Gå til innhold

Førerkort og selvskading

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har stått om det her før, men jeg fant det ikke når jeg prøvde å søke det opp, så derfor spør jeg.

Blir alle selvskadere meldt inn til biltilsynet eller hvor det nå er?

Hvor finner jeg reglene om det?

Jeg har lest tråden "fartsgrense og valg" og synes det er merkelig at de fartsglade skal få kjøre, men hvis jeg røper til behandler at jeg noen ganger går stilt og rolig inn på badet og skader meg når følelsene blir for vonde og vanskelige, så skal jeg risikere å miste førerkortet. Hva har det med førerkortet og gjøre, så lenge jeg er rolig og stabil i trafikken?  Så skal de som elsker fart og kjører langt over fartsgrensen beholde det.  Jeg kan ikke forstå det.

Det er kun en måte å mestre vanskelige følelser på.  Ikke så fornuftig måte å gjøre det på, men det har likevel ingenting med ustabilitet i trafikken å gjøre.  

Dette er en del av meg og mine reaksjoner.  Det er naturlig å nevne det til behandler når jeg snakker om hvordan jeg reagerer.  Men jeg er redd for å gjøre det, for jeg vil ikke risikere å miste førerkortet.  Blir derfor veldig tilbakeholden med hvor mye jeg skal våge å si.

Skrevet

Det står ingen steder i IS-2070 at alle selvskadere skal meldes til Fylkeslegen.

Derimot kan du se ordlyden på side 59 i pdf-okumentet pkt 13.1

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/retningslinjer-for-fylkesmennene-ved-behandling-av-forerkortsaker-/Sider/default.aspx

"Det må ikke være alvorlig psykisk lidelse, vesentlig mental retardasjon eller 
personlighetsavvik som medfører nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller 
atferdsforstyrrelser, som kan være farlige i trafikken."

Hvordan ser dere behandlere på de som skader seg?  
Tenker dere automatisk at de har nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller atferdsforstyrrelse som kan være farlige i trafikken.  Eller ser dere at dette kun kan være en mestringsstrategi som ikke har betydning for bilkjøring?

Har dere pasienter dere vet skader seg som dere ikke har meldt inn til fylkeslegen?
Skrevet

Det kommer an på hvor du bor i landet. Hvor jeg bor er de ikke nøye på slike ting men der nhd bor er de veldig nøye på det.

Anonymous poster hash: 7624c...535
Skrevet

Det hele handler vel om hvorvidt du potensielt er til fare for andre eller seg selv ved å kjøre bil.

Går du med planer om å lage en trafikkulykke for å skade deg selv eller andre, så har du ingenting i trafikken å gjøre. Det samme hvis du har dårlig dømmekraft eller impulskontroll.

Skrevet

Det hele handler vel om hvorvidt du potensielt er til fare for andre eller seg selv ved å kjøre bil.

Går du med planer om å lage en trafikkulykke for å skade deg selv eller andre, så har du ingenting i trafikken å gjøre. Det samme hvis du har dårlig dømmekraft eller impulskontroll.

Det har ikke med hva jeg vet.  Jeg vet veldig godt at det ikke har noen som helst betydning for kjøringen.

Men jeg tror ikke behandlerne spør hva vi mener.  Og det er de som melder inn til fylkeslegen.  Derfor håper jeg at NHD svarer på det siste spørsmålet mitt.  Jeg har aldri fått noe klart svar på det. Derfor er jeg tilbakeholden med hvor mye jeg skal si.

Skrevet

Det kommer an på hvor du bor i landet. Hvor jeg bor er de ikke nøye på slike ting men der nhd bor er de veldig nøye på det.

Er dette noe du har erfart eller hørt?

Skrevet

Tenker dere automatisk at de har nedsatt dømmekraft, impulskontroll eller atferdsforstyrrelse som kan være farlige i trafikken.  Eller ser dere at dette kun kan være en mestringsstrategi som ikke har betydning for bilkjøring?

Har dere pasienter dere vet skader seg som dere ikke har meldt inn til fylkeslegen?

