Gå til innhold

Kondisjonstrening og angstrelaterte lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Finnes det data på hvor mye hjelp man får av regelmessig kondisjonstrening (f.eks 30 minutter løping med relativt høy intensitet 5 ganger i uka) hjelper mot ymse angstlidelser eller depresjon?

Sistnevnte har jeg jo ikke, men jeg ønsker for enhver pris ikke å få det.

Er det en god strategi å velge i påvente av et SSRI som faktisk hjelper?

Uansett vil jeg jo gjerne bli kvitt noen av disse kiloene som Remeron har gitt meg, så sånn sett skader det jo ikke, men greit med litt ekstra motivasjon :-)

Skrevet

Trening er bra det.... man får mer energi, blir  i bedre humør, får bedre selvtillit og på sikt ser en også flottere ut. En får mindre lyst på såkalt drittmat også :) I begynnelsen er det hardt å komme i gang, men når en så tvinger seg ut de første gangene, så vil en merke at formen blir bedre, da blir man gira og vil gi mer, og man ser fremgangen, magen strammere, vekta har gått ned noen få kilo.... huda ser bedre ut også pga bedre kosthold og treningen.... og selvtilliten vil stige også. 
Når man trener så produseres det endorfiner - såkalte lykkehormoner, og de er jo både angstdempende og gjør deg i bedre humør :)

Så jeg sier bare "go for it!" Men ikke overdriv i starten, tar du for hardt i, er det lett å bli lei før en er i gang, og da er det tilbake  til sofasliting og spising av junkfood. 

Et annet tips - er at du spiser et lett måltid før trening, havregryn er supert og gir masse energi og krefter :)  Pass på å få i deg nok drikke (vann). Sportsdrikker er kun nødvendig dersom du trener veldig hardt i over en time. 

Skrevet (endret)

Trening er bra det.... man får mer energi, blir  i bedre humør, får bedre selvtillit og på sikt ser en også flottere ut. En får mindre lyst på såkalt drittmat også :) I begynnelsen er det hardt å komme i gang, men når en så tvinger seg ut de første gangene, så vil en merke at formen blir bedre, da blir man gira og vil gi mer, og man ser fremgangen, magen strammere, vekta har gått ned noen få kilo.... huda ser bedre ut også pga bedre kosthold og treningen.... og selvtilliten vil stige også. 

Når man trener så produseres det endorfiner - såkalte lykkehormoner, og de er jo både angstdempende og gjør deg i bedre humør :)

Så jeg sier bare "go for it!" Men ikke overdriv i starten, tar du for hardt i, er det lett å bli lei før en er i gang, og da er det tilbake  til sofasliting og spising av junkfood. 

Et annet tips - er at du spiser et lett måltid før trening, havregryn er supert og gir masse energi og krefter :)  Pass på å få i deg nok drikke (vann). Sportsdrikker er kun nødvendig dersom du trener veldig hardt i over en time. 

Hei :)

Kom akkurat tilbake fra en knapp halv times løpetur. I området jeg bor har jeg funnet en veldig fin runde på litt under 6 km. Jeg har løpt denne tre ganger denne uka. Løp i dag på 28 min, puls 165

Jeg har vært litt av-og-på når det gjelder trening siste året. Men jeg ønsker meg en rutine der jeg tar denne runden to-tre ganger i uken og trener på treningssenter to dager i uken. Sistnevnte er jo også litt sosialt. Kan ikke løpe med samboeren min - da jeg er i mye bedre form enn henne (hun kan løpe ca 500 meter før pause).

Godt å høre at trening også har en angstdempende virkning og bedrer humøret :) førstnevnte trengs i alle fall om dagen, og med det hører jo også sistnevnte litt til, selv om jeg ikke er klinisk deprimert.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Kondisjonstrening er nok bra for både kropp og sjel, og hjelper på psyken :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...