Gjest Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 (endret) Nhd, når du skriver at "på seg selv kjenner man ingen andre". Er det slik at selv om jeg kjenner meg igjen i andre og andres tanker, så gjør jeg ikke det likevel - eller? Jeg har lenge lurt på hva som egentlig ligger i dette Endret 19. oktober 2013 av hww 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Nhd, når du skriver at "på seg selv kjenner man ingen andre". Er det slik at selv om jeg kjenner meg igjen i andre og andres tanker, så gjør jeg ikke det likevel - eller? Jeg har lenge lurt på hva som egentlig ligger i dette Uttrykket brukes heller "andre veien", nemlig i forbindelse med at du ikke kan anta eller forvente at andre skal reagere/føle som deg i gitte situasjoner: Selv om du kjenner deg selv, er andre annerledes. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg skjønner ikke helt. Tror jeg har misforstått ganske mye. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Nei, godt mulig jeg klarte å forklare så godt så godt - andre har forhåpentlig mer presis forklaring. Men uttrykket brukes vel typisk om man har en tendens til å forvente visse reaksjoner og følelser fra andre basert på egne erfaringer - og glemmer at disse erfaringene/premissene ikke nødvendigvis gjelder for andre. To personer kan godt reagere helt forskjellig på det samme. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Nei, godt mulig jeg klarte å forklare så godt så godt - andre har forhåpentlig mer presis forklaring. Men uttrykket brukes vel typisk om man har en tendens til å forvente visse reaksjoner og følelser fra andre basert på egne erfaringer - og glemmer at disse erfaringene/premissene ikke nødvendigvis gjelder for andre. To personer kan godt reagere helt forskjellig på det samme. Det var mer forståelig takk skal du ha 0 Siter
Nycora Skrevet 19. oktober 2013 Skrevet 19. oktober 2013 Nhd, når du skriver at "på seg selv kjenner man ingen andre". Er det slik at selv om jeg kjenner meg igjen i andre og andres tanker, så gjør jeg ikke det likevel - eller? Jeg har lenge lurt på hva som egentlig ligger i dette Jeg har forstått det sånn at om jeg opplever noe, så betyr ikke det automatisk at andre har det likedan og reagerer likt i samme situasjon. Mulig jeg også tar feil, men uansett så mener jeg at dette må være rett . 0 Siter
Mirabell Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Uttrykket brukes heller "andre veien", nemlig i forbindelse med at du ikke kan anta eller forvente at andre skal reagere/føle som deg i gitte situasjoner: Selv om du kjenner deg selv, er andre annerledes. Er det bare hos meg, eller ligger svaret ditt som ekspertsvar, Xtra? Eller er du NHD's alter ego? :-) 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Er det bare hos meg, eller ligger svaret ditt som ekspertsvar, Xtra? Eller er du NHD's alter ego? :-) Hun er ekspert ja 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Er det bare hos meg, eller ligger svaret ditt som ekspertsvar, Xtra? Eller er du NHD's alter ego? :-) Haha, ser det nå, aner ikke hvordan det har gått til!? Jeg er IKKE ekspert, og aller minst i psykiatri! 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Hun er ekspert ja Nå må du ikke begynne å spre falske rykter her, se mitt svar til Mirabell. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Nå må du ikke begynne å spre falske rykter her, se mitt svar til Mirabell. Det var ironisk ment, så slapp av Dessuten står det som ekspertsvar, det er vel ikke min feil 0 Siter
Gjest Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Haha, ser det nå, aner ikke hvordan det har gått til!? Jeg er IKKE ekspert, og aller minst i psykiatri! Regner med nhd synes svaret ditt var så bra at han merket det som ekspertsvar - han gjorde det med ett av frosken sine svar en gang også (det var iallfall derfor den gang hvis jeg ikke husker feil) 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Regner med nhd synes svaret ditt var så bra at han merket det som ekspertsvar - han gjorde det med ett av frosken sine svar en gang også (det var iallfall derfor den gang hvis jeg ikke husker feil) Virkelig? Nå var jo ikke svaret mitt så godt at du forstod før jeg utdypet nærmere. Men kanskje ikke så langt fra "riktig" svar likevel. 0 Siter
ISW Skrevet 20. oktober 2013 Skrevet 20. oktober 2013 Har sett det to ganger med Frosken sine svar. En gang tidligere denne uka faktisk 0 Siter
