Gå til innhold

Er dette farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 105 i undertrykk, sikkert pga stress og mye annet. Legen ville avvente og se før han setter meg på mere blodtrykksmedisiner.

Problemet er at jeg måtte opp i fly idag og fikk veldig trykk og smerter i hodet. Jeg må fly igjen om et par dager, er det farlig?

Skrevet (endret)

105 i undertrykk er et moderat forhøyet blodtrykk, men for høyt til å gå rundt med i lang tid. Hvis dette er ditt reelle blodtrykk bør du få det behandlet.

Hvis du er stresset og spesielt stresset hos legen, så be om en 24-timers måling.

105 i undertrykk gir sjeldent symptomer da. Trykket i hodet under en flytur er vel ganske normalt?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

105 i undertrykk er et moderat forhøyet blodtrykk, men for høyt til å gå rundt med i lang tid. Hvis dette er ditt reelle blodtrykk bør du få det behandlet.

Hvis du er stresset og spesielt stresset hos legen, så be om en 24-timers måling.

105 i undertrykk gir sjeldent symptomer da. Trykket i hodet under en flytur er vel ganske normalt?

Jeg har fløyet mange ganger før, men aldri hatt et sånt trykk i hodet før, i tillegg dundrende hodepine. Føler meg svimmel, kvalm og rar enda.

Jeg har jo blodtrykksmedisiner. Har det akkurat sånn i hodet nå som den gangen det startet. Tror nesten jeg tar en kvart tablett ekstra, det skader sikkert ikke. Jeg er redd for hjerneslag, har endel av dette i slekta.

Skrevet

Du må selv ta stilling til om du tar ekstra medisiner, evt må NHD støtte det. Det vil ikke jeg uttale meg om.

Vet du hva overtrykket ditt var, forresten?

PS: Jeg vet alt om hva stress kan gjøre med blodtrykk. Det var den forrige helseangsten min, før dette frykt for suicidalitet-tullet..

Skrevet

Du må selv ta stilling til om du tar ekstra medisiner, evt må NHD støtte det. Det vil ikke jeg uttale meg om.

Vet du hva overtrykket ditt var, forresten?

PS: Jeg vet alt om hva stress kan gjøre med blodtrykk. Det var den forrige helseangsten min, før dette frykt for suicidalitet-tullet..

Ja, tror stress kan gjøre mye. Overtrykket var 185 om jeg ikke husker feil. Jeg er noe inni h... Stresset for tiden. Mye som skjer som jeg egentlig ikke rår så mye med. I tillegg er det nok litt sykdom som rører på seg nå, prøver febrilsk å henge med i svingene. Får se hva jeg gjør, kjennes ut som om øynene står igjen når jeg rører på hodet. Kanskje sobril kan roe stresset og dermet få bt ned? Det var kanskje en god ide, bruker de meget sjelden, men akkurat nå er det kanskje ikke feil å bruke dem?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tror nesten jeg tar en kvart tablett ekstra, det skader sikkert ikke.

Tabletten heter? Og styrken på en tablett er?

Skrevet

Du skal ikke gå med 185 i overtrykk. Det er høyt.

Hvis du ikke greier å stresse ned, bør du kanskje dra til legen igjen om ikke så lenge.

Skrevet

Tabletten heter? Og styrken på en tablett er?

Atacand 8 mg. Tar nå en tablett pr dag.

Skrevet

Atacand 8 mg. Tar nå en tablett pr dag.

Høres ut som ok å øke med 2 mg (en kvart tablett).

Blodtrykk i dette området er svært sjelden farlig på kort sikt, men på lang sikt er det alt for høyt.

Skrevet

Blodtrykk i dette området er svært sjelden farlig på kort sikt, men på lang sikt er det alt for høyt.

Bare lurer, bare av interesse og nysgjerrighet; hvor mye somatisk medisin driver psykiatere med?

Måler dere blodtrykk, tolker EKG, osv? Eller er det kun hjernen dere arbeider med?

Skrevet

Bare lurer, bare av interesse og nysgjerrighet; hvor mye somatisk medisin driver psykiatere med?

Måler dere blodtrykk, tolker EKG, osv? Eller er det kun hjernen dere arbeider med?

Ved vår avdeling driver vi med mye somatisk medisin. Ikke sjelden utreder vi og oppdager sykdommer, til dels alvorlige, som somatikerne har oversett.

Dette er House-arbeid som krydrer vår intellektuelle hverdag til glede for pasientene :-)

Skrevet

Ved vår avdeling driver vi med mye somatisk medisin. Ikke sjelden utreder vi og oppdager sykdommer, til dels alvorlige, som somatikerne har oversett.

Dette er House-arbeid som krydrer vår intellektuelle hverdag til glede for pasientene :-)

Men dere tar forhåpentligvis ikke 8 Vicodin om dagen :-)

Et annet intellektuelt krydder kan jo være å stille hans psykiatriske diagnoser :-)

Skrevet

Men dere tar forhåpentligvis ikke 8 Vicodin om dagen :-)

Et annet intellektuelt krydder kan jo være å stille hans psykiatriske diagnoser :-)

Slapp av. De gjør nok det også ;)

Skrevet

Takk, da øker jeg dosen. BT har ligget rundt 170/100 i lengre tid. Fastlegen vet hvor stressa jeg er for tiden, derfor avventer han. Liker ikke dette trykket selv, jeg kjenner på hodet at det er for høyt.

Skrevet

Hva mener dere med "House"? 

Har sett dere skrive det før også :)

Skrevet

Hva mener dere med "House"? 

Har sett dere skrive det før også :)

En tv-serie.

Skrevet

Ok, sikkert noe humorgreier de mener da  :D

House er en dramaserie fra et sykehus. Dr. Greg House er en typisk antihelt, en drivende dyktig lege som løser de rareste problemstillinger, men han gjør det mest for å tilfredsstille seg selv, ikke pasienten. I tillegg er han avhengig av smertestillende og er nokså kontroversiell i det han gjør :)

Skrevet

House er en dramaserie fra et sykehus. Dr. Greg House er en typisk antihelt, en drivende dyktig lege som løser de rareste problemstillinger, men han gjør det mest for å tilfredsstille seg selv, ikke pasienten. I tillegg er han avhengig av smertestillende og er nokså kontroversiell i det han gjør :)

Ahhh... see  :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...