Gå til innhold

Hvorfor gjør sult at nedstemthet bedres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lange perioder med nedstemthet og dårlig fungering på alle områder. Det går bedre om jeg spiser lite, ca 500 kcal om dagen. Når jeg er sulten hele dagen, så fungerer jeg bedre (hukommelse, arbeidskapasitet, humør). Hva kommer dette av? Etter et par uker, kommer en ny nedtur, inkl. for mye mat og ingenting fungerer igjen.

(Er normalvektig nå, men får ikke til å ha stabil vekt.)

Anonymous poster hash: c6d65...840
Skrevet

Har lange perioder med nedstemthet og dårlig fungering på alle områder. Det går bedre om jeg spiser lite, ca 500 kcal om dagen. Når jeg er sulten hele dagen, så fungerer jeg bedre (hukommelse, arbeidskapasitet, humør). Hva kommer dette av? Etter et par uker, kommer en ny nedtur, inkl. for mye mat og ingenting fungerer igjen.

Når du spiser lite har du ikke overskudd til å fokusere på mer enn noen få ting som du kan ha utholdenhet til å holde fokus på gjennom dagen. For andre kan du se sliten/sulten/trett ut. Når du spiser lite kan du føle kontroll og mestring i motsetning til hverdagslvet som du ikke føler at du mestrer og dermed løser du dette ved å kontrollere matintaket. Når du velger å spise lite har du ikke så god kontakt med følelser og de vanskelige tingene du bør jobbe med på andre måter. Det er voksent/modent av deg å prøve å jobbe med deg selv, f.eks sammen med en psykolog, for å takle hverdagslivet og følelser uten å ty til lite hensiktsmessig adferd som hindrer din utvikling.

Anonymous poster hash: 73552...dbc

Skrevet

Når du spiser lite har du ikke overskudd til å fokusere på mer enn noen få ting som du kan ha utholdenhet til å holde fokus på gjennom dagen. For andre kan du se sliten/sulten/trett ut. Når du spiser lite kan du føle kontroll og mestring i motsetning til hverdagslvet som du ikke føler at du mestrer og dermed løser du dette ved å kontrollere matintaket. Når du velger å spise lite har du ikke så god kontakt med følelser og de vanskelige tingene du bør jobbe med på andre måter. Det er voksent/modent av deg å prøve å jobbe med deg selv, f.eks sammen med en psykolog, for å takle hverdagslivet og følelser uten å ty til lite hensiktsmessig adferd som hindrer din utvikling.

Det der høres ut som amatør-psykologi på sitt værste.

Anonymous poster hash: 73fac...2d0

Skrevet

Det der høres ut som amatør-psykologi på sitt værste.

Så kom med et bedre svar selv. Hvis du kan si hva som ikke stemmer og gi et mer utdypende svar så greit, dette er bare dritslenging.

Skrevet

hos meg er det omvendt. Blir helt ute av meg, nesten bekymret for at jeg er depressiv.... så spiser jeg og får opp blodsukkeret igjen, og da blir jeg gode glade meg igjen :) Viktig med stabilt blodsukker tror jeg, at man spiser regelmessig og unngår store blodsukkersvingninger.... tror det gjør litt med humøret det og. 

Skrevet

Så kom med et bedre svar selv. Hvis du kan si hva som ikke stemmer og gi et mer utdypende svar så greit, dette er bare dritslenging.

Det har nok noe med blodsukkersvingninger å gjøre.

Skrevet

Det har nok noe med blodsukkersvingninger å gjøre.

Hvordan tenker du at det som beskrives har med blodsukkersvingninger å gjøre?

Skrevet

Det vanskelige er at sult er det eneste som ser ut til å hjelpe.

YoplaitDouble
Skrevet

Høres kanskje rart ut. Men dagen etter en tur på fylla gir mindre nedstemthet fordi man ikke orker å fokusere på så mye, og har dessuten mange morsomme minner fra kvelden før å tenke på  :P

Skrevet

Hei!

Tror det skyldes av ved sult starter mann å forbrenne ketoner som gir bedre energi for hjernen.

(forenklet forklart)

Man blir da nettopp mer, våken, mer tilstede, energisk, osv...

Dette er kjent av mange, jeg har erfaring selv med at jeg blir "normal" ved sult, min fjernhet blir borte.

Men man kan jo ikke leve for lenge uten mat, men jeg spurte en forsker på Rikshospitalet om dette, og for han Dr Reichelt var dette godt kjent.

Skrevet

Hei!

Jeg har lang erfaring med å gå uten mat, jeg ble så lei av matmas.

Jeg ble frisk, i mine sulteperioder, men man går jo ned i vekt.

Så ble jeg gravid og ammet, jeg kunne ikke da faste på mange år, men av andre grunner ble jeg da mer våken og energisk, tror oxytocin.

Jeg fastet for ca 1 1/2 år siden, jeg ble da igjen mer vanlig, våken, fokusert,, men jeg forstår jo at dette ikke går i lengden. Siden jeg er slank blir jeg fort tynn, og da må det bli stopp. Men noen har skrevet at hvis jeg faster også går over på kun å spise proteiner, kan jeg opprettholde effekten av fasten, dvs keton-forbrenning. Da må jeg helt unngå grønnsaker og frukt, kun spise egg og fisk og nøtter.

Det kan imidlertid være uheldig for andre prosesser i kroppen feks nyrene. over lang tid.

Skrevet

Hei!

Jeg har lang erfaring med å gå uten mat, jeg ble så lei av matmas.

Jeg ble frisk, i mine sulteperioder, men man går jo ned i vekt.

Så ble jeg gravid og ammet, jeg kunne ikke da faste på mange år, men av andre grunner ble jeg da mer våken og energisk, tror oxytocin.

Jeg fastet for ca 1 1/2 år siden, jeg ble da igjen mer vanlig, våken, fokusert,, men jeg forstår jo at dette ikke går i lengden. Siden jeg er slank blir jeg fort tynn, og da må det bli stopp. Men noen har skrevet at hvis jeg faster også går over på kun å spise proteiner, kan jeg opprettholde effekten av fasten, dvs keton-forbrenning. Da må jeg helt unngå grønnsaker og frukt, kun spise egg og fisk og nøtter.

Det kan imidlertid være uheldig for andre prosesser i kroppen feks nyrene. over lang tid.

Sult gir en snål blanding av energi og utmattelse. Lettere å være fokusert, men vanskelig med hodepine og slapphet.

Skrevet

Sult gir en snål blanding av energi og utmattelse. Lettere å være fokusert, men vanskelig med hodepine og slapphet.

Hei!

For meg gir det kun mer energi og ikke noe slitenhet:-)

Jeg har kun drukket vann i feks 40 dager og da var det bra jeg hadde satt grensen på 40 dager for da var jeg så energisk at jeg ikke orket tanken på mat. 

Det er en fare i faste for meg, men heldigvis er jeg ganske fornuftig anlagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...