Gå til innhold

NHD: psykomotorisk fysioterapi

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilken erfaring har du med psykomotorisk fysioterapi, er dette verdt å vente på i lang tid? Er veldig lang ventetid..

Endret av hww
Skrevet

Jeg går til psykomotorisk fysioterapaut. Får VELDIG mye igjen for den behandlingen. Det er tøffe tak, men for meg er det en hjelp i riktig retning.

Nå vet jeg ingenting om bakgrunnen for at du er henvist, men selv har jeg en lang traumehistorie og omsorgssvikt i tidlig alder. Vi jobber med kroppen, og klare å faktisk kjenne på ting som er vanskelig og registrere hva det gjør med kroppen min.

Jeg er glad jeg har det som tilleggsbehandling til psykolog og innleggelser. Ofte kan det være godt å ha noen som kan forklare litt hva som faktisk skjer i kroppen når ting er vanskelig. Hun har fått meg til å endre oppfattelse av meg selv i den forstand at jeg reagerer helt normalt på unormale hendelser. Før trodde jeg det var reaksjonen det var noe alvorlig galt med.

Så, om det er verdt å vente? Ja, det vil jeg påstå. Det er vel ikke sånn at du mister behandling selvom du står på venteliste ? :-)

Skrevet

Tusen takk for at du delte din erfaring. Det høres veldig bra ut.

Jeg mister ikke behandling mens jeg står på venteliste, men jeg ønsket å vite litt om dette før jeg evt ber om en henvisning (jeg er ikke henvist - enda).

Jeg sliter mye med nakke, skuldre og lette migreneanfall, og som gir en nedsatt livskvalitet samt problemer i form av tretthet og slitenhet. Bare denne uka har jeg nå mitt andre migreneanfall.

Jeg vet dette var populært for ti år siden, men har ikke hørt særlig mer om det de siste ti årene.

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med det hvertfall! :-)

Nå sliter ikke jeg så mye med kroppen som du, men har nå en drøss m muskelknuter som følge av spenninger jeg og. For meg har den største utfordringen med å gå dit å tørre og åpne opp for følelser jeg aldri har kjent på tidligere.

Hun snakke med kroppen min, og får den til å slappe av uansett hvor anspent og redd jeg er. Er veldig merkelig følelse. Det bare funker på en måte...

Jeg har enda til gode å komme ut fra en time der med noe annet enn en god følelse og være avslappet i kroppen :-)

Så ja, jeg anbefaler deg det veldig, veldig mye!! Hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre. Jeg har gått der i over et år, så har drøssevis med gode øvelser for det meste ;-)

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med det hvertfall! :-)

Nå sliter ikke jeg så mye med kroppen som du, men har nå en drøss m muskelknuter som følge av spenninger jeg og. For meg har den største utfordringen med å gå dit å tørre og åpne opp for følelser jeg aldri har kjent på tidligere.

Hun snakke med kroppen min, og får den til å slappe av uansett hvor anspent og redd jeg er. Er veldig merkelig følelse. Det bare funker på en måte...

Jeg har enda til gode å komme ut fra en time der med noe annet enn en god følelse og være avslappet i kroppen :-)

Så ja, jeg anbefaler deg det veldig, veldig mye!! Hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre. Jeg har gått der i over et år, så har drøssevis med gode øvelser for det meste ;-)

Så bra :) Kan jeg sende deg en pm hvis jeg kommer på flere spørsmål etter hvert? Er litt for sliten idag til å følge opp tråden i tillegg til at jeg skal på jobb snart :)

Skrevet (endret)

Psykomotorisk fysioterapi er og har vært kjempebra for meg også. Det kan anbefales på det sterkeste, men husk å være tålmodig.

Det er en behandlingsform som tar lang tid (jeg har mer enn 3 1/2 år, og går fortsatt hver annen uke).

Min behandler minner meg stadig på; millimeter for millimeter ;)

Det som har tatt mange år å "få", tar også lang tid å få bort.

Hos min behandler er jeg forvandlet fra en "vridd vaskeklut" med mye smerter til å kunne jogge lange turer i skogen.

Og som Cammomille skriver, det å lære å forstå hva som skjer i kroppen gjør det lettere å mestre i hverdagen.

Nakke, skulder og armer er problem hos meg, så det kan du sikkert få hjelp med. Men det kan godt være at behandleren begynner med helt andre deler av kroppen.

Angående ventetid. Der jeg bor er det lang ventetid. Jeg ringte etter en stund og fortalte om annen behandling jeg var inne i, og at psykomotorisk ville være veldig fint tillegg. Da fikk jeg plass i løpet av et par måneder.

Endret av Joanas
Skrevet

Hvilken erfaring har du med psykomotorisk fysioterapi, er dette verdt å vente på i lang tid? Er veldig lang ventetid..

Jeg ble bare dårlig av det, så for min del var det ikke noe å satse på.

Skrevet

Så bra :) Kan jeg sende deg en pm hvis jeg kommer på flere spørsmål etter hvert? Er litt for sliten idag til å følge opp tråden i tillegg til at jeg skal på jobb snart :)

Klart du kan :-) Bare hyggelig å dele mine opplevelser så lenge noen har nytte av det ;-)

Skrevet

Jeg tålte det ikke og ble dårligere.

Jeg har hørt om fleire tilfeller der henviste pasienter har blitt fraråda psykomotorisk fysioterapi av terapeuten de har blitt henvist til, særlig i tilfeller med store fysiske eller psykiske traumer. Det er vel som med det meste av terapi at det er individuelt hva man kan nyttiggjøre seg av, og i noen tilfeller kan en gitt terapi gjøre vondt verre.

Skrevet

Det var terapeuten som sa ifra til meg også. Alle minner og alt stresset kom tilbake med et smell. Tror ikke jeg tåler å jobbe med minner, blir så veldig syk av dette. Vi er vel forskjellige, som du sier, og bra er kanskje det også :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...