dele hvordan man har det. Dersom du forsøker holde alt for deg selv, så øker nok sannsynligheten for at du bruker selvskading som mestringstrategi.

Noe av det samme gjelder dette med at du er redd for at vanskene dine skal gå ut over jobben din, eller at det skal bli synlig på jobb at du sliter. Noen ganger fungerer det ganske bra å si _litt_ til folk man jobber med (dersom relasjonen i utgangspunktet er ok). Det går f.eks. an å si at "jeg synes jeg jobber tregt om dagen, har visst litt for mye annet å tenke på". Slike utsagn kan medvirke til å ufarliggjøre for deg selv det at du sliter.

For øvrig håper jeg du har kontakt med psykologen din for tiden slik at du i alle fall der kan snakke om hvordan du har det og hvilke mestringsstrategier som kan være gode for deg.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nycora

12

• Captain Cheeseheart

5

• frosken

3

Skrevet

Snakker du med dine nærmeste om hvordan du har det eller går du veldig mye med disse tingene alene?Jeg tenker at det er bra at man ikke lar sine egne vansker gå ut over de nærmeste, men at det samtidig bør være rom for å dele hvordan man har det. Dersom du forsøker holde alt for deg selv, så øker nok sannsynligheten for at du bruker selvskading som mestringstrategi.Noe av det samme gjelder dette med at du er redd for at vanskene dine skal gå ut over jobben din, eller at det skal bli synlig på jobb at du sliter. Noen ganger fungerer det ganske bra å si _litt_ til folk man jobber med (dersom relasjonen i utgangspunktet er ok). Det går f.eks. an å si at "jeg synes jeg jobber tregt om dagen, har visst litt for mye annet å tenke på". Slike utsagn kan medvirke til å ufarliggjøre for deg selv det at du sliter.For øvrig håper jeg du har kontakt med psykologen din for tiden slik at du i alle fall der kan snakke om hvordan du har det og hvilke mestringsstrategier som kan være gode for deg.

Jeg snakker ikke med noen om det. Prøver å spille et spill som om at alt er greit. Det er kanskje derfor jeg skriver slik jeg gjør på dol. Det er som om alt må frem når jeg først begynner, og her er det ingen som vet hvem jeg er.

Jeg skal til psykiateren i begynnelsen av november og psykologen i slutten. Har ikke snakket med noen av dem etter at jeg begynte å få problemer igjen. Har vurdert å ta kontakt med en av de, men vet ikke hvem som kan hjelpe meg nå.

Skrevet

Jeg snakker ikke med noen om det. Prøver å spille et spill som om at alt er greit. Det er kanskje derfor jeg skriver slik jeg gjør på dol. Det er som om alt må frem når jeg først begynner, og her er det ingen som vet hvem jeg er.

Jeg skal til psykiateren i begynnelsen av november og psykologen i slutten. Har ikke snakket med noen av dem etter at jeg begynte å få problemer igjen. Har vurdert å ta kontakt med en av de, men vet ikke hvem som kan hjelpe meg nå.

Jeg synes du skal forsøke å få fremskyndet timen hos minst en av dine behandlere. Du er jo selv redd for at dette er en utvikling som skal ende med sykemelding og en lang dårlig periode. Kan du ikke evt. sende et kort brev til dem begge hvor du beskriver situasjonen din og spørre om det er mulig å få time tidligere?

Skrevet

Jeg synes du skal forsøke å få fremskyndet timen hos minst en av dine behandlere. Du er jo selv redd for at dette er en utvikling som skal ende med sykemelding og en lang dårlig periode. Kan du ikke evt. sende et kort brev til dem begge hvor du beskriver situasjonen din og spørre om det er mulig å få time tidligere?

Ja, jeg bør nok gjøre det. Jeg har mulighet til å ringe de begge. Hvis det er mulighet på medisinfronten ønsker jeg å snakke med psykiateren. Hvis ikke så er det psykologen som kjenner meg best og vet hvordan jeg har reagert i tilsvarende situasjoner før. Skal tenke på det til mandag.

Takk for at du bryr deg. Det gjør godt.

Skrevet

litium virker kjempegodt mot psykisk smerte.

Ja, bare det at jeg måtte ha et toalett tilgjengelig hele tiden. Kunne ikke gå en tur ut f. Eks. Til slutt fikk jeg lav kalium pga veskemangel.

Skrevet

Kanskje du skulle prøve lithium igjen. Jeg ville heller sittet på do enn å være psykisk syk.

Må jo hele tiden veie virkning mot bivirkning og alternativer.

Håper du finner noe som kan gi deg effekt. Det er grusomt å ha det slik.

Takk, ja, jeg satt på do i mange måneder, kanskje det var et år, husker ikke. Det rant vann ut hele tiden og jeg ble meget slapp. Fikk lav kalium til slutt, derfor er nok denne uaktuell.

Skulle ønske jeg hadde noe klokt råd å gi deg, det beste du kan gjøre er nok som den kloke Frosken sier: ta kontakt med behandler!

Skrevet

Ja, jeg bør nok gjøre det. Jeg har mulighet til å ringe de begge. Hvis det er mulighet på medisinfronten ønsker jeg å snakke med psykiateren. Hvis ikke så er det psykologen som kjenner meg best og vet hvordan jeg har reagert i tilsvarende situasjoner før. Skal tenke på det til mandag.

Takk for at du bryr deg. Det gjør godt.

Jeg synes du kan starte med å ringe psykiateren. Han vil vel allerede på telefonen kunne ta stilling til hvorvidt det er aktuelt med endring av medisinering eller ikke. Siden du opplevde en så enormt god effekt av litium, kan det kanskje være aktuelt å øke dosen en periode, for så å gå ned igjen når du har vært stabil en periode. Dette er det kun psykiateren som kan ta stilling til, derfor hadde jeg kontaktet ham.

