Gjest Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2013 Skrevet 12. oktober 2013 Selvhjelpsråd som florerer på nettet, også fra fagfolk, forutsetter eksplisitt at den deprimerte har familie og venner å snakke med. Antar at nettopp mangel på nære mennesker er en viktig årsak til depresjon? Mange av rådene er dessuten håpløst banale, et eksempel: Det logisk umulige spørsmålet "Finnes det bevis for at ingen liker deg?" er et spørsmål jeg leser flere steder at man "bør" stille seg. De fleste med noenlunde logisk sans, stiller seg vel da det logisk mulige motspørsmålet: "Finnes det bevis for at noen liker deg?", og det er vel når nettopp når dette beviset manger, man blir deprimert? Jeg opplever denne typen "selvhjelpsråd" som både svært ukyndige og svært respektløse. Spørsmålet mitt er om du kan foreslå seriøs litteratur om selvhjelp mot depresjon. 0 Siter
BrukerErAnonym Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Selvhjelpsråd som florerer på nettet, også fra fagfolk, forutsetter eksplisitt at den deprimerte har familie og venner å snakke med. Antar at nettopp mangel på nære mennesker er en viktig årsak til depresjon? Mange av rådene er dessuten håpløst banale, et eksempel: Det logisk umulige spørsmålet "Finnes det bevis for at ingen liker deg?" er et spørsmål jeg leser flere steder at man "bør" stille seg. De fleste med noenlunde logisk sans, stiller seg vel da det logisk mulige motspørsmålet: "Finnes det bevis for at noen liker deg?", og det er vel når nettopp når dette beviset manger, man blir deprimert? Det er vel neppe av den grunnen folk flest blir deprimerte. Endret 13. oktober 2013 av BrukerErAnonym 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Enig, derfor har jeg liten tro på selvhjelpsbøker og hjelpetelefoner og billige artikler i ukeblader og aviser. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Depresjoner bør behandles av profesjonelle med god psykoterapi og evt antidepressiva om depresjonen er moderat eller alvorlig og også om psykoterapi ikke har fjernet depresjonen innen to måneder. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.