Gå til innhold

NHD, kan du si noe om hva dette er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet i dag morges etter å ha sovet som i koma i 11 timer. Har ikke fått med meg at mannen sto opp eller at han og ungene er dratt på skolen. 

Hodet og kroppen er blytung og de smertene jeg vanligvis har er verre enn ellers. Jeg føler ulyst til verden. Er urolig og tungsindig. Jeg presser meg likevell opp fordi jeg har verdens beste venn, hunden, som vil opp og starte dagen. 

Jeg er så innadvent og fjern at jeg nå 3-4 timer senere ikke vet annet enn at jeg har sittet og stirret tomt på tv mens jeg drakk morgenkaffen. Jeg har mer eller mindre uten bevisthet fulgt alle morgenrutinene mine og trodde det skulle bli bedre etter en times tur med hunden.

Vel, det ble ikke bedre. Ute var det som om jeg vandret i et krigsområde. Alle tunge følelser og stemninger jeg noenganger har opplevd poppet opp i hode og kropp. Lyset, lydene og selv asfalten ga meg dårlige asossiasjoner. Jeg vurderte å snu, men presset meg til å gå den faste ruta. Jeg vet jo at det er i meg selv dette skjer.

Det var så ekstremt i dag, fordi det er en god stund siden jeg har opplevd dette. Derfor bestemte jeg meg for å forsøke å sette ord på det. 

Første gang jeg ble syk opplevde jeg det som dette, bare enda sterkere, samt at det varte i over et halvt år. 

Nå skal jeg snart på jobb. Jeg SKAL ikke bli syk igjen.

Skrevet

Er du sliten for tiden?

Jeg har det også sånn innimellom, jeg hadde det dog hyppigere før enn nå. Hos meg forekommer det særlig når jeg har vært sliten noen dager.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er mer sliten nå enn ellers. Jeg er generelt sliten, men har ikke disse symptomene til vanlig. 

Det føles som om jeg er på en helt annen planet. Paranoid blir jeg også. Det er litt bedre nå i kveld og jeg håper det verste er over i morgen.

Men jeg lurer på hva dette er. Har tenkt at det minner om en slags psykose, men jeg vet jo (fremdeles ...) at det er inni meg det sitter og at verden ikke er blitt helt gal over natten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ekstrem slitenhet? Depresjon? En nærpsykotisk opplevelse?

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er mer sliten nå enn ellers. Jeg er generelt sliten, men har ikke disse symptomene til vanlig. 

Det føles som om jeg er på en helt annen planet. Paranoid blir jeg også. Det er litt bedre nå i kveld og jeg håper det verste er over i morgen.

Men jeg lurer på hva dette er. Har tenkt at det minner om en slags psykose, men jeg vet jo (fremdeles ...) at det er inni meg det sitter og at verden ikke er blitt helt gal over natten.

Hvordan går det med deg? Tror du at det kan være noe i det nhd skriver til deg? Har du vært psykotisk før, kan det kanskje være lurt å være litt obs på det?

Skrevet

Dagen i dag har vært litt bedre. I formiddag gråt jeg mye, men kom meg på kveldsvakt i dag som i går. På jobb skjer det så mye og er så mange mennesker (positive sådanne) at det føles mest ok, selv om jeg stadig lurer på hvordan jeg skal holde ut.

Det at jeg til en viss grad lar meg distrahere tar jeg som et godt tegn, og håper det ikke er en nærpsykotisk opplevelse jeg har?? 

Jeg har ikke det jeg vet vært psykotisk tidligere, iallefall ikke fullt og helt. Men, jeg har hatt så mye angst at jeg har sett meg selv utenifra og følt meg forfulgt av f.eks. en spesifikk bil. 

Jeg har jo en diagnose, Bipolar 2 ... men den er liksom ikke satt på bakgrunn av opplevelser som den jeg beskriver her. Eller kanskje er depresjonene ganske like, bare at det ikke kommer så brått som nå. 

Skrevet

Dagen i dag har vært litt bedre. I formiddag gråt jeg mye, men kom meg på kveldsvakt i dag som i går. På jobb skjer det så mye og er så mange mennesker (positive sådanne) at det føles mest ok, selv om jeg stadig lurer på hvordan jeg skal holde ut.

Det at jeg til en viss grad lar meg distrahere tar jeg som et godt tegn, og håper det ikke er en nærpsykotisk opplevelse jeg har?? 

Jeg har ikke det jeg vet vært psykotisk tidligere, iallefall ikke fullt og helt. Men, jeg har hatt så mye angst at jeg har sett meg selv utenifra og følt meg forfulgt av f.eks. en spesifikk bil. 

Jeg har jo en diagnose, Bipolar 2 ... men den er liksom ikke satt på bakgrunn av opplevelser som den jeg beskriver her. Eller kanskje er depresjonene ganske like, bare at det ikke kommer så brått som nå.

Det er ikke så godt å si hva det er, så dette blir i grunnen noe synsing fra meg, men som sagt kjenner jeg det igjen godt. Kanskje du har en kombi av mild depresjon og ekstrem slitenhet? Kanskje er du også "bare" veldig sliten?

Håper at du får et mer kvalifisert svar enn mitt av nhd. Jeg tør ikke iallefall ikke uttale meg mer om nærpsykose enn jeg alt har gjort da jeg ikke har erfaring med det.

Håper du får en god natts søvn :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...