Gå til innhold

NHD hypomani vs normal oppstemthet og økt aktivitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere utreder pasienter for bipolar 2. Hvordan greier dere å skille normal oppstemthet og økt energi med hypomani? Hva skiller dette?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette kan være meget vanskelig. Her er det om å gjøre å finne ut hva som er denne personens baseline. En evt hypomani må ses som et klart avvik fra denne personens baseline.

Dette betyr altså at hypomani ikke er et objektivt mål, men som sagt et klart avvik fra vedkommendes normalnivå.

For å finne dette, bruker vi å ha samtaler også med nære pårørende som har kjent vedkommende over tid.

Om jeg måtte velge et eneste spørsmål, er nok dette det beste: "Når du har hatt en slik oppoversvinging, har da noen sagt til deg at du ikke helt er deg selv?"

Skrevet

Dette kan være meget vanskelig. Her er dt om å gjøre å finne ut hva som er denne personens baseline. En evt hypomani må ses som et klart avvik fra denne personens baseline.

Dette betyr altså at hypomani ikke er et objektivt mål, men som sagt et klart avvik fra vedkommendes normalnivå.

For å finne dette, bruker vi å ha samtaler også med nære pårørende som har kjent vedkommende over tid.

Om jeg måtte velge et eneste spørsmål, er nok dette det beste: "Når du har hatt en slik oppoversvinging, har da noen sagt til deg at du ikke helt er deg selv?"

Jeg også synes dette er vanskelig. Spesielt når man jevnt over har endel depresjoner. Når det så går oppover og man føler seg i kjempeform, så er det kanskje slik det er å være frisk?

Bare det at det ikke alltid oppleves bare positivt, hodet og kroppen spiller liksom ikke på lag. Man blir kjempesliten av å utføre alle ideene som kommer ramlende på en gang. Er det slik å være frisk?

Anonymous poster hash: 443e8...7f7

Skrevet

Dette kan være meget vanskelig. Her er dt om å gjøre å finne ut hva som er denne personens baseline. En evt hypomani må ses som et klart avvik fra denne personens baseline.

Tror aldri noen har sagt det til meg. Hvis ingen har sagt det, går dere bort fra at det er hypomani da? Jeg sa det bare selv en gang jeg ikke kjente meg selv igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tror aldri noen har sagt det til meg. Hvis ingen har sagt det, går dere bort fra at det er hypomani da? Jeg sa det bare selv en gang jeg ikke kjente meg selv igjen.

Nei, selvsagt ikke.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Noen "pårørende" ser sykdom med alt, andre ingenting.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Det var meget oppklarende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...