Gå til innhold

NHD: Kan Trilafon brukes som adjuvans?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at hovedproblemet mitt er at SSRI ikke virker godt nok, eller er feil dosert. men jeg leste når jeg tenker over det om en person som fikk tvangstankene sine fjernet av Trilafon. Siden den er tilbake på markedet, er billig og kan skrives på blå mot angst, kan den ha noe for seg?

Skulle også gjerne hatt litt feedback på hvor høy dose Zoloft jeg tydeligvis trenger, eller om et annet SSRI, evt klomipramin (selv om det virker som et ekstremt skummelt preparat, får utfordret både min angst for å ta overdose og angst for QT-tid) heller bør prøves?

Captain Cheeseheart
Skrevet

Tror du er litt vel overoptimistisk med tanke på hva medisiner kan gjøre... det er ikke en maskin du bare må justere på den rette plassen...

Captain Cheeseheart
Skrevet

Men, oj, glemte meg... var adressert "NHD", dette. Sorry.

Skrevet

Takk for svar. Du har nok rett.

Bare hyggelig at du svarer! :-)

Captain Cheeseheart
Skrevet

Takk for svar. Du har nok rett.

Bare hyggelig at du svarer! :-)

Bruker du fortsatt Zeldox?

Skrevet

Bruker du fortsatt Zeldox?

Ja, men effekten forsvant etter to uker, slik det meste av medisin gjør på meg :(

Captain Cheeseheart
Skrevet

Ja, men effekten forsvant etter to uker, slik det meste av medisin gjør på meg :(

Blir ikke du litt som et vandrende apotek til slutt nå da?

Skrevet

Skjønner at hovedproblemet mitt er at SSRI ikke virker godt nok, eller er feil dosert. men jeg leste når jeg tenker over det om en person som fikk tvangstankene sine fjernet av Trilafon. Siden den er tilbake på markedet, er billig og kan skrives på blå mot angst, kan den ha noe for seg?

Skulle også gjerne hatt litt feedback på hvor høy dose Zoloft jeg tydeligvis trenger, eller om et annet SSRI, evt klomipramin (selv om det virker som et ekstremt skummelt preparat, får utfordret både min angst for å ta overdose og angst for QT-tid) heller bør prøves?

Kan du ikke klare deg uten medisiner, som du selv anbefalte andre for litt siden?

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/394874-burde-ikke-jeg-v%C3%A6re-gladh%C3%A5per-p%C3%A5-r%C3%A5d-om-what-to-do/#entry3502891

Anonymous poster hash: 996dc...b4d

Skrevet

Du ble vel blanda av svadan.

Captain Cheeseheart
Skrevet

Du ble vel blanda av svadan.

Kun dette var svada:

Hjernen er ikke skapt slik. Den er skapt for å unngå problemer, og all den tid du gjennom dette indirekte definerer glede som et problem (fordi den ikke eksisterer), så vil du bevege deg lengre vekk fra glede.
Skrevet

Det er en gammeldags medisin. Men sikkert grei nok, hvis du ikke er sensitiv mot extrapyrmidable bivirkninger slik jeg var da jeg prøvde den.

Skrevet

Jeg skulle gjerne vært uten medisiner. Men det virker som lidelsen jeg har (OCD uten tvangshandlinger) responderer best på medisiner. Kan ikke helt se hvordan jeg skulle gjøre EX/RP.

Derfor må det da finnes en medisin eller en dose som virker?

Captain Cheeseheart
Skrevet

Derfor må det da finnes en medisin eller en dose som virker?

Det skal du ikke ta for gitt. Ta f.eks. schizofreni, en lidelse de fleste fagfolk mener er veldig avhengig av medikamentell behandling - jeg har hørt at bare 1/3 av pasientene lever "normale" liv (les: vanlig jobb og normalt sosialt liv).

Men Trilafon, det er i alle fall et antipsykotika som er velkjent for å ha en god effekt på spesielt selvhenføringstendenser / paranoide tanker. Dette er jo tankevirksomhet, det dreier seg ikke om hallusinasjoner - så det ligger kanskje tett opptil tvangstankene dine? Jeg vet ikke, men det høres jo logisk ut.

Trilafon er jo (som alle de andre gamle antipsykotikaene) velutprøvd også. I lave doser skal ikke de gamle medisinene gi større bivirkninger enn de nye heller. Trilafon gir et stort "spenn" i dosering.

Jeg fikk munntørrhet av den. Den virket mot sykdommen min også, men det har egentlig alle antipsykotikaene jeg har prøvd gjort (jeg har ikke blitt symptomfri tror jeg, men de har forhindret at det har "bikket over").

Selv ville jeg sluttet på Zeldox før jeg testet Trilafon... det kan bli smør på flesk, og det kan bli vanskelig å vite hva som hjelper, ellers.

Ja. Lykke til. Ellerno.

Skrevet

Det skal du ikke ta for gitt. Ta f.eks. schizofreni, en lidelse de fleste fagfolk mener er veldig avhengig av medikamentell behandling - jeg har hørt at bare 1/3 av pasientene lever "normale" liv (les: vanlig jobb og normalt sosialt liv).

Men Trilafon, det er i alle fall et antipsykotika som er velkjent for å ha en god effekt på spesielt selvhenføringstendenser / paranoide tanker. Dette er jo tankevirksomhet, det dreier seg ikke om hallusinasjoner - så det ligger kanskje tett opptil tvangstankene dine? Jeg vet ikke, men det høres jo logisk ut.

Trilafon er jo (som alle de andre gamle antipsykotikaene) velutprøvd også. I lave doser skal ikke de gamle medisinene gi større bivirkninger enn de nye heller. Trilafon gir et stort "spenn" i dosering.

Jeg fikk munntørrhet av den. Den virket mot sykdommen min også, men det har egentlig alle antipsykotikaene jeg har prøvd gjort (jeg har ikke blitt symptomfri tror jeg, men de har forhindret at det har "bikket over").

Selv ville jeg sluttet på Zeldox før jeg testet Trilafon... det kan bli smør på flesk, og det kan bli vanskelig å vite hva som hjelper, ellers.

Ja. Lykke til. Ellerno.

Takk for et godt svar :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja,(også) Trilafon kan brukes som adjuvans.

Men først er det viktigst at du kommer opp på en høy serumkonsentrasjon på et SSRI - hvilket er ikke så viktig.

Skrevet

Ja,(også) Trilafon kan brukes som adjuvans.

Men først er det viktigst at du kommer opp på en høy serumkonsentrasjon på et SSRI - hvilket er ikke så viktig.

Takk for svar.

Ja, jeg forstår jo egentlig at AP blir litt meningsløst når jeg blir gående med 20-30 nmol/l sertralin. Det som bekymrer meg er at serumkonsentrasjonen faller, frykter at det vil gjelde flere SSRI (altså effekt i starten som går over).

Skal til legen i morgen. Kommer til å argumentere sterkt for å bytte SSRI, alternativt øke dosen vesentlig. Men mener du med svaret ditt at det kan være aktuelt med opp mot 1000-1200 mg Zoloft, hvis det er det jeg skal stå på?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg mener det :-)

Skrevet (endret)

Vet ikke om det er selvmedisinering når en spesialist i psykiatri har gitt dette rådet :)

Jeg SKAL ha serumkonsentrasjonen av SSRI opp til et fornuftig nivå, så disse tvangstankene forsvinner.

Jeg føler for øvrig at det er bedre å høre på en lege som tilsynelatende har fått resultater gjennom sine metoder, enn å bare akseptere at 40-50% ikke responderer på SSRI mot tvang, når årsaken tilsynelatende er at dosen er for lav.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...