Gjest Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Når dere utreder pasienter for bipolar 2. Hvordan greier dere å skille normal oppstemthet og økt energi med hypomani? Hva skiller dette? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Dette kan være meget vanskelig. Her er det om å gjøre å finne ut hva som er denne personens baseline. En evt hypomani må ses som et klart avvik fra denne personens baseline. Dette betyr altså at hypomani ikke er et objektivt mål, men som sagt et klart avvik fra vedkommendes normalnivå. For å finne dette, bruker vi å ha samtaler også med nære pårørende som har kjent vedkommende over tid. Om jeg måtte velge et eneste spørsmål, er nok dette det beste: "Når du har hatt en slik oppoversvinging, har da noen sagt til deg at du ikke helt er deg selv?" 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Dette kan være meget vanskelig. Her er dt om å gjøre å finne ut hva som er denne personens baseline. En evt hypomani må ses som et klart avvik fra denne personens baseline. Dette betyr altså at hypomani ikke er et objektivt mål, men som sagt et klart avvik fra vedkommendes normalnivå. For å finne dette, bruker vi å ha samtaler også med nære pårørende som har kjent vedkommende over tid. Om jeg måtte velge et eneste spørsmål, er nok dette det beste: "Når du har hatt en slik oppoversvinging, har da noen sagt til deg at du ikke helt er deg selv?" Jeg også synes dette er vanskelig. Spesielt når man jevnt over har endel depresjoner. Når det så går oppover og man føler seg i kjempeform, så er det kanskje slik det er å være frisk? Bare det at det ikke alltid oppleves bare positivt, hodet og kroppen spiller liksom ikke på lag. Man blir kjempesliten av å utføre alle ideene som kommer ramlende på en gang. Er det slik å være frisk?Anonymous poster hash: 443e8...7f7 0 Siter
Gjest Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Dette kan være meget vanskelig. Her er dt om å gjøre å finne ut hva som er denne personens baseline. En evt hypomani må ses som et klart avvik fra denne personens baseline. Dette betyr altså at hypomani ikke er et objektivt mål, men som sagt et klart avvik fra vedkommendes normalnivå. For å finne dette, bruker vi å ha samtaler også med nære pårørende som har kjent vedkommende over tid. Om jeg måtte velge et eneste spørsmål, er nok dette det beste: "Når du har hatt en slik oppoversvinging, har da noen sagt til deg at du ikke helt er deg selv?" Tror aldri noen har sagt det til meg. Hvis ingen har sagt det, går dere bort fra at det er hypomani da? Jeg sa det bare selv en gang jeg ikke kjente meg selv igjen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Tror aldri noen har sagt det til meg. Hvis ingen har sagt det, går dere bort fra at det er hypomani da? Jeg sa det bare selv en gang jeg ikke kjente meg selv igjen. Nei, selvsagt ikke. 0 Siter
Captain Cheeseheart Skrevet 13. oktober 2013 Skrevet 13. oktober 2013 Noen "pårørende" ser sykdom med alt, andre ingenting. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. oktober 2013 Skrevet 14. oktober 2013 Dette kan være meget vanskelig. Her er dt om å gjøre å finne ut hva som er denne personens baseline. En evt hypomani må ses som et klart avvik fra denne personens baseline. Dette betyr altså at hypomani ikke er et objektivt mål, men som sagt et klart avvik fra vedkommendes normalnivå. For å finne dette, bruker vi å ha samtaler også med nære pårørende som har kjent vedkommende over tid. Om jeg måtte velge et eneste spørsmål, er nok dette det beste: "Når du har hatt en slik oppoversvinging, har da noen sagt til deg at du ikke helt er deg selv?" Tusen takk for svar Det var meget oppklarende. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.