ISW Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Siden jeg er arbeidsgiver (med stort personalansvar) og i tillegg har en psykisk lidelse, tenkte jeg å dele noen råd, erfaringer og tips. Håper dere finner tråden nyttig :-) Negative antakelser: Hvis man har stått utenfor arbeidslivet en stund, egentlig uavhengig av årsak, men spesielt ved psykisk lidelse, bygges det gjerne opp en del negative tanker rundt det å arbeide. Eksempler kan være: - Ingen vil ansette meg med min bakgrunn - Jeg vil aldri mestre en jobb - Jeg har ingenting positivt å tilføre arbeidsgiver - Hvis jeg tar en jobb og mister den, er det den endelige bekreftelsen på at jeg er ubrukelig Jeg kunne fortsatt her, men du ser nok poenget. Vær klar over at dette ikke nødvendigvis er realiteter, men et negativt tankemønster ofte knyttet til en psykisk lidelse. Mange har opplevd slike tanker, og fått ettertrykkelig bevist at tanken ikke er sann når man kommer seg ut i arbeid. Hvor begynner jeg?: Det er ofte lurt å reflektere over hva man kunne tenke seg å arbeide med. Det er nok viktig å være bevisst sin psykiske lidelse, men ikke la denne ta overhånd og dominere fullstendig. For eksempel, og satt litt på spissen; har du sosial angst, er det lurt å utfordre denne litt når en skal jobbe, men kanskje ikke lurt å bli foredragsholder som første jobb. Man bør også tenke over hvor ens største kapasitet ligger. Ofte er ikke jobber hvor en kan gjøre fysisk arbeid så dumme hvis man har en angstlidelse. Avisbud eller reklamedistribusjon er utmerkede steder å starte; man kan komme seg tidlig opp, og man kan starte i det små med en rute, og utvide etterhvert. Følgende jobber er ofte mindre vanskelige å få: - Distribusjon av aviser og reklame - Lager- og pakking - Telefon eller stand-salg - Deltidsarbeid i butikk eller bensinstasjon Lag en liste over hva du faktisk kan, og hva du har lyst til å utvikle deg innenfor. Ut fra denne listen kan du sortere ut hvilke jobber du kunne tenke deg, og hvilke du vil vente med. Det er ofte lurt å starte med en deltidsstilling, og gjerne et sted hvor arbeidstiden på sikt kan utvides. Forhold til hjelpeapparat: Du mottar kanskje stønad fra NAV i dag. Vær klar over at kompetansen hos NAV sine medarbeidere er svært variabel. Som ufør kan du tjene 1G (ca 84.000 kroner) i året uten at det går utover din stønad, men denne regelen er i disse dager under omarbeidelse. NAV plikter å tilrettelegge for at du skal komme deg tilbake i arbeid, men det gjelder å finne en løsningsorientert rådgiver. Like fullt gjelder det at du signaliserer ovenfor hjelpeapparatet at du faktisk er motivert til å komme deg tilbake i arbeid. NAV har ulike tiltak for å få mennesker i arbeid, og kan bistå med jobbsøkerkurs, avtaler med arbeidsgivere som kan tilrettelegge, mv. Men igjen, du må vise initiativ, og hvis du til tross for dette ikke får den oppfølging du ønsker og har krav på, be om en annen saksbehandler. Kompetansen er som nevnt variabel, og saksbehandlere er også bare mennesker :-) Fastlegen din vil sannsynligvis bistå deg etter beste evne. De aller fleste leger er svært faglig oppdaterte og ser verdien i arbeid. I dag benytter leger i større grad graderte sykmeldinger enn før (delvis sykmelding), slik at du har anledning til å arbeide deltid dersom du i dag er sykmeldt (kanskje ikke relevant ifm jobbsøking, men greit å vite dersom du har en jobb og opplever forverring av tilstanden din). Legen kan også henvise til ulike tiltak for å få deg i arbeid, og har et tett samarbeid med NAV. Jobbsøknaden: Når du har funnet en jobb som virker interessant, må du skrive en søknad. Mitt råd; vær kort og presis i søknaden. Vis interesse for stillingen og skriv dine nøkkelkvalifikasjoner og erfaring. Ikke skriv om sykdommer i jobbsøknaden, skriv dine positive kvaliteter (se over) og erfaring i en vedlagt CV, hvorfor du er interessert i stillingen, og ikke mer. Det ligger mange maler og råd på nett til hvordan en CV og en jobbsøknad bygges opp. Google, les og