Gå til innhold

Sobril mot panikkangst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har nå fått sobril av min lege til å ta mot den værste panikken som panikkangsten gir. Jeg blir helt lammet og kan ligge i flere timer uten å klare og røre meg for eks.

Er i behandling tre ganger ukentlig i poliklinikk (psykologspesialist og psykomotorisk fysio) og har faste planlagte innleggelser. Går til vanlig på zoloft (50mg - akkurat begynt på igjen etter et halvt år av. Gikk på 175 mg før), seroquel (300 mg), 8 stk vallergan, 150 mg tramadol og 15 mg stilnoct.

Sliter med søvn og sover maks tre-fire timer i døgnet kun pga sovepillene. Aldri fått noe hangover av noe slag pga medisiner.

Er redd for å bli avhengig av noe som helst. Derfor jeg seponerte zoloften sist. Har fått sobril til å ta ved "ekstrem angst" som det står. 10 mg.

Noen tips til meg? Er sobril rett i denne sammenheng? Hvis jeg først skal ta medisiner i panikken MÅ det funke. Og helst slå ut hodet og ikke kroppen min i rus. Rus blir jeg bare enda mere redd av da det minner meg om masse gamle traumer.

Diagnostisert m PTSD og under utredning for borderline.

Fortsetter under...

Skrevet

Du får ingen rus av sobril når du bruker det mot panikkangst, ihvertfall merker jeg ingenting til dette. Det blir som å ta morfin mot sterke smerten, man får ingen rus av dette heller.

Hvis du tar sobril kun ved behov når du har det veldig ille, vil du ikke bli avhengig av dette. Jeg har gått på sobril fast i flere måneder og sluttet brått selv. Litt økt angst i starten, men dette ga seg etter noen få dager.

Jeg tror kroppen din har bedre av å ta en sobril, enn å ha panikkangst i flere timer. Dette er en stor påkjenning. Håper du blir bedre snart!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har gjort feil valg. Du har nå fått dette tilbake fordi du sluttet med Zoloft som er helt ufarlig. I stedet har du nå havnet opp med Sobril som over tid kan gi avhengighet.

Nå bør du trappe opp Zoloft til gamle doser som blokkerer nye panikkanfall. I påvente av dette er det helt ok at du bruker Sobril i noen uker.

Når Zoloft begynner å virke igjen, skal du ikke prøve å slutte med den igjen. I hvert fall ikke de første 10 årene.

Skrevet

Du har gjort feil valg. Du har nå fått dette tilbake fordi du sluttet med Zoloft som er helt ufarlig. I stedet har du nå havnet opp med Sobril som over tid kan gi avhengighet.

Nå bør du trappe opp Zoloft til gamle doser som blokkerer nye panikkanfall. I påvente av dette er det helt ok at du bruker Sobril i noen uker.

Når Zoloft begynner å virke igjen, skal du ikke prøve å slutte med den igjen. I hvert fall ikke de første 10 årene.

Nå sitter jeg igjen som et stort spm her... Jeg bråseponerte zoloften pga redsel for avhengighet. Og at de satte meg på mer og mer og mer piller. Tilslutt var hele opplegget langt utenfor kontroll.

Planen er jo faktisk å trappe opp zoloften igjen, men jeg må vente til etter operasjon som er på tirsdag. Zoloft har en lite hyggelig interaksjon med tramadol som er årsaken her. Jeg er allergisk mot morfin, derfor tramadol som smertelindring.

Panikkangsten har kommet tilbake nå, etter å ha ligget død i nesten ti år. Mine behandlere mener det er et godt tegn m panikk da det visstnok betyr at jeg jobber i riktig retning. Jeg ønsker ikke å numme ut noenting med medisiner og er i utgangspunktet skeptisk til alt av piller.

Hva er "normal" dose på Zoloft? Jeg fikk vite sist at jeg gikk på maxdose, så når effekten dabbet av ble jeg redd for at jeg ikke kunne øke mer..

Dette er en evig runddans!! Jeg ønsker bare å ha det litt bedre med meg selv...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noe forenklet, men det kan ofte være nyttig.

Du har tre psykiske lidelser: Panikklidelse, PTSD og mulig borderline. Av disse tre er det kun panikklidelsen hvor medisiner har en avgjørende effekt, og her er det Zoloft (SSRI) som er den medisin som skal brukes.

Ved PTSD og borderline er psykoterapi den viktige og avgjørende behandling. Medisiner er kun et lite tillegg for symptomdemping.

Hvorfor du skal ha Tramadol, kan jeg ikke se at du skriver noe om.

Hvis du er redd for medisiner og avhengighet, bør du være mest redd for de medisiner der dette er et reelt problem og ikke for Zoloft. Mest redd bør du være for Tramadol og Stilnoct.

Skrevet

Ved PTSD og borderline er psykoterapi den viktige og avgjørende behandling. Medisiner er kun et lite tillegg for symptomdemping.

Har ikke betablokkeren Pranolol lovende effekt mot PTSD?

http://www.medscape.com/viewarticle/729444

Jeg fikk jo en gang i tiden diagnose "et snev av PTSD" etter anfallene jeg hadde med SVT hvor jeg var sikker på at jeg skulle dø. Synes at Pranolol hjalp veldig til å "dempe" minnene jeg hadde fra dette.

Annonse

Skrevet

Noe forenklet, men det kan ofte være nyttig.

Du har tre psykiske lidelser: Panikklidelse, PTSD og mulig borderline. Av disse tre er det kun panikklidelsen hvor medisiner har en avgjørende effekt, og her er det Zoloft (SSRI) som er den medisin som skal brukes.

Hvorfor du skal ha Tramadol, kan jeg ikke se at du skriver noe om.

Hvis du er redd for medisiner og avhengighet, bør du være mest redd for de medisiner der dette er et reelt problem og ikke for Zoloft. Mest redd bør du være for Tramadol og Stilnoct.

Stilnocten har jeg bare funnet ut at er der, kommer til å måtte være der en stund til. Avhengig eller ikke, uten sover jeg ikke noenting.

Tramadol har jeg fått som følge av et røket korsbånd og noen løse beinbiter i ene kneet. :-) Disse skal ut og korsbåndet rekonstrueres på tirsdag.

Da zoloft ikke kunne kombineres med høyere doser tramadol valgte vi å ikke trappe den mer opp i påvente av den operasjonen og i tiden etterpå med høyere smerte. Håpet er å være helt av den i løpet av kort tid. Tar tramadol kun som smertelindring, og døgndosen varierer fra 0 - 150 mg. Skrekkscenarioet nå er å skulle tredoble den dosen i etterkant av operasjonen.

Dette er en skikkelig jungel av problemer, mulige løsninger og alternativer. Vanskelig å ikke gå seg vill...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...