Gå til innhold

hvordan håndtere dette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan bør foreldre håndtere et barn som ikke vil gå i familieselskaper ?, trenger et barn psykologisk hjelp hvis det absolutt ikke vil gå, er det tidlige tegn på en diagnose?. Dette har pågått fra 13 års alder. Skal man la barnet få viljen sin da?.

Anonymous poster hash: e860f...825
Videoannonse
Annonse
motorPrøysen
Skrevet

Nå sier du ikke hva du konkret mener med familieselskaper, men en uvilje mot å gå i familieselskaper er i seg selv ikke tegn på noen diagnose og indikerer ikke behov for psykologisk behandling.

Hvis du med familieselskaper mener å besøke slektninger som onkler, tanter eller besteforeldre vil jeg snarere si det er normalt at tenåringer ikke ser fram til dette med glød og begeistring.

Skrevet

Nå sier du ikke hva du konkret mener med familieselskaper, men en uvilje mot å gå i familieselskaper er i seg selv ikke tegn på noen diagnose og indikerer ikke behov for psykologisk behandling.

Hvis du med familieselskaper mener å besøke slektninger som onkler, tanter eller besteforeldre vil jeg snarere si det er normalt at tenåringer ikke ser fram til dette med glød og begeistring.

Jeg mener her et barn som sliter med angst og ikke tør møte sin familie, alt fra onkler og tanter til jevngamle søskenbarn.

Anonymous poster hash: e860f...825

Skrevet

Jeg mener her et barn som sliter med angst og ikke tør møte sin familie, alt fra onkler og tanter til jevngamle søskenbarn. Anonymous poster hash: e860f...825

Det er i hvert fall to helt forskjellige ting du beskriver, enten angst og at h*n ikke tør/klarer eller en tenåring som ikke vil/gidder å gå i familieselskap...

Skrevet

Da jeg var ung hatet jeg også familiesammenkomster, fordi moren min pleide å bli ekstra bitchete mot meg. Jeg var allerede så nedbrutt at det var vanskelig å fake lykkelig foran hele slekta, og presset ble for stort. Jeg ville heller gjemme meg. Det skal sies at min mor sannsynligvis er/var en cluster B-variant.

Anonymous poster hash: 34f92...3d3
Skrevet (endret)

Her er så mange faktorer som kan spille inn, så det er nesten umulig å gi noen råd til denne familien.

Det må være først og fremst foreldrene selv som kjenner best til denne gutten, og hvordan de må takle dette. Hvis gutten er syk må de selvfølgelig nok få bistand fra  fagpersoner , eller andre som kan gi dem støtte, altså støtte. 

Endret av FGT
Skrevet (endret)

Hvordan bør foreldre håndtere et barn som ikke vil gå i familieselskaper ?, trenger et barn psykologisk hjelp hvis det absolutt ikke vil gå, er det tidlige tegn på en diagnose?. Dette har pågått fra 13 års alder. Skal man la barnet få viljen sin da?

Jeg ville nok sett en lampe lyse om dette var tilfelle hos oss ja, men samtidig er det umilig å vite hvordan dette er i ditt (barnets) tilfelle. Er problemet indrestyrt (barnet kjenner på et ubehag) eller ytrestyrt (familiemedlemmene/ settingen gjør dette ubehagelig for barnet) foreksempel? Kjenner barnet familiemedlemmene godt, eller er det en litt sånn klam "vi burde kjent hverandre, men gjør det ikke" evt enda værre; "jeg har ikke fått med meg at du ikke lenger er et lite barn og behandler deg derfor likevel som et"? 

Jeg ville prøvd mye på å legge tilrette for at barnet ble med, bl.a. snakket ordentlig om hva som er problemet. Selv om familiebesøk ikke er det artigste en fjortis gjør, er det tidlig å backe ut i 13-årsalderen syns jeg. Jeg ville feks fulgt godt med ved neste besøk, sånn at jeg evt kunne "hjelpe til" om noe skar seg mht sosialisering. Barnet bør sllippe å føle seg presset på noe vis, fremmed i familien eller alene om problemet, tenker jeg.

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...