lær! Jobbintervjuet: Dette er kanskje den delen av prosessen som mange gruer seg mest til. Ikke gjør det! Når du blir innkalt til et jobbintervju, bør du se på det som en personlig seier, at kvalitetene dine var interessante for arbeidsgiver. Når dagen er kommet, forbered deg godt. Øv deg, gjerne med en venn eller familie, til hvordan du skal presentere deg selv og dine positive sider. Spis en lett frokost, kle deg slik at antrekket ikke representerer et problem. Det blir meningsløst å stille i dress til et jobbintervju i en butikk, men heller ikke still opp i joggebukse og hettegenser. Hvis du har særdeles sære piercinger eller lignende, fjern de. Ikke bruk overdrevet med sminke eller parfyme, la ting være naturlig. Du må svare på spørsmålene du blir stilt. Pass på å i minst mulig grad bruke enstavelsesord og vær gjerne litt offensiv. Der du kan, still spørsmål tilbake, gjerne om bedriften og dens historie, hvordan det er å være ansatt der, vis engasjement. Du kan være åpen om din fortid hvis du ønsker, men fortell at du har kommet styrket ut av vanskelighetene. Det hjelper! Du trenger ikke å fortelle konkret om diagnoser. Du har heller ikke plikt til å svare på spørsmål om egen helse, det er faktisk ikke lov å stille slike spørsmål. Hvis jobben trenger en helseattest (noe som er svært sjeldent) ordner fastlegen din dette. I det øvrige er ikke sykdom noe tema i et jobbintervju. Se alltid på intervjuer, ikke se i bakken eller annen unnvikende atferd. Du må påregne at du må gå på noen intervjuer før du er sikret jobb. Men hvert intervju er en øvelse. Du blir bedre for hver gang! Å jobbe igjen: Når du skal begynne å jobbe et sted, har du krav på opplæring i jobben. Du har krav på lønn under opplæring. Du har også krav på arbeidskontrakt. Les denne nøye, og still spørsmål hvis du har det, før du signerer. Se til at lønn er etter avtale, og at det ikke stilles urimelige krav. Hvis du er syk, må du gi beskjed senest innen arbeidsdagen starter. Som hovedregel har du ikke krav på sykepenger ved sykmelding før 4 uker etter ansettelse, og ved egenmeldinger må du være ansatt i 8 uker. Som på jobbintervju må du kle deg ryddig og være normalt godt stelt når du skal på arbeid. Du skal ikke være redd for å arbeide hardt. Slitenhet som følge av unødig grubling og bekymring er ikke det samme som slitenhet etter godt arbeid. Men ha alltid god dialog med din fastlege og bestill gjerne en time der for evaluering etter en liten stund i arbeid. Stol på din lege og vedkommendes vurderinger. DU er verdifull :-) Etter å gjennom 10 år ha snakket med hundrevis av kandidater, har jeg fortsatt til gode å møte noen som jeg anser som verdiløs. ALLE har kvaliteter, men du må gjøre en innsats i å finne dem og presentere dem. Ikke ta dine negative tanker som fakta, det er viktig. Lykke til i arbeidslivet, og send meg gjerne en melding om du har spørsmål :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Så utrolig bra skrevet Jeg vil føye til at det er viktig å vise engasjement også overfor NAV. Det er iallefall min erfaring. At du viser at du virkelig vil ut i jobb. Det kan du feks gjøre ved å finne potensielle arbeidsplasser du kan tenke deg å jobbe, og sammen med NAV snakke med denne arbeidsplassen om muligheten for praksisplass. Da får du vist hva du er god for, samtidig som du får prøvd ut om dette er noe du kan tenke deg å bygge videre på. For meg var det viktig å ta små skritt om gangen, ikke gå fort frem og gap over for mye - det ville virket mot sin hensikt og satt meg tilbake til utgangspunktet. Vær tålmodig og t tiden til hjelp. Vær tydelig ovenfor NAV at du er motivert men trenger TID. Det siste var det viktigste for min del. Og en ting til: noe jeg for min del føler som betryggende (hvis jeg skulle søkt jobb idag), er å vite at arbeidsgiver faktisk ikke har lov å stille spørsmål om helsen, som du skriver. Da ville fokuset på det blitt mindre (men det er som sagt meg, og vi er forskjellige - poenget er at det er greit å kjenne til slike lover). 0 Siter
