Gå til innhold

Terapi ved autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jacobsen og Bekk (2005) peker på at også mennesker med tilstander i autismespekteret kan ha nytte av terapi, fordi kvaliteten på den terapeutiske relasjonen synes å være det viktige i terapi og endringer skjer ved at personen får nye og korrigerende mellommenneskelige erfaringer.

Dette er jo min erfaring, det å bli kjent med et annet menneske som vet hvordan jeg har det, gjorde meg åpen, nysgjerrig, lydhør og interessert. Og det var nødvendig, da kunne jeg modellere meg etter menneske jeg likte:-) min psykiater.

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=12496&a=2

Skrevet (endret)

Terapi kan være nyttig for dem som føler at de har mange ting i hverdagen å takle, særlig det som har med følelser å gjøre, slik som mange vanlige mennesker også kunne trenge til tider. Men dette er vel veldig individuelt, hva en trenger terapi for ? Jeg føler at ingenting kan forandres noe merkbart, foruten det å lære se tingene, takle, og prøve å tenke positivt . Medisiner kan være nyttige med angst eller nedstemthet i tillegg. 

Endret av FGT
Skrevet

Hei!

For min del har terapi bestått av svar på det jeg burde forstå og skjønt av meg selv, men som jeg ikke forstod pga av autismevansker. Forklaringene fikk jeg av min psykiater.

Det er ikke derfor terapi i tradisjonell forstand, men mer støtte, og det å bli kjent med noen så nært og godt, som jeg ble med min psykiater, vi er nå blitt venner.

Psykologen i går virket forundret da jeg bare kom på at jeg hadde en venn, og det var min psykiater, men så kom jeg på barndomsvennen og et par til inn i tankene, men jeg glemte flere mennesker...

Jeg måtte bekrefte to ganger at jeg var venn med hennes sjef, at dette var avtalt,. Samt at det nok skyldes gode verdier som ærlighet, direktehet, tydelighet, forpliktelse, standhaftighet, mot, arbeidsomhet og hjerte for andre, jeg har kriterier som må være der hvis jeg skal være venn med noen. I kveld skrev min psykiater vakre ord til meg :-) Og om jeg sprenger autismebarometeret liker hun meg nøyaktig like godt, hun liker meg nemlig for det menneske jeg er. Jeg er så lykkelig og skal lese det flere ganger:-)

Det må jeg nå ikke glemme og rote bort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...