Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må komme med et lite hjertesukk..

11 timer jobb i går, 10 timer jobb i dag. Hardt arbeid, medarbeidersamtaler, ansettelser, det går i ett. Og på toppen av dette tvangstankene som trenger seg på. Det gjør det ikke lettere når jeg går og frykter at jeg er deprimert i tillegg.

Ferdig på jobb klokka 19, så er det å lage mat, trene og gjøre arbeid hjemme. Heldigvis sover jeg godt om natten, ellers hadde jeg vel gått på veggen :-)

Jeg kommer meg nok igjen, men akkurat nå er det slitsomt. Ikke det at jeg mister livslysten eller noe, men føler meg iblant så sliten at jeg nesten er emosjonelt nummen i korte perioder. Som jeg igjen tolker som depresjon.

Føler liksom at jeg mangler følelsen av trygghet. Som igjen gjør det verre å nyte livet fullt ut. Savner å ikke bekymre meg, å kunne leve her og nå i større grad.

Er dette her "mye" for alle og enhver, eller er jeg i ferd med å rote meg ned i depressivitet?

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ISW

25

• Nicklusheletida

9

• Nycora

6

• AnonymBruker

6

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slitenhet er en god og naturlig reaksjon på at en har jobbet hardt. Samfunnet eksisterer pga de som gjør det B-)

Skrevet

11 timer jobb i går, 10 timer jobb i dag. Hardt arbeid, medarbeidersamtaler, ansettelser, det går i ett. Og på toppen av dette tvangstankene som trenger seg på. Det gjør det ikke lettere når jeg går og frykter at jeg er deprimert i tillegg.

Ferdig på jobb klokka 19, så er det å lage mat, trene og gjøre arbeid hjemme. 

Orker du alt dette er du neppe deprimert.

Skrevet

Slitenhet er en god og naturlig reaksjon på at en har jobbet hardt. Samfunnet eksisterer pga de som gjør det B-)

Mens vi som er syke og ikke makter å jobbe bør skamme oss?

Anonymous poster hash: 613b2...42e

Skrevet

Du sier noe der :-)

Desto bedre med en god og velfortjent natts søvn nå da! Dette går bra, men tøft mens det står på.

Skrevet

Mens vi som er syke og ikke makter å jobbe bør skamme oss? Anonymous poster hash: 613b2...42e

... Og vi som ikke klarer å jobbe full stilling.. De som klarer det er heldige!

Skrevet

... Og vi som ikke klarer å jobbe full stilling.. De som klarer det er heldige!

Du arbeider virkelig det du kan. Det står det respekt av!

Når jeg løper 5000 meter, skammer jeg meg ikke over at jeg ikke løper på 16 minutter. Trening er bra uansett

Skrevet

Ferdig på jobb klokka 19, så er det å lage mat, trene og gjøre arbeid hjemme. Heldigvis sover jeg godt om natten, ellers hadde jeg vel gått på veggen :-)

Jeg kommer meg nok igjen, men akkurat nå er det slitsomt. Ikke det at jeg mister livslysten eller noe, men føler meg iblant så sliten at jeg nesten er emosjonelt nummen i korte perioder. Som jeg igjen tolker som depresjon.

Føler liksom at jeg mangler følelsen av trygghet. Som igjen gjør det verre å nyte livet fullt ut. Savner å ikke bekymre meg, å kunne leve her og nå i større grad.

Er dette her "mye" for alle og enhver, eller er jeg i ferd med å rote meg ned i depressivitet?

Hvorfor går du rundt og frykter at du blir deprimert?? Enten blir du det eller ikke. Det er da ingenting å tenke på på forhånd med mindre du blir alvorlig deprimert og har noen forhåndsregler du må ta. Høres ikke ut som en depresjon du er på vei inn i nå. Du er bare sliten.

Anonymous poster hash: 5aaed...2c7

Skrevet

Sist uke jobbet jeg 10-12 timer alle dager bortsett fra en. Fritida gikk med til å hvile, ja. Det er normalt også for friske folk å bli dønn slitne, men det er nok ikke alle som er skapt for å jobbe såpass mye over lang tid. Jeg har i perioder så lange arbeidsdager, og har kommet fram til at jeg må senke skuldrene og koble ut alle tanker om hva jeg egentlig ville gjort hvis jeg kunne velge. Være tilstede rett og slett, og ha det litt gøy på jobben når jeg nå er der og skal være der store deler av dagen. Hvis jeg begynner å se på jobben som et nødvendig onde jeg må holde ut for å få lønn, og på fritida som det egentlige livet, blir alt straks mye tyngre. Da blir jeg sliten på en annen og mer nedbrytende måte.

Jeg har like godt sovehjerte som deg. Vi er heldige vi som sover som barn! :)

Skrevet (endret)

Når jeg løper 5000 meter, skammer jeg meg ikke over at jeg ikke løper på 16 minutter. Trening er bra uansett

Det er uansett urettferdig. Jeg sliter med at jeg ikke greier å jobbe fullt (jeg skulle ønske jeg klarte det fordi jeg elsker jobben min, det gjør mye bra med meg og ikke minst for å få bedre råd økonomisk). Tenk på de som virkelig ikke greier å arbeide - de må leve med den at enkelte ser ned på dem pga at de er trygder, i tillegg får de ikke oppleve noen av de godene jeg nevner i parentes..