ISW Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Skrevet 25. oktober 2013 Så utrolig bra skrevet Jeg vil føye til at det er viktig å vise engasjement også overfor NAV. Det er iallefall min erfaring. At du viser at du virkelig vil ut i jobb. Det kan du feks gjøre ved å finne potensielle arbeidsplasser du kan tenke deg å jobbe, og sammen med NAV snakke med denne arbeidsplassen om muligheten for praksisplass. Da får du vist hva du er god for, samtidig som du får prøvd ut om dette er noe du kan tenke deg å bygge videre på. For meg var det viktig å ta små skritt om gangen, ikke gå fort frem og gap over for mye - det ville virket mot sin hensikt og satt meg tilbake til utgangspunktet. Vær tålmodig og t tiden til hjelp. Vær tydelig ovenfor NAV at du er motivert men trenger TID. Det siste var det viktigste for min del. Og en ting til: noe jeg for min del føler som betryggende (hvis jeg skulle søkt jobb idag), er å vite at arbeidsgiver faktisk ikke har lov å stille spørsmål om helsen, som du skriver. Da ville fokuset på det blitt mindre (men det er som sagt meg, og vi er forskjellige - poenget er at det er greit å kjenne til slike lover). Tusen takk Og takk for innspillene dine! 0 Siter
Gjest Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Tusen takk Og takk for innspillene dine! Enda en ting: jeg tror at innstillingen har til seg selv også er viktig: at en ikke gir etter for evt tanker som sier "jeg har lyst, men jeg klarer det sikkert ikke" osv 0 Siter
ISW Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Skrevet 25. oktober 2013 Enda en ting: jeg tror at innstillingen har til seg selv også er viktig: at en ikke gir etter for evt tanker som sier "jeg har lyst, men jeg klarer det sikkert ikke" osv Ja, det er veldig viktig 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Hvordan foreslår du at folk skal forholde seg i CV og intervju mht f.eks. 15 år utenfor arbeidslivet? Anonymous poster hash: 83b01...016 0 Siter
ISW Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Skrevet 25. oktober 2013 Hvordan foreslår du at folk skal forholde seg i CV og intervju mht f.eks. 15 år utenfor arbeidslivet? Anonymous poster hash: 83b01...016 Da må man bare forsøke å spille med åpne kort. Forklare at du har vært gjennom vanskeligheter men at du har kommet deg ovenpå og er klar for arbeidslivet igjen. Det står stor respekt av det. 0 Siter
Karamellis Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Bra innlegg - og et nyttig perspektiv! Jeg tror noe av det viktigste er å finne en jobb du har lyst på, men som samtidig er innenfor rekkevidde. Alle kan jobbe med noe, men alle kan ikke jobbe med alt. 0 Siter
ISW Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Skrevet 25. oktober 2013 Bra innlegg - og et nyttig perspektiv! Jeg tror noe av det viktigste er å finne en jobb du har lyst på, men som samtidig er innenfor rekkevidde. Alle kan jobbe med noe, men alle kan ikke jobbe med alt. Tusen takk Fint at du fant innlegget nyttig! 0 Siter
mussa Skrevet 25. oktober 2013 Skrevet 25. oktober 2013 Veldig godt skrevet, har lagt merke til at du skriver mye bra ISW Tusen takk for at du deler med oss 0 Siter
ISW Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Skrevet 25. oktober 2013 Veldig godt skrevet, har lagt merke til at du skriver mye bra ISW Tusen takk for at du deler med oss Tusen takk håper du fant litt nytte av dette. Jeg ønsker bare å bidra bittelitt til at veien tilbake skal bli litt enklere. 0 Siter
