Gå til innhold

Depresjon

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Selvhjelpsråd som florerer på nettet, også fra fagfolk, forutsetter eksplisitt at den deprimerte har familie og venner å snakke med. Antar at nettopp mangel på nære mennesker er en viktig årsak til depresjon?

Mange av rådene er dessuten håpløst banale, et eksempel: Det logisk umulige spørsmålet "Finnes det bevis for at ingen liker deg?" er et spørsmål jeg leser flere steder at man "bør" stille seg. De fleste med noenlunde logisk sans, stiller seg vel da det logisk mulige motspørsmålet: "Finnes det bevis for at noen liker deg?", og det er vel når nettopp når dette beviset manger, man blir deprimert?

Jeg opplever denne typen "selvhjelpsråd" som både svært ukyndige og svært respektløse.

Spørsmålet mitt er om du kan foreslå seriøs litteratur om selvhjelp mot depresjon.

BrukerErAnonym
Skrevet (endret)

Selvhjelpsråd som florerer på nettet, også fra fagfolk, forutsetter eksplisitt at den deprimerte har familie og venner å snakke med. Antar at nettopp mangel på nære mennesker er en viktig årsak til depresjon?

Mange av rådene er dessuten håpløst banale, et eksempel: Det logisk umulige spørsmålet "Finnes det bevis for at ingen liker deg?" er et spørsmål jeg leser flere steder at man "bør" stille seg. De fleste med noenlunde logisk sans, stiller seg vel da det logisk mulige motspørsmålet: "Finnes det bevis for at noen liker deg?", og det er vel når nettopp når dette beviset manger, man blir deprimert?

Det er vel neppe av den grunnen folk flest blir deprimerte.

Endret av BrukerErAnonym
Skrevet

Enig, derfor har jeg liten tro på selvhjelpsbøker og hjelpetelefoner og billige artikler i ukeblader og aviser.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Depresjoner bør behandles av profesjonelle med god psykoterapi og evt antidepressiva om depresjonen er moderat eller alvorlig og også om psykoterapi ikke har fjernet depresjonen innen to måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...