Gå til innhold

Alkoholforgiftning vs psykose

Anbefalte innlegg

Jeg har av og til lurt på om en alkoholforgiftning kan sammenlignes med psykose. Er det slik å være psykotisk?

Jeg tenker på at man befinner seg i en tilstand der man får blackout men er litt "våken" innimellom. Likevel så tror man at man bare har mareritt. I dette marerittet så gjør man ting man aldri ville gjort ellers, man er livredd og man tror man blir forfulgt og roper etter hjelp. Man har ikke kontroll på noen ting, verken fysisk eller mentalt.

Er det likt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/395217-alkoholforgiftning-vs-psykose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare svare for meg selv, men med en ungdomstid hvor det iblant gikk med et par pils for mye i helgene, så kan jeg påstå at selv om jeg har våknet opp ved siden av jenter og angret etterpå, kastet opp på en person jeg klinet med (anbefales ikke, hvis du skulle lese dette beklager jeg fortsatt), gjort tåpelige lovnader og fått en på trynet (konsekvens av oppkastepisoden ovenfor), har jeg nok aldri vært "utilregnelig i lovens forstand" (= psykotisk). Skulle på den tiden iblant ønske meg en slik unnskyldning, men nei, ikke for min del.

Jeg trodde ikke alkohol hadde noen effekt på dopamin i hjernen som skulle utløse en psykose, men jeg har jo hørt om de som går inn i akutte forvirringstilstander, etc. både ifm inntak av alkohol og avrusing/abstinenser.

Så jeg vet ikke, kanskje?

Endret av issomethingwrong

Jeg har av og til lurt på om en alkoholforgiftning kan sammenlignes med psykose. Er det slik å være psykotisk?

Jeg tenker på at man befinner seg i en tilstand der man får blackout men er litt "våken" innimellom. Likevel så tror man at man bare har mareritt. I dette marerittet så gjør man ting man aldri ville gjort ellers, man er livredd og man tror man blir forfulgt og roper etter hjelp. Man har ikke kontroll på noen ting, verken fysisk eller mentalt.

Er det likt?

Er det delir du beskriver?

Hvis du spør om å være veldig full ligner på psykose så er svaret nei. LSD, PCP eller hasj i større mengder gir mer opplevelser som kan ligne psykose. Mange som har vært psykotiske beskriver det som å drømme i våken tilstand.

Jeg spør ikke om å være veldig full, men om alkoholforgiftning.

Annonse

Er det delir du beskriver?

Er det det som blir kalt "delerium" på folkemunne, tro?

Husker et nært familiemedlem i min barndom som stadig opptrådte skremmende og uforståelig, og min mor sa alltid at "Det er bare "delerium", han må legge seg". Husker fortsatt et tilfelle der jeg og han var aleine hjemme og han støtta seg med den ene hånda på en vedovn i "full fyr" mens han snakka usammenhengende. Det begynte å lukte svidd / brent og jeg sa at han ikke måtte holde hånda der. Han kikka på hånda som så ut som ei rå kjøttkake og sa noe uforståelig, for så å legge hånda tilbake på ovnen.. Også dette blei forklart med et "delerium", husker jeg, og han måtte legge seg da min mor kom hjem.

Det var en digresjon og avsporing av hovedinnlegget  :wacko:

Grunnen til at jeg har lurt på dette, er at jeg selv var alkoholforgiftet en gang (ifølge leger og politi). Først trodde de at jeg hadde blitt dopa med GHB, men det ble tatt blodprøver som ble sendt til rettsmedisinsk laboratorium som viste at så ikke var tilfelle.

Jeg hadde fått alt for mye alkohol og forsvant fra vennene mine. Det var akkurat som at jeg befant meg i er mareritt (noe jeg også trodde det var); jeg hamret og slo på dører til lagerbygninger og ropte om hjelp og at jeg måtte få komme inn (det var selvsagt ikke folk i disse bygningene). Jeg løpet og jeg snubla og slo meg. Jeg var livredd, men vet ikke hvorfor. Da jeg kom til meg selv satt jeg i en politibil med ullpledd over meg. Jeg ble avhørt og sendt til sykehus fordi de trodde jeg hadde blitt voldtatt. Jeg har vært full før, men aldri opplevd noe sånt. Veldig skremmende. Etter den episoden har jeg aldri vært full mer. Jeg drikker knapt alkohol - kun noen få glass øl når jeg er i syden.

Jeg har ofte lurt på om det er slik å være psykotisk. Det må være forferdelig skremmende og vondt.

Å være veldig full er å være alkoholdforgiftet.

Hvis det imidlertid er delirium tremens du mener, så er det å regne for en psykose.

Grunnen til at jeg har lurt på dette, er at jeg selv var alkoholforgiftet en gang (ifølge leger og politi). Først trodde de at jeg hadde blitt dopa med GHB, men det ble tatt blodprøver som ble sendt til rettsmedisinsk laboratorium som viste at så ikke var tilfelle.

Jeg hadde fått alt for mye alkohol og forsvant fra vennene mine. Det var akkurat som at jeg befant meg i er mareritt: jeg hamret og slo på dører til lagerbygninger og ropte om hjelp og at jeg måtte få komme inn (det var selvsagt ikke folk i disse bygningene). Jeg løpet og jeg snubla og slo meg. Jeg var livredd, men vet ikke hvorfor. Da jeg kom til meg selv satt jeg i en politibil med ullpledd over meg. Jeg ble avhørt og sendt til sykehus fordi de trodde jeg hadde blitt voldtatt. Jeg har vært full før, men aldri opplevd noe sånt. Veldig skremmende. Etter den episoden har jeg aldri vært full mer. Jeg drikker knapt alkohol - kun noen få glass øl når jeg er i syden.

Jeg har ofte lurt på om det er slik å være psykotisk. Det må være forferdelig skremmende og vondt.

Endret av hww

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...