I tillegg synes jeg du godt kan få fremskyndet timen hos psykologen, slik at du kan få pratet gjennom det som uroer deg for tiden.

Kanskje kan du unngå sykemelding gjennom å få fremskyndet disse timene :-)

Skrevet

Jeg synes du kan starte med å ringe psykiateren. Han vil vel allerede på telefonen kunne ta stilling til hvorvidt det er aktuelt med endring av medisinering eller ikke. Siden du opplevde en så enormt god effekt av litium, kan det kanskje være aktuelt å øke dosen en periode, for så å gå ned igjen når du har vært stabil en periode. Dette er det kun psykiateren som kan ta stilling til, derfor hadde jeg kontaktet ham.I tillegg synes jeg du godt kan få fremskyndet timen hos psykologen, slik at du kan få pratet gjennom det som uroer deg for tiden.Kanskje kan du unngå sykemelding gjennom å få fremskyndet disse timene :-)

Det er stort sett sekretæren jeg får snakke med når jeg ringer psykiateren, men jeg skal ringe. kanskje jeg får snakke med han selv. Kan økning av lithium hjelpe når det er ytre årsaker som er med på å få meg i ubalanse?

Skrevet

Det er stort sett sekretæren jeg får snakke med når jeg ringer psykiateren, men jeg skal ringe. kanskje jeg får snakke med han selv. Kan økning av lithium hjelpe når det er ytre årsaker som er med på å få meg i ubalanse?

Selv om det ikke er meg du "snakker" med, har jeg lyst til å svare. Det er veldig ofte at bipolare episoder utløses av hendelser i livet. Ikke noe hokus pokus med dette. Kontakt behandlerne dine på mandag og fortell hvordan det står til .

Skrevet

Selv om det ikke er meg du "snakker" med, har jeg lyst til å svare. Det er veldig ofte at bipolare episoder utløses av hendelser i livet. Ikke noe hokus pokus med dette. Kontakt behandlerne dine på mandag og fortell hvordan det står til .

Ja de gjør vel det.  Tåler vi mye mindre påkjenninger enn folk flest?  Det er ikke bare negative påkjenninger, men mye følelser med spenning, forventning, skuffelser, usikkkerhet, utrygghet.  Det er denne blandingen som nå gir meg problemer, og har gitt meg problemer før, og dette kommer til å vare over lengre tid. 

Synd du ikke tåler lithium.  Er det ingenting mer du kan prøve?

Skrevet

Ja de gjør vel det. Tåler vi mye mindre påkjenninger enn folk flest? Det er ikke bare negative påkjenninger, men mye følelser med spenning, forventning, skuffelser, usikkkerhet, utrygghet. Det er denne blandingen som nå gir meg problemer, og har gitt meg problemer før, og dette kommer til å vare over lengre tid.

Synd du ikke tåler lithium. Er det ingenting mer du kan prøve?

Vet ikke om vi tåler mindre, men vi har vel en sykdom som lett kommer tilbake ved påkjenninger. Alle føler vel på angst, redsel og utrygghet regner jeg med sånn innimellom. Men det gir vel seg som regel etter en stund, de fleste blir ikke syke av det.

Jeg er i dialog med behandler, så får se hva som skjer etterhvert. Føler jeg mister bakkekontakten litt, men jeg klamrer meg fast så godt jeg kan. Er mye ute og går, det hjelper på uroen der og da ihvertfall. Har det litt tragisk rundt meg for tiden, i tillegg mangler jeg truxal. Det må jeg se til å få bestilt i morgen. Ønsker deg lykke til videre, det blir sikkert bedre for deg når du får hjelp skal du se ;-).

Skrevet

Vet ikke om vi tåler mindre, men vi har vel en sykdom som lett kommer tilbake ved påkjenninger. Alle føler vel på angst, redsel og utrygghet regner jeg med sånn innimellom. Men det gir vel seg som regel etter en stund, de fleste blir ikke syke av det.

Jeg er i dialog med behandler, så får se hva som skjer etterhvert. Føler jeg mister bakkekontakten litt, men jeg klamrer meg fast så godt jeg kan. Er mye ute og går, det hjelper på uroen der og da ihvertfall. Har det litt tragisk rundt meg for tiden, i tillegg mangler jeg truxal. Det må jeg se til å få bestilt i morgen. Ønsker deg lykke til videre, det blir sikkert bedre for deg når du får hjelp skal du se ;-).

Takk

Alle reagerer på påkjenninger, men jeg føler ikke reaksjonenene mine alltid harmonerer med påkjenningene.

Det er bra å gå tur.  Det har jeg også gjort i dag :) Håper du kan få bedre behandling.   

Skrevet

Takk

Alle reagerer på påkjenninger, men jeg føler ikke reaksjonenene mine alltid harmonerer med påkjenningene.

Det er bra å gå tur. Det har jeg også gjort i dagAlle :) Håper du kan få bedre behandling.

Jeg får jo tilbudt den beste behandling, det er ikke noe problem. Det er meg som reagerer feil på alle medisiner. Jeg er visst ikke sammensatt likedan som andre mennesker.

Har gått i kognitiv terapi, merker at jeg gjerne kan repetere noe av dette akkurat nå. Følelser og tanker er jo ikke farlige, har lært meg teknikker for å la dem passere uten å handle på dem. Skal ta fram læreboka og se om jeg greier å konsentere meg i noen sider. Det har vært helt umulig i det siste, føles litt stillere i hodet akkurat nå, så får håpe det varer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...