Gjest Skrevet 22. oktober 2013 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) La oss si at en venninne reagerer på noe jeg har sagt og tolker det jeg har sagt som manipulering. Hun tolker det som manipulering fordi hun selv ville manipulert i dette tilfellet. Her kommer "på seg selv kjenner en ingen andre" inn; fordi om hun ville manipulert i er slikt tilfelle, betyr ikke det at jeg manipulerer i dette tilfellet. Er jeg på riktig spor? Jeg kom ikke på noe kortere og mer presist eks enn dette. Dette for å ikke gjøre det mer komplisert enn det (for iallefall meg) er.. Hvis jeg gir en bruker på dol råd fordi jeg kjenner meg igjen i vedkommendes adferd og tanker og fordi jeg har erfaring, så blir dette noe helt annet. Korrekt - eller? Endret 22. oktober 2013 av hww 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. oktober 2013 Skrevet 22. oktober 2013 La oss si at en venninne reagerer på noe jeg har sagt og tolker det jeg har sagt som manipulering. Hun tolker det som manipulering fordi hun selv ville manipulert i dette tilfellet. Her kommer "på seg selv kjenner en ingen andre" inn; fordi om hun ville manipulert i er slikt tilfelle, betyr ikke det at jeg manipulerer i dette tilfellet. Er jeg på riktig spor? Jeg kom ikke på noe kortere og mer presist eks enn dette. Dette for å ikke gjøre det mer komplisert enn det (for iallefall meg) er.. Hvis jeg gir en bruker på dol råd fordi jeg kjenner meg igjen i vedkommendes adferd og tanker og fordi jeg har erfaring, så blir dette noe helt annet. Korrekt - eller? Hei! Det er korrekt hww Og bra eksempel. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. oktober 2013 Skrevet 22. oktober 2013 Hei! Det er korrekt hww Og bra eksempel. OK takk 0 Siter
frosken Skrevet 22. oktober 2013 Skrevet 22. oktober 2013 La oss si at en venninne reagerer på noe jeg har sagt og tolker det jeg har sagt som manipulering. Hun tolker det som manipulering fordi hun selv ville manipulert i dette tilfellet. Her kommer "på seg selv kjenner en ingen andre" inn; fordi om hun ville manipulert i er slikt tilfelle, betyr ikke det at jeg manipulerer i dette tilfellet. Er jeg på riktig spor? Jeg kom ikke på noe kortere og mer presist eks enn dette. Dette for å ikke gjøre det mer komplisert enn det (for iallefall meg) er.. Hvis jeg gir en bruker på dol råd fordi jeg kjenner meg igjen i vedkommendes adferd og tanker og fordi jeg har erfaring, så blir dette noe helt annet. Korrekt - eller? Det første eksemplet er godt, men det andre kan fort bli et eksempel på at man gir et dårlig råd og nettopp glemmer at "på seg selv kjenner man ingen andre". 0 Siter
Kayia Skrevet 22. oktober 2013 Skrevet 22. oktober 2013 (endret) La oss si at en venninne reagerer på noe jeg har sagt og tolker det jeg har sagt som manipulering. Hun tolker det som manipulering fordi hun selv ville manipulert i dette tilfellet. Her kommer "på seg selv kjenner en ingen andre" inn; fordi om hun ville manipulert i er slikt tilfelle, betyr ikke det at jeg manipulerer i dette tilfellet. Hvis jeg gir en bruker på dol råd fordi jeg kjenner meg igjen i vedkommendes adferd og tanker og fordi jeg har erfaring, så blir dette noe helt annet. Korrekt - eller? Helt riktig. I det første eksemplet betyr det i tillegg til at du ikke manipulerer, at det er feil av henne å hevde at du manipulerer. I det andre eksemplet ditt vil det ha betydning hvorvidt du tenker at "dette har også jeg opplevd, derfor må dette henge sånn sammen, og dermed er XX det beste rådet". Om du spør "opplever du dette som..." framfor å tenke at vedkommende opplever problemet som du gjør, så unngår du denne fella. Dette ble veldig utydelig formulert du Endret 22. oktober 2013 av Kayia 0 Siter
Gjest Skrevet 22. oktober 2013 Skrevet 22. oktober 2013 Helt riktig. I det første eksemplet betyr det i tillegg til at du ikke manipulerer, at det er feil av henne å hevde at du manipulerer. I det andre eksemplet ditt vil det ha betydning hvorvidt du tenker at "dette har også jeg opplevd, derfor må dette henge sånn sammen, og dermed er XX det beste rådet". Om du spør "opplever du dette som..." framfor å tenke at vedkommende opplever problemet som du gjør, så unngår du denne fella. Dette ble veldig utydelig formulert du Dette ble veldig BRA og forståelig formulert - synes jeg Takker og bukker 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.