Hei,

Jeg hadde trodd du ville blitt beroliget av svaret fra nhd. Han sier klart at de ikke er pålagt å melde alle selvskadere til fylkeslegen, og han henviser til retningslinjene som hele tiden presiserer at det er problemer som er relevant for trafikksikkerhet de er ute etter å få innrapportert.

Jeg er ikke i stand til å forstå at din selvskading skulle kunne bli betraktet  som relevant i denne sammenhengen.

Skrevet

Det har ikke med hva jeg vet.  Jeg vet veldig godt at det ikke har noen som helst betydning for kjøringen.

Men jeg tror ikke behandlerne spør hva vi mener.  Og det er de som melder inn til fylkeslegen.  Derfor håper jeg at NHD svarer på det siste spørsmålet mitt.  Jeg har aldri fått noe klart svar på det. Derfor er jeg tilbakeholden med hvor mye jeg skal si.

Men han skriver jo at det ikke er automatikk i at selvskading skal meldes Fylkeslegen?

Ut fra hva det står i teksten er det vel i hovedsak suicidalitet som er problematisk mht bilkjøring?

Skrevet

Er dette noe du har erfart eller hørt?

En erfaring rikere.

Skrevet

Hei,

Jeg hadde trodd du ville blitt beroliget av svaret fra nhd. Han sier klart at de ikke er pålagt å melde alle selvskadere til fylkeslegen, og han henviser til retningslinjene som hele tiden presiserer at det er problemer som er relevant for trafikksikkerhet de er ute etter å få innrapportert.

Jeg er ikke i stand til å forstå at din selvskading skulle kunne bli betraktet  som relevant i denne sammenhengen.

Jeg burde kanskje bli beroliget av svaret, men jeg har aldri fått et klart svar på om hvordan de oppfatter de som skader seg, og det gjør at jeg ikke helt føler meg trygg på å snakke om det.  De første forskriftene som kom, tror jeg var enda strengere på dette området.   

Skrevet

En erfaring rikere.

Med andre ord, så vil du anbefale meg å holde det for meg selv.

Skrevet

Før du vektlegger det som sies av vedkommende, bør du kanskje sjekke om det var selvskading som var det aktuelle temaet i det som det fortelles om.

Skrevet

Jeg burde kanskje bli beroliget av svaret, men jeg har aldri fått et klart svar på om hvordan de oppfatter de som skader seg, og det gjør at jeg ikke helt føler meg trygg på å snakke om det.  De første forskriftene som kom, tror jeg var enda strengere på dette området.

Jeg vil oppfordre deg til å snakke med din behandler om dette, da du trenger å få en opplevelse av at du ikke blir nedvurdert som følge av din selvskading. Minner om at din selvskading er udramatisk og av lite omfang.

Skrevet

Før du vektlegger det som sies av vedkommende, bør du kanskje sjekke om det var selvskading som var det aktuelle temaet i det som det fortelles om.

Med måten det ble svart på så tenkte jeg bare ikke på at det kunne være noe annet.  

Skrevet

Det gjelder ikke selvskading i mitt tilfelle, men fikk inntrykk av at det var strengt der. Forstår ikke hvordan din situasjon er farlig i trafikken, men forstod ikke det i mitt tilfellet heller og her forstod de ikke noe av det på dps. Sjefen selv sa det var at det var merkelig, og jeg vet om flere med alvorlige diagnoser som ikke kjører på dispensasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med det forbehold at det du har skrevet om deg selv ikke bare er sannheten, men også hele sannheten, er du et eksempel på en selvskader jeg ikke ville meldt til Helsetilsynet/Fylkeslegen.

Skrevet

Med det forbehold at det du har skrevet om deg selv ikke bare er sannheten, men også hele sannheten, er du et eksempel på en selvskader jeg ikke ville meldt til Helsetilsynet/Fylkeslegen.

Takk skal du ha.  Det er hele sannheten.  Nå føler jeg meg tryggere på at dette er noe jeg ikke trenger å holde skjult for behandler. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...