Gondor Skrevet 27. oktober 2013 Skrevet 27. oktober 2013 Veldig bra innlegg! Merker jeg blir glad og håpefull av å lese det. Tusen takk!Er det noe vits i å sende åpne søknader? Har det noe for seg å møte opp på en arbeidsplass for å tilby sin arbeidskraft, selvfølgelig etter avtale?Jeg tenkte en bokhandel eller en stor blomsterbutikk hadde vært noe for meg. Begynne i det små. Jeg har i hvert fall klart å jobbe i butikk før og i utgangspunktet er jeg en glad og serviceinnstillt jente.Men frykten for en sykdomsperiode ligger der og murrer. I den siste jobben jeg hadde, som varte i 9 mnd, var jeg borte 1 uke pga psykdom. Jeg har et svært godt forhold til min fastlege, så hun skrev ut en sykemelding med en gang. Må samarbeide med henne. 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Skrevet 27. oktober 2013 Veldig bra innlegg! Merker jeg blir glad og håpefull av å lese det. Tusen takk! Er det noe vits i å sende åpne søknader? Har det noe for seg å møte opp på en arbeidsplass for å tilby sin arbeidskraft, selvfølgelig etter avtale? Jeg tenkte en bokhandel eller en stor blomsterbutikk hadde vært noe for meg. Begynne i det små. Jeg har i hvert fall klart å jobbe i butikk før og i utgangspunktet er jeg en glad og serviceinnstillt jente. Men frykten for en sykdomsperiode ligger der og murrer. I den siste jobben jeg hadde, som varte i 9 mnd, var jeg borte 1 uke pga psykdom. Jeg har et svært godt forhold til min fastlege, så hun skrev ut en sykemelding med en gang. Må samarbeide med henne. Hei! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :-) Ja, ofte kan det være lurt å sende en åpen søknad. Du bør imidlertid være litt kritisk og ikke sende disse i øst og vest, spesielt hvis du bor på et lite sted. Man skal heller ikke fremstå desperat når man er på jakt etter jobb. Men å sende en og annen til steder du kunne tenke deg å jobbe, er ofte lurt. 0 Siter
Gjest Skrevet 28. oktober 2013 Skrevet 28. oktober 2013 Hei! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding :-) Ja, ofte kan det være lurt å sende en åpen søknad. Du bør imidlertid være litt kritisk og ikke sende disse i øst og vest, spesielt hvis du bor på et lite sted. Man skal heller ikke fremstå desperat når man er på jakt etter jobb. Men å sende en og annen til steder du kunne tenke deg å jobbe, er ofte lurt. Er det en fordel å møte opp personlig for å levere en cv? Vi har mange som gjør det på jobben min. 0 Siter
ISW Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Skrevet 28. oktober 2013 Er det en fordel å møte opp personlig for å levere en cv? Vi har mange som gjør det på jobben min. Du blir godt lagt merke til når du gjør det. Jeg vet om flere som aldri har søkt på en stillingsannonse, de har bare møtt opp og "solgt seg inn" som en interessant kandidat. 0 Siter
Angustia1 Skrevet 28. oktober 2013 Skrevet 28. oktober 2013 Fantastisk godt innlegg og gode svar! Dette skal jeg ta med meg inn i jobben min, og jeg kommer nok til å si at "Jeg kjenner en arbeidsgiver som sier..." på en del av punktene dine! Vel og merke med din velsignelse 0 Siter
ISW Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Skrevet 28. oktober 2013 Fantastisk godt innlegg og gode svar! Dette skal jeg ta med meg inn i jobben min, og jeg kommer nok til å si at "Jeg kjenner en arbeidsgiver som sier..." på en del av punktene dine! Vel og merke med din velsignelse Tusen takk, og kjør på 0 Siter
Zyprexus Skrevet 28. oktober 2013 Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Psykisk syke skal ikke spesialbehandles, de skal søke jobb på vanlige kriterier, med relevant utdanning. Ikke ta i mot "idiotjobber", men skaff utdanning på vanlig måte og jobb med det du drømmer om. Endret 28. oktober 2013 av Zyprexus 0 Siter
ISW Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Skrevet 29. oktober 2013 Psykisk syke skal ikke spesialbehandles, de skal søke jobb på vanlige kriterier, med relevant utdanning. Ikke ta i mot "idiotjobber", men skaff utdanning på vanlig måte og jobb med det du drømmer om. Jeg er bare delvis enig med deg. Man må ta hensyn til sin sykdom ved valg av arbeid, til en viss grad. Som jeg skriver, foredragsholder er neppe et heldig yrkesvalg ved sosial angst. Men selvsagt må man utfordre seg selv en del. Når du snakker om "idiotjobber" så vet jeg ikke helt hva du mener med det. Men det er mange jobber som er en fin vei tilbake i arbeidslivet, selv om "statusen" ved en slik jobb ikke er den man anser som den høyeste. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.