Jo, jeg føler jeg burde klare full stilling. Du jobber jo mer enn full stilling - det gjør også folk som er langt eldre enn meg. Jeg lurer på hvordan det skal gå egentlig, siden jeg har nesten 30 år igjen av arb.livet - vil jeg også ende som ufør til slutt.

Beklager at jeg okkuperer tråden din. Si fra hvis det ikke er greit :)

Endret av hww
Skrevet

Hvordan er ditt syn på mennesker som ikke greier å arbeide eller som arbeider redusert pga helsa - burde vi presse oss enda hardere og tåle mer slitenhet?

Her snakker jeg om folk som vil arbeide og ikke om folk som "utnytter systemet"..

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir lei meg av NHDs kommentar. Og jeg reagerer med sinne mot ham og tenker at han ikke har så mye medfølelse med mennesker som ikke orker så mye. Jeg skulle nesten ønske at han en gang falt av sin høye hest og fikk kjenne hvordan det er å være syk/skadet/funksjonshemmet uten sjanse til bedring.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg blir lei meg av NHDs kommentar. Og jeg reagerer med sinne mot ham og tenker at han ikke har så mye medfølelse med mennesker som ikke orker så mye. Jeg skulle nesten ønske at han en gang falt av sin høye hest og fikk kjenne hvordan det er å være syk/skadet/funksjonshemmet uten sjanse til bedring.

Jeg ble også lei meg av kommentaren...

Skrevet

Tror du også at alle som går på trygd er snyltere? Jeg har nektet å ta imot mere enn 50% trygd fordi jeg skammet meg sånn. Dessuten er jeg istand til å lage en middag og vaske litt klær når jeg har en bedre dag.

NAV mente derimot at jeg ikke har noe ute i arbeidslivet å gjøre, likedan min lege. Dette vil ikke si at jeg har gitt opp arbeidlivet. Hvis den dagen kommer at jeg kan jobbe litt så sier jeg fra meg trygden.

Ser jo hvor heldig jeg er som bor i Norge. Hadde jeg bodd i et fattig land, hadde jeg nok vært død nå. Kanskje det som er så sørgelig egentlig, at man lever så lenge når man blir en byrde for samfunnet.

Skrevet

Tror du også at alle som går på trygd er snyltere? Jeg har nektet å ta imot mere enn 50% trygd fordi jeg skammet meg sånn. Dessuten er jeg istand til å lage en middag og vaske litt klær når jeg har en bedre dag.

NAV mente derimot at jeg ikke har noe ute i arbeidslivet å gjøre, likedan min lege. Dette vil ikke si at jeg har gitt opp arbeidlivet. Hvis den dagen kommer at jeg kan jobbe litt så sier jeg fra meg trygden.

Ser jo hvor heldig jeg er som bor i Norge. Hadde jeg bodd i et fattig land, hadde jeg nok vært død nå. Kanskje det som er så sørgelig egentlig, at man lever så lenge når man blir en byrde for samfunnet.

Det er ikke første gang han snakker nedsettende om trygdede. Ærlig talt hadde jeg forventet mer av fagperson på et psykiatri forum. Han har god greie på medisiner, men er en slett menneskekjenner.

Skrevet

Jeg har ikke utalt meg om andre enn ISW.

ISW må ha lov til å føle en tilfredshet ved at h'n har en stor arbeidskapasitet og dermed bidrar på en positiv måte til samfunnet. Et positivt bidrag som er nødvendig for at også de som ikke har samme kapasitet skal kunne ha det materielt bra :-)

Det må være lov å rose Johaug for hvor raskt hun går i monsterbakken uten at det skal oppfattes som at alle som ikke går like raskt skal skamme seg.

Jeg synes svarene i denne tråden viser tydelig hvordan grums i eget sinn projiseres over på andre - i dette tilfellet meg.

Skrevet

Men det var litt pussig hvor mange som projiserte slikt grums da...

Skrevet

Men det var litt pussig hvor mange som projiserte slikt grums da...

Dessverre er slikt grums ingen mangelvare..

Skrevet

Jeg har ikke utalt meg om andre enn ISW.

ISW må ha lov til å føle en tilfredshet ved at h'n har en stor arbeidskapasitet og dermed bidrar på en positiv måte til samfunnet. Et positivt bidrag som er nødvendig for at også de som ikke har samme kapasitet skal kunne ha det materielt bra :-)

Det må være lov å rose Johaug for hvor raskt hun går i monsterbakken uten at det skal oppfattes som at alle som ikke går like raskt skal skamme seg.

Jeg synes svarene i denne tråden viser tydelig hvordan grums i eget sinn projiseres over på andre - i dette tilfellet meg.

Unnskyld.

Skrevet

Beklager reaksjonen min. Jeg ble vel misunnelig.. Jeg har selv søsken som jobber mer enn full stilling, det samme gjorde moren min - og så kommer jeg hengende etter som "mislykket". Det er veldig sårt for meg, men det burde ikke gått utover andre. Det er bra vi har sånne som deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...